AMD نسخه دمو از رابط گرافیکی DirectX Raytracing مایکروسافت را منتشر کرد

چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD نسخه‌ی پیش‌نمایش اجرای DirectX Raytracing مایکروسافت را روی معماری گرافیکی جدید RDNA 2 منتشر کرد.
تبلیغات

AMD نخستین نسخه‌ی دمو DirectX Raytracing مایکروسافت را منتشر کرد. در این نسخه‌ی پیش‌نمایش، رابط گرافیکی یادشده روی معماری گرافیکی جدید RDNA 2 اجرا می‌شود. ویدئوی منتشرشده، انتظار کاربران از  جلوه‌هایی را به‌تصویر می‌کشد که با روش رهگیری پرتو (Raytracing) در معماری گرافیکی جدید AMD ایجاد خواهد شد. معماری RDNA 2 وظیفه‌ی قدرت‌دهی به کارت‌های گرافیک رادئون RX از خانواده‌ی Navi 2x و کنسول‌های بازی جدید ایکس‌باکس Series X مایکروسافت و پلی‌استیشن 5 سونی را برعهده دارد.

چند روز پیش، مایکروسافت از جدیدترین رابط برنامه‌نویسی DirectX 12 Ultimate رونمایی کرد؛ رابط گرافیکی که با فناوری‌هایی همچون رهگیری پرتو، سایه‌زنی با نرخ متغیر، سایه‌زن‌های مش و Sampler Feedback همراه است و از پلتفرم‌های حال‌حاضر و آینده شامل سری جی‌فورس RTX انویدیا، AMD RDNA 2 و کنسول‌های جدید سری ایکس‌باکس Series X مایکروسافت پشتیبانی می‌کند. سایه‌زنی، به تجسم درک عمق در مدل‌های سه‌بعدی یا تغییر سطح تاریکی اشاره دارد.

سایه‌زن‌های مش، با تغییر سطح تاریکی در رئوس و لبه‌ها و جلوه‌های اشکال سه‌بعدی، به تصاویر عمق می‌دهند. Sampler Feedback نیز، ویژگی برای ثبت‌وضبط اطلاعات نمونه‌ی بافت و مکان جلوه‌های سه‌بعدی است. مدیر برنامه‌ی گروه گرافیک مایکروسافت، برایان لنگلی، در این رابطه می‌گوید:

مایکروسافت و AMD همکاری تنگاتنگی روی توسعه‌ی مجموعه ویژگی‌های DirectX 12 Ultimate داشته‌اند تا اطمینان حاصل شود [این رابط گرافیکی] تجربه‌ی بی‌نظیری را همراه‌با معماری AMD RDNA 2 ایجاد می‌کند.

ویدئوی یادشده که AMD آن را آپلود کرده، روی رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل در ۶۰ فریم‌برثانیه تنظیم شده است؛ ولی به‌نظر می‌رسد نرخ فریم در صحنه‌های سینمایی ۳۰ فریم‌برثانیه است. بااین‌حال صحنه‌های مذکور آن‌قدر پیچیده هستند که به‌جای تعداد محدودی از عملکردهای بهینه‌شده با رهگیری پرتو در عناوین مدرن AAA، از سوژه‌هایی استفاده می‌کند که فناوری رهگیری پرتو روی آن‌ها اعمال شده است. هرچه در ویدئوی نمایشی آمده است، با تمامی جلوه‌های رهگیری‌شده با پرتو به‌صورت بی‌درنگ اجرا می‌شود.

AMD می‌گوید دلیل راندمان و عملکرد بهتر در بسیاری از جلوه‌های رهگیری‌شده، به‌روزرسانی نسخه‌ی ۱٫۱ از رابط گرافیکی DirectX Raytracing است و این ویدئوی نمایشی، تنها ذره‌ای از آن‌چیزی است که معماری گیمینگ RDNA 2 این شرکت به‌ارمغان خواهد آورد.

ویدئوی نمایشی که تیم قرمز منتشر کرده است، رباتی را به‌تصویر می‌کشد که در محیطی مربوط‌به آینده راه می‌رود. به‌نظر می‌رسد این ویدئو، متمرکز بر بازتاب‌ها و سایه‌هایی است که فناوری رهگیری پرتو روی آن‌ها اعمال شده است و ظاهری پر زرق‌برق دارد؛ ولی درعین‌حال، نمایشی زیبا از آن‌چیزی است که از فناوری رهگیری پرتو AMD انتظار می‌رود. این اولین‌باری نیست که پیش‌نمایشی از فناوری رهگیری پرتو، یک ربات را به‌تصویر می‌کشد. درواقع، انویدیا دو سال قبل ویدئوی پیش‌نمایشی با محیطی مشابه را منتشر کرده بود.

پیش‌تر AMD هنگام ارائه‌ی گزارش مالی خود اعلام کرده بود، کارت‌های گرافیک RDNA 2 دارای ویژگی سایه‌زنی با نرخ متغیر و رهگیری پرتو مبتنی‌بر سخت‌افزار هستند. AMD در معماری RDNA 2، دنباله‌روی انویدیا بوده است که پیش‌تر فناوری‌های مشابهی را روی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری تورینگ، یعنی سری جی‌فورس RTX اعمال کرده بود. AMD قصد دارد با رونمایی قریب‌الوقوع کنسول‌های سونی و مایکروسافت، ویژگی‌های یادشده را با فریم‌ورک بهینه‌سازی‌های مخصوص خودش، برای پیاده‌سازی در عناوین بازی‌های جدید دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

معاون ارشد گروه فناوری‌های رادئون AMD، دیوید وانگ، خاطرنشان کرده است که کارت‌های گرافیک RDNA2 شرکت AMD درحال‌حاضر نیز، نسخه‌ی دمو از رابط گرافیکی DirectX Raytracing 1.1 را با استفاده از فناوری رهگیری پرتو مبتنی‌بر سخت‌افزار اجرا می‌کنند. رویکرد AMD برای رهگیری پرتو، ارائه‌ی متدهای توسعه‌ی ساده و سازگار با سرعت بالا است؛ رویکردی که به‌لطف تلاش تعداد انبوهی از توسعه‌دهنگان کنسول‌های بازی، قطعا در این دستگاه‌ها امکان‌پذیر است.

همچنین، دیوید ادعا دارد راهکارهای AMD، عملکرد را با رابط گرافیکی سطح پایین‌تر افزایش می‌دهد. چنین قابلیتی بسیار هیجان‌انگیز است؛ زیرا هم‌اکنون فناوری رهگیری پرتو در سخت‌افزار کامپیوتر قدرت پردازشی بالایی را می‌طلبد. این ویژگی درعین‌حالی که واقعا جلوه‌های خوبی ایجاد می‌کند، مبادله‌ی عملکرد را چنان افزایش می‌دهد که فعال نگه‌داشتن همیشه‌ی آن امکان‌پذیر نیست. با استفاده از معماری مشترک و رابط گرافیکی DirectX Raytracing 1.1 مایکروسافت در کامپیوتر و کنسول‌ها، می‌توان شاهد عرضه‌ی حجم انبوهی از عناوین AAA برای هر دو پلتفرم در آینده‌ی نزدیک بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات