AMD: کارت‌های گرافیک RDNA 2 حداقل ۵۰ درصد نسبت به RDNA 1 توانمندتر هستند

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
با جهش چشمگیر پردازنده‌های نسل بعدی AMD با معماری RDNA 2، انتظار رقابتی جذاب در نسل آتی کارت‌های گرافیک خواهیم داشت.
تبلیغات

AMD روز گذشته در کنفرانس ارائه‌ی آمار و تحلیل عملکرد مالی خود، با رونمایی نقشه‌ی راه، سرمایه‌داران را شگفت‌زده کرد. درکنار معرفی پردازنده‌های جدید کاربری خانگی و دیتاسنترها، پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD بیش از هرچیزی نظر کارشناسان را به خود جلب کرد. غول دنیای فناوری سال گذشته با معرفی معماری جدید RDNA و خانواده‌ی پردازنده‌های نَوی (Navi)، محصولاتی بسیار توانمند‌تر از انواع وگا (Vega) به بازار عرضه کرد.

معماری RDNA 2 پردازنده گرافیکی AMD

طی هفته‌های گذشته، شایعات زیادی مبنی‌بر نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD منتشر شده بود که از انقلابی در این عرصه خبر می‌داد. با وجود پیشرفت چشمگیر کارت‌های گرافیک جدید نوی، هنوز شاهد برتری AMD مانند شرایطی نیستیم که پیش‌تر در دنیای پردازنده‌های کامپیوتری و در برابر اینتل رخ داده بود. ظاهرا RDNA 2 با بهبود‌های گسترده‌ی خود برتری زیادی به AMD‌ خواهد بخشید.

پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 همان نمونه‌ای خواهد بود که در کنسول بازی ایکس‌باکس وان سری ایکس به‌کار خواهد رفت. هنوز جزئیاتی از محصولات و نحوه‌ی کار این دسته از پردازنده‌های منتشر نشده است؛ اما انتظار می‌رود پرچم‌دار حقیقی کارت‌های گرافیک AMD با این معماری عرضه شود. با وجود سهم بسیار اندک بازار کارت‌های گرافیک رده‌بالا، عرضه‌ی محصولی درخور دراین‌زمینه می‌تواند به قدرت‌نمایی AMD و جلب نظر بسیاری از کاربران منجر شود. به‌گفته‌ی AMD، بهبود‌های ایجادشده در این معماری اجرای راحت و بدون دغدغه‌ی تمام بازی‌ها در رزولوشن 4K را سبب خواهد شد.

معماری RDNA 2 پردازنده گرافیکی AMD

چندی پیش و در شایعات منتشرشده، نام کد پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید AMD و به‌خصوص نمونه‌ی پرچم‌دار، Big Navi عنوان شده بود؛ اما AMD روز گذشته این دسته از اخبار را تکذیب و معماری آتی خود را RDNA 2 نامید. پردازنده‌های گرافیکی مجهز به این معماری نیز با خانواده‌ی Navi 2X به بازار عرضه خواهند شد. پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو (Ray Tracing) درکنار سایه‌زنی متغیر از مهم‌ترین قابلیت‌های RDNA 2 به‌شمار می‌رود. این موضوع کمک زیادی به AMD برای کاهش فاصله‌ در زمینه‌ی فناوری‌های به‌کار رفته در کارت‌های گرافیک خود خواهد کرد.

معماری RDNA 2 پردازنده گرافیکی AMD

نکته‌ی جالب بهبود‌های گسترده‌ی RDNA 2‌ است تا کاربران آن را صرفا RDNA 1 به‌همراه تعدادی قابلیت افزوده ندانند. به‌گفته‌ی AMD، معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت بهبود ۵۰ درصدی عملکرد را به‌ازای هر وات به‌همراه خواهد داشت. این موضوع به جهش درخورتوجه توان پردازشی کارت‌های گرافیک نسل بعدی رادئون منجر خواهد شد. AMD همچنین اعلام کرد پردازنده‌های گرافیک آتی این شرکت نیز برپایه‌ی لیتوگرافی بهینه‌شده‌ی هفت‌نانومتری TSMC تولید خواهد شد. 

در‌حالی‌که AMD در سال گذشته و با کارت‌های گرافیک سری RX 5700 و RX 5600 خود رقابت بسیار خوبی با محصولات انویدیا ایجاد کرد، باید در نظر گرفت بخشی از برتری AMD به استفاده از لیتوگرافی هفت‌نانومتری مربوط بود که با مهاجرت انویدیا به این لیتوگرافی برای پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی Ampere آن، AMD باید بهبود‌های دیگری را اعمال کند. در همین زمینه، افزایش ۵۰ درصدی عملکرد به‌ازای هر وات می‌تواند سلاح اصلی مبارزه‌ی کارت‌های گرافیک رادئون درمقابل جی‌فورس‌ باشد.

معماری RDNA 2 پردازنده گرافیکی AMD

کارت‌های گرافیک خانواده Navi 2x در سال جاری میلادی عرضه خواهند شد؛ در‌حالی‌که پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 و کارت‌های گرافیک خانواده‌ی Navi 3X شرکت AMD نیز در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بازار دردسترس کاربران قرار خواهند داشت.

معماری RDNA 2 پردازنده گرافیکی AMD

نسل آتی پردازنده‌های گرافیکی Navi 2X از اهمیت بسیار زیادی برای AMD برخوردار است. به‌گفته‌ی غول دنیای نیمه‌هادی‌ها، RDNA 2 معماری انقلابی دنیای بازی‌های کامپیوتری و به‌خصوص کنسول‌های بازی خواهد بود و برای اولین‌بار در چندین سال گذشته، احتمالا شاهد حضور نام AMD بر قله‌ی کارت‌های گرافیک باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات