بازی‌های ایکس باکس به سرویس استریم Nvidia GeForce Now اضافه می‌شوند

چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اجرای بازی در لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو
مایکروسافت با هدف کسب تأییدیه از نهادهای رگولاتوری برای امضای قراداد با اکتیویژن قصد دارد بازی‌های ایکس باکس را به سرویس GeForce Now اضافه کند.
تبلیغات

برد اسمیت، رئيس مایکروسافت، در کنفرانس مطبوعاتی جدیدی اعلام کرد آن دسته از بازی‌های ایکس باکس که روی کامپیوترهای شخصی قابل‌اجرا هستند، به سرویس ابری Nvidia GeForce Now اضافه می‌شوند. قرارداد بین مایکروسافت و انویدیا تلاشی واضح از سوی ردموندی‌ها برای جلب نظر نهادهای رگولاتوری است تا مجوز بسته شدن قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری با اکتیویژن بلیزارد را صادر کنند.

رئيس مایکروسافت می‌گوید تمامی بازی‌های شرکت اکتیویژن بلیزارد ازجمله مجموعه‌ی محبوب Call of Duty به سرویس GeForce Now اضافه خواهند شد. قبل از اجرای بازی‌ها از طریق GeForce Now باید آن‌ها را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. آنچه مایکروسافت و انویدیا امضا کرده‌اند، قراردادی ۱۰ ساله برای حق استریم است.

مایکروسافت می‌گوید گیمرها می‌توانند صرف‌نظر از محل خریداری بازی‌ها(ویندوز استور، استیم یا اپیک گیمز استور)، آن‌ها را استریم کنند. مایکروسافت فعلا هیچ اشاره‌ای به سرویس اختصاصی Xbox Cloud Gaming یا Xbox Game Pass نکرده است. فیل آیزلر، قائم‌مقام انویدیا، به ورج گفت که نمی‌تواند درباره‌ی سرویس Game Pass سخن بگوید.

آیزلر می‌گوید به موجب قرارداد جدید، انویدیا بازی‌های تحت مالکیت مایکروسافت را در همان روز انتشار یا تا حد امکان نزدیک‌به روز انتشار، به سرویس GeForce Now اضافه می‌کند. این قرارداد افزون‌بر بازی‌هایی مثل Minecraft شامل بازی‌های سرویس بتل‌دات‌نت نظیر Overwatch خواهد بود. البته این بازی‌ها فقط به شرطی به GeForce Now اضافه می‌شوند که مایکروسافت قرارداد با اکتیویژن را نهایی کند. احتمالا تا چند هفته‌ی دیگر بازی‌های مایکروسافت به GeForce Now اضافه خواهند شد. البته اضافه شدن تمامی بازی‌ها ممکن است تا یک سال طول بکشد.

انویدیا از این پس به‌صورت عمومی یکی از جدی‌ترین حامیان قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است. تیم سبز در بخشی از بیانیه‌ی مطبوعاتی می‌گوید که بسته شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن، گزینه‌های در دسترس گیمرها را بیشتر می‌کند و باعث رفع نگرانی‌های انویدیا می‌شود: «در همین راستا انویدیا حمایت کامل خود را برای دریافت تأییدیه‌ی نهادهای رگولاتوری اعلام می‌کند.»

همکاری مایکروسافت و انویدیا درحالی رسانه‌ای می‌شود که تنها چند ساعت قبل ردموندی‌ها قراردادی ۱۰ ساله با نینتندو امضا کردند تا بازی‌های سری Call of Duty به کنسول‌های این شرکت اضافه شوند. مایکروسافت قرارداد ۱۰ ساله‌ی مشابهی به سونی نیز پیشنهاد داده، اما سونی هنوز این قرارداد را امضا نکرده است. سونی مخالف جدی ادغام اکتیویژن با مایکروسافت است و می‌داند که امضای هرگونه قرارداد، موضع مایکروسافت را در دادگاه تقویت می‌کند.

نهادهای رگولاتوری در اروپا و آمریکا معتقدند که مایکروسافت از طریق تصاحب اکتیویژن باعث سرکوب رقابت در بازار بازی‌های ویدیویی می‌شود، اما مایکروسافت قویا با این ادعا مخالف است. این شرکت تلاش می‌کند با حمایت شرکت‌های فعال در صنعت بازی، نهادهای رگولاتوری را نیز به سمت خود بکشاند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات