بهترین بازی های فکری اندروید + (آیفون) برای تقویت ذهن

جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
سلامت ذهن
بازی‌های فکری، یکی از محبوب‌ترین دسته‌های بازی هستند که به تقویت ذهن و حافظه‌ی شما کمک می‌کنند. با ما همراه باشید تا با بهترین بازی‌های فکری آشنا شوید.
تبلیغات

بازی‌های ویدیویی برای دستگاه‌های مختلفی توسعه داده می‌شوند، از پلی‌استیشن و ایکس باکس گرفته تا گوشی‌های هوشمند. به دلیل این که اکثر ما در طول روز مشغله‌های بسیاری داریم، زمان زیادی برای انجام تمرین‌هایی که به تقویت ذهن ما کمک می‌کنند نداریم. از آنجایی که همیشه گوشی خود را به همراه داریم، بهتر است در اوقات فراغت، به جای این که بخش زیادی از زمان خود را به چک کردن فضای مجازی اختصاص دهیم، برای تقویت ذهن خود از آن استفاده کنیم. یکی از بهترین راه‌های تقویت ذهن و حافظه، بازی‌های فکری هستند. در ادامه تعدادی از بهترین بازی‌های فکری که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS توسعه داده‌ شده‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱) Hocus

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۴
  • نیاز به اینترنت: ندارد
  • قیمت در اپ استور: ۰٫۹۹ دلار
  • قیمت در گوگل پلی: رایگان
Hocus
Hocus
Hocus

Hocus یک بازی فکری است که در آن براساس زاویه دید خود باید مکعب را به نقطه‌ی پایانی برسانید. ممکن است آسان به نظر برسد ولی باور کنید، اصلا اینطور نیست! یکی از ویژگی‌های جذاب این بازی این است که علاوه بر بیش‌تر از ۱۰۰ پازل موجود، شما امکان بازی کردن پازل‌های دیگری را که کاربران طراحی کرده‌اند نیز دارید. Hocus در گوگل پلی، مدتی جز سه بازی برتر فکری در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت و با بیش از ۱۰ میلیون بار دانلود و امتیاز ۴٫۴ از ۵، می‌توانید از جذاب بودن آن اطمینان داشته باشید. این بازی را می‌توانید از گوگل پلی به صورت رایگان دانلود کنید ولی متاسفانه برای دانلود آن از اپ استور باید ۰٫۹۹ دلار پرداخت کنید.

۲) Monuments Valley

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۹
  • نیاز به اینترنت: ندارد
  • قیمت در اپ استور: ۳٫۹۹ دلار
  • قیمت در گوگل پلی: ۳٫۹۹ دلار
Monument valley
Monument valley
Monument valley

در Monuments Valley که یکی از گران‌ترین بازی‌های فکری آیفون در این لیست است، شما باید به شخصیت این بازی کمک کنید تا مسیر رسیدن به مقصد خود را پیدا کند. این بازی به دلیل گرافیک ساده و جذابی که دارد یکی از معروف‌ترین بازی‌های فکری در این ژانر می‌باشد و طرفداران بسیار زیادی دارد. این موضوع را میتوان با امتیاز ۴٫۹ از ۵ در گوگل پلی و بیشتر از ۱ میلیون بار دانلود به راحتی فهمید. تنها نقطه ضعف این بازی را می‌توان رایگان نبودن آن در نظر گرفت. مهم نیست که سیستم عامل شما اندروید است یا iOS در هر حال برای دانلود آن از گوگل پلی یا اپ استور باید ۳٫۹۹ دلار پرداخت کنید؛ ولی اگر با پرداخت این مبلغ مشکلی ندارید می‌توانید از جذاب بودن Monuments Valley کاملا اطمینان داشته باشید و از بازی کردن با آن لذت ببرید.

۳) Empty

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۷
  • نیاز به اینترنت: ندارد
  • قیمت در اپ استور: رایگان
  • قیمت در گوگل پلی: رایگان
Empty
Empty
Empty

Empty یکی دیگر بازی‌های فکری این لیست است که حداقل از لحاظ سبک گرافیکی بسیار شیبه به Monuments Valley است. این بازی، در سبک یک پازل آرامش بخش طراحی شده است به این معنی که درهنگام بازی کردن با آن نه تنها احساس استرس نخواهید کرد، بلکه به دلیل استفاده از رنگ‌ها و موسیقی آرامش بخش، کاملا احساس آرامش و راحتی خواهید داشت. در این بازی شما باید با چرخاندن و دیدن اتاق از زوایای مختلف، اتاق را از وسایل موجود در آن تخلیه کنید. شاید در نگاه اول مسخره به نظر برسد ولی اگر از بازی‌هایی با سبک ساده و مینیمال لذت می‌برید از دانلود این بازی اصلا پشیمان نخواهید شد، امتیاز ۴/۷ این بازی در گوگل پلی به شما این اطمینان را خواهد داد.

۴) Mekorama

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۲
  • نیاز به اینترنت: ندارد
  • قیمت در اپ استور: رایگان
  • قیمت در گوگل پلی: رایگان
mekorama
mekorama
mekorama

Mekorama یک پازل سه‌بعدی مانند Monuments Valley، ولی با گرافیکی متفاوت است. در این بازی شما کنترل یک ربات کوچک را برعهده دارید و باید برای رسیدن به مقصد، آن را از پازل‌های مختلفی که با قطعات مکانیکی مختلف ساخته شده‌اند عبور دهید. با وجود موانع مختلفی که برای این بازی درنظر گرفته شده ‌است، Mekorama برای مدتی طولانی برای شما تازه خواهد بود. هر زمانی که شما موفق به حل کردن پازلی ‌بشوید، ۵ مرحله‌ی دیگر برای شما باز خواهند شد، به همین دلیل شما هیچوقت احساس نخواهید کرد در مرحله‌ای دشوار گرفتار شده‌اید و نمی‌توانید بازی را ادامه دهید. Mekorama با وجود بیشتر از ۱۰ میلیون بار دانلود و امتیاز ۴٫۲ از ۵ در گوگل پلی، برای کاربرانی که به دنبال بازی‌ای فکری و چالشی مانند Monuments Valley هستند ولی علاقه‌ای به پرداخت ۳٫۹۹ دلار برای آن را ندارند، بسیار مناسب است.

۵) Two Dots

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۶
  • نیاز به اینترنت: ندارد
  • قیمت در اپ استور: رایگان / خرید درون برنامه‌ای
  • قیمت در گوگل پلی: رایگان / خرید درون برنامه‌ای
Two dots
Two dots
Two dots

در Two Dots شما باید حداقل دو نقطه‌ی همرنگ را به صورت افقی یا عمودی به هم متصل کنید. در زمان اجرای این بازی برای اولین بار، صفحه‌ای آموزشی برای روش‌های مختلفی که به شما اجازه داده می‌شود تا نقطه‌ها را به هم متصل کنید نمایش داده می‌شود. بعد از مرحله‌ی آموزشی، اولین مرحله شروع و به مرور در مراحل بعدی صفحه با نقاط رنگی بیشتری پر می‌شود. در این بازی همچنین امکان خرید و استفاده از نیرو‌های کمکی نیز وجود دارد که برای دریافت آن‌ها می‌توانید تبلیغ تماشا کنید یا بسته‌های کمکی بخرید. نکته‌ای که باید در این بازی به آن توجه کنید این است که تعداد حرکات شما در هر مرحله محدود است و همچنین برای هر مرحله ماموریتی نیز بر عهده‌ی شما قرار دارد. لازم به ذکر است مراحل اولیه‌ی این بازی آنقدر راحت هستند که شما فکر می‌کنید نابغه هستید، ولی اگر صبر کنید به مراحلی خواهید رسید که مدت‌ها شما را مشغول خواهند نگه داشت. علاوه بر مراحلی که باید نقاط را به هم متصل کنید، بخشی نیز در این بازی فکری وجود دارد که در آن باید اشیاء مخفی را پیدا کنید که می‌تواند برای بسیاری سرگرم کننده و جذاب باشد. این برنامه با بیش از ۵۰ میلیون بار دانلود و امتیاز ۴٫۶ از ۵ در گوگل پلی، یکی از بهترین بازی‌های فکری اندروید در این لیست است.

۶) Move The Block

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۳
  • نیاز به اینترنت: دارد
  • قیمت در اپ استور: رایگان / خرید درون برنامه‌ای
  • قیمت در گوگل پلی: رایگان / خرید درون برنامه‌ای
Move the block
Move the block
Move the block

وظیفه‌ی شما در Move The Block این است که مستطیل‌های چوبی را جابه‌جا کنید تا بتوانید مستطیل قرمزی که میان آن‌ها گرفتار شده است را از صفحه خارج کنید. در این بازی مراحل در سه گروه ساده، پولی و قدیمی قرار گرفته‌اند که هر کدام شامل یکسری زیر مرحله دیگر می‌شوند. زمانی که برای اولین بار بازی را شروع می‌کنید، به شما نحوه‌ی استفاده از تمام گزینه‌های موجود در بازی آموزش داده می‌شود. هرچه به مراحل بالاتر سعود می‌کنید، پازل‌ها سخت‌تر می‌شوند ولی امکان استفاده از گزینه‌های کمکی یا دیدن بخشی از راه حل به شما داده می‌شود که تنها بدی آن این است که مجبور به تماشای تبلیغ می‌شوید. این بازی به دلیل مراحل مختلف و طراحی جذابی که دارد کاربران زیادی را شیفته‌ی خود کرده است، این موضوع را بیشتر از ۱۰ میلیون بار دانلود و امتیاز ۴٫۳ در گوگل پلی تایید می‌کند.

۷) Skills

  • امتیاز در گوگل پلی: ۴٫۷
  • نیاز به اینترنت: دارد
  • قیمت در اپ استور: رایگان
  • قیمت در گوگل پلی: رایگان
Skills
Skills
Skills

بازی Skills بر اساس دقت و سرعت عمل طراحی شده است. در این بازی به شما صفحه‌ای از اعداد، حروف یا اشکال نمایش داده می‌شود و شما باید درمیان آن‌ها، به دنبال عدد، حرف یا شکلی خاص بگردید. در این بازی تیزبینی و سرعت عمل شما حرف اول را می‌زنند. در Skills  راه میانبری وجود ندارد و تا زمانی که مرحله‌ای را به پایان نرسانید، اجازه‌ی بازی کردن مرحله‌ی بعد به شما داده نخواهد شد. در این بازی علاوه بر حالت تک‌نفره، امکان بازی به صورت دو یا چند نفره نیز وجود دارد؛ بنابراین حتی می‌توانید دوستان خود را نیز به چالش کشیده و با هم به رقابت بپردازید. تنها نکته‌ای که می‌تواند لذت این بازی را کاهش دهد حجم زیاد تبلیغاتی است که در هرگوشه از این بازی به کاربر نمایش داده می‌شود، ولی به غیر از این امتیاز ۴٫۷ در گوگل پلی این بازی را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های فکری اندروید می‌کند.

۸) Chess light

  • امتیاز در اپ استور: ۴٫۶
  • نیاز به اینترنت: ندارد
  • قیمت در اپ استور: رایگان
Chess light
Chess light
Chess light

اگر علاقه به شطرنج دارید نباید یکی از بهترین بازی‌های فکری آیفون، یعنی Chess light را از دست بدهید. این بازی شما را در بیش از ۱۵۰ موقعیت متفاوت از سناریو‌های شطرنج قرار می‌دهد و شما باید راهی پیدا کنید تا بازی را با مهره‌هایی که در اختیار دارید ببرید. این بازی کاملا رایگان است و درکمال تعجب بدون حتی یک تبلیغ قابل دانلود و بازی کردن است که برای این دسته از بازی‌ها کاملا تعجب برانگیز است. یکی از نکات جالب این بازی امکان تنظیم سختی بازی در شش حالت مختلف از آسان تا خیلی سخت است، بنابراین اگر فکر می‌کنید که مرحله‌ای برای شما بیش از حد آسان است می‌توانید درجه‌ی سختی آن را بالا ببرید. با وجود امکان تنظیم سختی هر مرحله، باز هم اگر احساس کردید که مرحله‌ای را نمی‌توانید حل کنید، امکان استفاده از راهنمایی که در نظر گرفته شده برای هر مرحله نیز وجود دارد. شاید تنها نکته‌ی منفی Chess light این باشد که فقط در اپ استور و برای کاربران iOS در دسترس است، به جز این مورد اگر از دوستداران شطرنج هستید فرصت را از دست ندهید و این بازی را هرچه زودتر دانلود کنید!

معرفی سایت‌های آنلاین برای بازی فکری

آیا بازی‌های فکری برای تقویت ذهن خوب هستند؟

ذهن خلاق

در یک کلمه، بله. بازی‌های فکری برای ذهن همانند ورزش برای عضلات، مفید هستند و توانایی حل مسئله را در شما تقویت می‌کنند. حتی شاید جالب باشد که بدانید براساس تحقیقات، اکثر بازی‌های ویدیویی حتی بازی‌های اکشن و خشن، در کودکان می‌توانند توانایی حل مسئله و میزان خلاقیت را افزایش دهند؛ پس بهتر است به جای بازی‌هایی که کودکان را در معرض خشونت قرار می‌دهند، از بازی‌هایی که فاقد خشونت هستند و محیطی آرام و لذت بخش را برای کودکان فراهم می‌کنند استفاده کنید تا توانایی حل مسئله و خلاقیت کودکان را بهبود بخشید.

با توجه به این که هنوز تا پایان سال ۲۰۲۳ زمان نسبتا زیادی باقی مانده است این لیست نیز ممکن است تغییر کند و عناوین جدیدی به آن اضافه شود، ولی تا به این لحظه می‌توانید از بهترین بازی‌های فکری‌ای که برای اندروید و آیفون معرفی کرده‌ایم لذت ببرید.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین بازی‌های فکری اندروید ۲۰۲۳ کدامند؟

    همانطور که گفته شد، به دلیلی این که هنوز تا پایان سال ۲۰۲۳ زمان نسبتا زیادی باقی‌مانده است طبیعتا امکان این که به طور قطعی بهترین بازی‌های فکری اندروید برای سال ۲۰۲۳ را نام ببریم وجود ندارد؛ ولی تا به اینجای سال می‌توان از Hocus و Mekorama در کنار Empty به عنوان بهترین بازی‌های فکری اندروید یاد کرد.

  • بهترین بازی‌های فکری آیفون کدامند؟

    دقیقا به همان دلیلی که برای نمی‌توان با اطمینان کامل بهترین بازی‌های فکری اندروید را نام برد، نام بردن بهترین بازی فکری آیفون نیز امکان پذیر نیست؛ ولی صد درصد Hocus و Monuments Valley به همراه Chess light درلیست بهترین بازی‌های فکری آیفون که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده‌اند قرار خواهند داشت.

شما چه بازی‌های فکری دیگری می‌شناسید و از آن‌ها لذت می‌برید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات