انویدیا تعداد زیادی از GPUهای RTX 3000 را مستقیما به ماینرها فروخته است

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارشی جدید، انویدیا تعدادی زیادی از کارت‌های گرافیک سری امپر خود را مستقیما به ماینرها فروخته و همین موضوع یکی از دلایل کمبود موجودی آن‌ها در بازار است. ارزش کارت‌های گرافیک فروخته‌شده را ۱۷۵ میلیون دلار تخمین می‌زنند.
تبلیغات

مدتی پیش، انویدیا نخست معماری امپر (Ampere) را معرفی و درادامه، کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 3000 را برپایه‌ی معماری امپر رونمایی کرد. از زمان عرضه‌ی رسمی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3000 به بازار، کمبود موجودی آن‌ها را شاهد بوده‌ایم. طبق بررسی‌ها، در فاصله‌ی چند دقیقه پس از آغاز فروش RTX 3000، تمامی موجودی این کارت‌های گرافیک در فروشگاه‌های مختلف به‌اتمام رسید.

تحلیلگران می‌گویند عوامل مختلفی روی کمبود کارت‌های گرافیک جدید انویدیا اثر گذاشته‌اند و شاید مهم‌ترین آن‌ها، دنیاگیری ویروس کرونا و مشکلات ایجادشده بر اثر آن برای تولید محصولات باشد. براساس گزارش‌های جدید تحلیلگران مالی، انویدیا حجم عظیمی از کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری امپر را به ماینرها فروخته است. این موضوع احتمالا بهترین توجیه برای کمبود شدید کارت‌های گرافیک RTX 3000 است؛ کمبودی که گفته می‌شود قرار است تا سال ۲۰۲۱ ادامه‌دار باشد.

علاقه‌ی ماینرها به کارت‌های گرافیک همواره در رسانه‌ها مطرح شده است و بسیاری از رسانه‌ها می‌گویند آنان به کارت‌های گرافیک AMD بسیار علاقه‌مندند. با‌این‌همه، محصولات انویدیا نیز در بین ماینرها بسیار محبوب‌اند. طبق ادعای تحلیلگران مالی مؤسسه‌های RBC Captial Markets و Barrons‌، انویدیا تعدادی از کارت‌های گرافیک امپر را مستقیما به ماینرها فروخته است که مجموع ارزش آن‌ها حداقل ۱۷۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.

انویدیا در گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱ اعلام کرد درآمد واحد گیمینگش که کارت‌های گرافیک را شامل می‌شود، با رشد سالانه‌ی ۳۷ درصدی مواجه شده است. در بازه‌ی زمانی اعلام‌شده، صرفا واحد گیمینگ انویدیا ۲٫۲۷ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به‌ارمغان آورد.

اگر درآمد کارت‌های فروخته‌شده به ماینرها را از مبلغ نهایی کسر کنیم، مجموع درآمد بخش گیمینگ انویدیا ۲٫۱ میلیارد دلار می‌شود. این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که انویدیا درآمد حاصل از فروش محصولات به ماینرها را در زیرمجموعه‌ی گیمینگ قرار می‌دهد. حتی با وجود کسر درآمد فروش محصولات به ماینرها، بخش گیمینگ با درآمد ۲٫۱ میلیارد دلاری همچنان پردرآمدترین واحد تجاری انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی RBC Capital Markets در یادداشت خود می‌نویسد بررسی‌ها نشان می‌دهد انویدیا کارت‌های گرافیک خود را به ماینرهای رمزارز اتریوم فروخته است. این تحلیلگر قبلا پیش‌بینی کرده بود انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱، درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری از فروش کارت گرافیک به ماینرها کسب کند. تحلیلگر RBC Capital Markets درادامه می‌گوید ارتقای شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم که در ماه آینده‌ی میلادی رخ می‌دهد و از آن به‌عنوان به‌روزرسانی اتریوم ۲٫۰ (Ethereum 2.0) یاد می‌شود، باعث خواهد شد ماینرها سراغ کارت‌های گرافیک پربازده‌تر بروند و کارت‌های گرافیک انویدیا از این پیش‌نیاز برخوردار هستند. 

۱۷۵ میلیون دلار مبلغ کمی نیست و نشان می‌دهد انویدیا تعداد درخورتوجهی از کارت‌های گرافیک امپر را مستقیما دردسترس ماینرها قرار داده و گیمرها را از آن‌ها محروم کرده است. با افزایش ارزش بیت‌کوین و اتریوم، میزان تقاضا برای کارت‌های گرافیک به‌منظور انجام ماینینگ افزایش می‌یابد. این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای گیمرها محسوب نمی‌شود؛ زیرا تحلیلگران می‌گویند اتفاقی مشابه برای کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 6000 نیز رخ می‌دهد.

البته افزایش تقاضای ماینرها برای کارت‌های گرافیک جدید به‌هیچ‌وجه دوراز‌انتظار نبود؛ بااین‌حال انتظار نداشتیم انویدیا بخواهد کارت‌ها را مستقیما به ماینرها بفروشد. اگر انویدیا ۱۷۵ میلیون دلار از کارت‌های امپر را به ماینرها نمی‌فروخت، احتمالا عرضه‌ی اولیه‌ی این کارت‌های گرافیک بهتر انجام می‌شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات