بهترین بازی‌های فکری برای جلوگیری از آلزایمر

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
دو شخص درحال بازی شطرنج
بازی‌های فکری راهکاری ساده برای تقویت حافظه و به‌چالش کشیدن ذهن به‌ شمار می‌آیند. در این مقاله به تعدادی از بهترین بازی‌های ذهنی اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

چندبار برایتان پیش‌ آمده است که وارد اتاقی شوید و ندانید برای چه آنجا هستید؟ یا چندبار کل خانه‌ را برای پیداکردن عینکتان زیرورو کرده‌اید، غافل از اینکه عینک روی سرتان قرار دارد؟ این‌روزها به‌دلیل درگیری‌های فکری و مشغله‌های بیش‌ازحد، نه‌فقط افراد مسن که بسیاری از افراد با اختلال حافظه مواجه هستند.

فعالیت‌های ذهنی از قبیل بازی‌های فکری، ساده‌ترین راهکاری است که برای تقویت حافظه‌ی خود می‌توانید در پیش بگیرید؛ بازی‌هایی که ذهن را به چالش کشیده و خطر مبتلاشدن به بیماری آلزایمر را در طولانی‌مدت کاهش می‌دهند. برهمین اساس، مقاله‌‌ی پیش‌رو را به معرفی بازی‌ برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت هرچه بیشتر حافظه اختصاص داده‌ایم.

جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه

آلزایمر معمولاً در سنین بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد و احتمال کمی وجود دارد که افراد در سنین پایین‌تر به آن مبتلا شوند. البته زوال عقل و ابتلا به آلزایمر، به این سادگی‌ها هم نیست و صرفاً به‌خاطر اینکه نمی‌دانید کلید یا موبایلتان را کجا گذاشته‌اید، نباید نگران ابتلا به آلزایمر باشید. بااین‌حال، باید مراقب بود و اگر فراموش‌کردن مسائل کوچک را به‌وضوح در خود می‌بینید، به راه‌کارهایی برای تقویت حافظه بیندیشید.

ورزش‌کردن، فعالیت‌های ذهنی مثل حل معماها و بازی‌های استراتژیک، مدیریت استرس، کنترل فشار خون و فعالیت‌های اجتماعی، همگی از مواردی هستند که می‌توانند به شما در پیشگیری از آلزایمر کمک کنند. اگر درحال‌حاضر وقت کافی برای انجام تمامی این کارها را ندارید، بد نیست هر روز دقایقی از وقتتان را صرف بازی‌های فکری کنید تا بدین‌ طریق به تقویت حافظه‌ی خود کمک کرده باشید.

اگر دوست دارید درمورد این بیماری بیشتر بدانید، به مقاله‌ی هر آنچه باید درباره زوال عقل و نشانه ها و علائم آن بدانیم نگاهی داشته باشید.

بهترین بازی‌های فکری برای جلوگیری از آلزایمر

بیشتر بازی‌های معرفی‌شده در فهرست زیر را می‌توانید از فروشگاه‌های گوگل و اپل برای گوشی هوشمند یا تبلت خود دانلود کنید. بااین‌حال، توصیه می‌شود برای دوچندان کردن لذت بازی، بازی‌های رومیزی مثل شطرنج، تخته‌نرد، پنتاگو، اُتللو و مونوپولی را به‌صورت فیزیکی و با دوستانتان انجام دهید.

شطرنج؛‌ پرچالش‌ترین بازی برای تقویت هوش و حافظه

بازیکن شطرنج

شطرنج به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های استراتژیک به تحلیل، برنامه‌ریزی و درنهایت تصمیم‌گیری درست نیاز دارد. در طول بازی، باید علاوه‌بر پیش‌بینی حرکات حریف، حرکت‌های بعدی خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که هر حرکت به شما در رسیدن به هدف نهایی کمک کند و این امر، تمرینی چالش‌برانگیز برای حافظه‌ی کوتاه‌مدت و حافظه‌ی بلندمدت به‌حساب می‌آید.

بازی شطرنج درواقع نوعی ورزشی ذهنی است که ذهن و تمرکز بازیکن را تمام و کمال به‌خود معطوف می‌کند و به‌مرور زمان باعث تقویت حافظه‌ی کوتاه‌مدت، حافظه‌ی طولانی‌مدت، تمرکز، قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری می‌شود. بازی منظم و تمرین مداوم می‌تواند به بهبود کلی عملکرد حافظه شما کمک کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

بازی فکری پنتاگو

خانه‌های بازی پنتاگو

پنتانگو بازی فکری و استراتژیک دیگری است که اگرچه پیچیدگی‌های شطرنج را ندارد، در عین‌سادگی می‌تواند ذهن شما را به چالش بکشد. اگر بازی دوز از بازی‌های موردعلاقه دوران کودکیتان بوده باشد، احتمالاً بازی پنتانگو را نیز دوست خواهید داشت. بازی دارای صفحه‌ای شامل ۴ بخش مربع‌شکل است که در هر کدام ۹ خانه‌ی کوچک برای جای‌گذاری مهره‌ها دیده می‌شود. هر نوبت از بازی دومرحله دارد: قراردادن مهره در یکی از خانه‌ها به‌صورت دلخواه و سپس چرخاندن یکی از صفحه‌های کوچک مربعی.

پس از قراردادن قطعه، باید یکی از بخش‌های کوچک تخته را در جهت‌های ساعت‌گرد یا پادساعت‌گرد بچرخانید. این چرخش باعث تغییر موقعیت قطعات در بخش‌های کوچک می‌شود و می‌توانید الگوی موردنظرتان را ایجاد کنید. هدف اصلی بازی این است که ۵ عدد از مهره‌های خود را به‌صورت عمودی، افقی یا مورب پشت‌ سرهم قرار دهید و همزمان مانع ردیف‌شدن مهره‌های حرف شوید. بازی پنتانگو، می‌تواند برای تمرین‌های تحلیلی، تصمیم‌گیری سریع و بهبود حافظه‌ی کاری مفید باشد.

بازی سودوکو

جدول‌های سودوکو

بازی سودوکو نیز بر حافظه‌ی کوتاه‌مدت متکی است. ساده‌ترین مرحله‌ی این بازی از جدولی ۶ در ۶ تشکیل می‌شود و بازیکن باید اعداد ۱ تا ۹ را به‌گونه‌ای در خانه‌های جدول قرار دهد که در هر سطر، ستون و بلوک هیچ عدد تکرای مشاهده نشود. می‌توانید از مراحل ساده‌تر بازی شروع کنید و رفته‌رفته خود را با مراحل دشوارتر به چالش بکشید.

سودوکو به‌عنوان فرصتی برای استراحت و فرار از روزمره‌گی و تمرین ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با به‌چالش‌کشیدن مغز، به تقویت تمرکز و حافظه‌ کمک می‌کند. اگر به این بازی سرگرم‌کننده علاقه دارید، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های اپل و گوگل دانلود کرده و همه‌روزه بخشی از وقت خود را به سرگرمی و درعین‌حال تقویت حافظه اختصاص دهید.

بازی تخته نرد

شخصی درحال انجام بازی تخته‌نرد

اگر تاکنون تخته‌نرد را به‌صورت تفریحی بازی کرده‌اید، بد نیست بدانید که این بازی نیز به‌نوعی به افزایش کارکرد ذهن کمک می‌کند. تخته‌نرد نیز مانند شطرنج، دونفره انجام می‌شود با این تفاوت که در این بازی، شانس را نمی‌توان نادیده گرفت.

تخته‌نرد از یک تخته یا همان صفحه‌ی بازی، ۳۰ مهره‌ی سیاه و سفید و دو تاس تشکیل می‌شود. شما و بازیکن مقابلتان هرکدام ۱۵ مهره در اختیار دارید و پس از انداختن تاس‌ها، براساس عدد‌های روی تاس، مهره‌ها را روی صفحه حرکت می‌دهید تادرنهایت آن‌ها را از صفحه خارج کنید. درنهایت بازیکنی برنده خواهد بود که بتواند تمام مهره‌های خود را زودتر از حریف خارج کند.

بازی‌ مونوپولی

لوازم بازی مونوپولی

Monopoly بازی دو یا چندنفره‌ای با محوریت اقتصاد است که افزون‌بر تقویت حافظه، می‌تواند هوش اقتصادی شما را بهبود بخشد. در ابتدای بازی هر بازیکن ۱۵۰۰ دلار در اختیار دارد و با انداختن تاس‌ها و سپس حرکت‌دادن مهره‌ها می‌تواند در شهر رفت‌وآمد کرده و با خرید املاک به تجارت بپردازد.

اگر با حرکت‌دادن مهره‌ها وارد مکانی شوید که به یکی از دوستانتان تعلق دارد، به‌ناچار باید اجاره‌ی آن را بپردازید. درواقع هدف اصلی بازی مونوپولی، این است که شما درنهایت بتوانید حریف‌های خود را به ورشکستگی کشانده و همه‌چیز را صاحب شوید.

بازی Splendor

جعبه و محتویات بازی Splendor

Splendor یکی از بازی‌های فکری مبتی‌بر کارت است که در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد؛ اما به‌محض آشنایی با قوانین بازی خواهید دید که بیش از اینکه دشوار باشد، جذاب و سرگرم‌کننده است.

در بازی Splendor بازیکنان نقش تاجران جواهرات دوران رنسانس را به‌عهده می‌گیرند که باید برای پیشرفت و شهرت با یکدیگر رقابت کنند. در هر نوبت، بازیکن جواهرات جدیدی به دست می‌آورد که می‌تواند برای پیشرفت امپراتوری خود خرج کند و بیش‌ از پیش شهرت خود را افزایش دهد.

بازی اُتللو

دیسک‌های سیاه و سفید بازی اتللو

بازی دونفره‌ی Othello که با نام Reversi نیز شناخته می‌شود، بازی ساده و سرگرم‌کننده‌ای است که به برنامه‌ریزی، تمرکز و استدلال منطقی نیاز دارد.

اتللو روی تخته‌ای معمولاً با ابعاد ۸ در ۸ و ۶۴ دیسک دو رنگ انجام می‌شود. هرقدر تعداد دیسک‌های شما روی صفحه بیشتر باشد، احتمال برنده‌شدنتان بیشتر است و این هدف اصلی بازی اتللو محسوب می‌شود. اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟ برای این کار، بازیکنان باید دیسک خود را به‌نحوی درون فضاهای خالی قرار دهند که دیسک‌های حریف را محاصره کنند. وقتی یکی از دیسک‌های حریف بین دیسک‌های شما قرار می گیرد، با برگرداندن دیسک، آن را به مالکیت خود در می‌آورید.

بازیکنان باید تمام حرکت‌های ممکن را در نظر گرفته و بهترین استراتژی را برای کسب بیشترین دیسک‌ها از حریف خود پیاده کنند. می‌توانید نسخه‌ی فیزیکی Othello را خریداری کنید یا نسخه‌ی دیجیتالی آن را برای گوشی هوشمندتان دانلود کنید.

بازی Lumosity

لوگو بازی Lumosity روی گوشی

بازی Lumosity به‌طورخاص برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند مهارت‌های شناختی خود را بهبود بخشند و عملکرد مغز خود را تقویت کنند. این بازی، شامل مجموعه‌ای از بازی‌های ذهنی به‌ظاهر ساده است که بر مهارت‌های شناختی همچون حافظه، تمرکز، توجه، پردازش و محاسبات ذهنی تمرکز دارند و برای بهبود حافظه کاری و تحریک مغز شما به‌صورت روزانه طراحی شده‌اند.

بازی Lumosity روزانه با چندبازی مختلف شما را به چالش می‌کشد. درنهایت ازطریق نمودارهای هر بازی، می‌توانید میزان پیشرفت خود را مشاهده کنید. Lumosity یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ذهنی محسوب می‌شود که بیش از ۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

بازی کوییز آو کینگز؛‌ سنجش اطلاعات عمومی

لوگو کوییز آو کینگز

اگر می‌خواهید علاوه‌بر تقویت حافظه و تمرکز، اطلاعات عمومی خود را نیز افزایش دهید، بازی کوییز آو کینگز را امتحان کنید. این بازی فکری که به‌صورت دو یا چندنفره انجام می‌شود، دارای چهارحالت مختلف انفرادی، لیگ ستاره، رکورد و بازی گروهی است. در بازی انفرادی، مقابل شخص دیگری قرار می‌گیرید و هرکدام به‌نوبت باید به ۱۸ سوال چهارگزینه‌ای پاسخ دهید.

پرسش‌ها می‌توانند موضوعات مختلفی از جمله اطلاعات عمومی، ادبیات، ریاضیات و... داشته باشند و این شما هستید که تعیین می‌کنید در چه زمینه‌ای به رقابت بپردازید. این بازی سرگرم‌کننده، به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و از بهترین بازی های فکری اندروید برای سنین مختلف به شمار می‌آید.

بازی Tricky Puzzles

لوگو بازی Tricky Puzzles

Tricky Puzzles بازی خلاقانه‌‌ای است و همان‌طور که نامش به‌نظر می‌رسد با حیله‌گری سعی می‌کند ذهن شما را فعال نگه‌دارد. در حین بازی، با معماها و آزمون‌هایی مواجه می‌شوید که در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسند و اطمینان دارید که به‌درستی آن‌ها را پاسخ خواهید داد؛‌ اما پس از انتخاب پاسخ، متوجه خواهید شد که بد نیست کمی هم خارج از چارچوب فکر کنید.

بازی Tricky Puzzles به‌شیوه‌ای متفاوت و تاحدی خنده‌دار ذهن را متمرکز و درگیر می‌کند؛ بنابراین، حتی اگر به تقویت حافظه فکر نمی‌کنید، این بازی با ایده‌های فریب‌دهنده‌اش، شاید بتواند دقایقی شما را از درگیری‌های روزمره رها سازد. این بازی فکری برای گوشی‌های اندروید و آیفون دردسترس قرار دارد.

بازی آمیرزا

شخصیت‌های بازی آمیرزا

آمیرزا یکی دیگر از بازی‌های فکری ایرانی با بیش از ۱۵۰۰ مرحله‌ی مختلف است که ذهن شما را برای یافتن کلمه‌ها درگیر می‌کند. در هر مرحله، حروفی نمایش داده می‌شود که با ترکیب آن‌ها با یکدیگر، باید بتوانید جدول کلمات را تکمیل کرده و به مرحله‌ی بعد بروید.

مراحل ابتدایی بازی آمیرزا، به‌شدت ساده پیش می‌روند؛ اما با عبور از این مراحل، باید خودتان را برای ساعت‌ها فکرکردن آماده کنید. این بازی تنها برای کاربران اندروید توسعه یافته است و اگر گوشی اندرویدی دارید به‌راحتی می‌توانید بازی را از فروشگاه گوگل دانلود کنید. اگر به این سبک بازی‌ها علاقه دارید، می‌توانید بازی‌های شهربانو و فندق را نیز امتحان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات