توقف پروژه استادیا، علاوه‌بر گیمرها، توسعه‌دهندگان را نیز شوکه کرد

یک‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
این‌که گوگل قصد دارد به فعالیت سرویس استادیا خاتمه دهد، برای همه ازجمله توسعه‌دهندگانی که روی ساخت بازی‌های این پلتفرم کار می‌کنند، بسیار شوکه‌کننده است.
تبلیغات

کاربران استادیا تنها افرادی نبودند که از تعطیلی این سرویس بازی ابری شوکه شدند. این تصمیم‌گیری توسعه‌دهندگانی که بازی‌های خود را برای این پلتفرم بازی ساخته بودند را نیز تحت‌تأثیر قرار داد.

ربکا آن هینمن، مدیرعامل Ole Skuul می‌گوید:

من از خواب بیدار شدم و خود را برای روز کاری آماده کردم. پس از مراجعه به چت خصوصی دیکسورد شرکت متوجه شدم که یکی از کارمندانم با درج یک پیوند می‌پرسد که آیا خبر تعطیلی سرویس گوگل استادیا واقعیت دارد؟ من پیوند را دنبال کردم و ظاهراً خبر صحت داشت.

شرکت Olde Skuul برنامه‌ریزی کرده بود تا بازی Luxor Evolved را در تاریخ یکم نوامبر روی پلتفرم استادیا پرو ارائه دهد و حتی قصد داشت روز جمعه با گوگل جلسه‌ای برگزار کند تا درمورد برنامه‌های انتشار این بازی به توافق برسند؛ اتفاقی که مطمئناً دیگر رخ نخواهد داد.

هاینمن فقط یکی از توسعه‌دهندگانی بود که از تعطیلی استادیا شوکه شد. براندون شفیلد، مدیر خلاق Necrosoft Games نیز در ایمیلی به ورج گفت:

ما هفته‌ی گذشته مشغول انجام مذاکرات بازاریابی با استادیا بودیم. Necrosoft تصمیم داشت Heyper Gunsport را روی استادیا پرو منتشر کند. آن‌ها دوروز قبل به‌روزرسانی جدیدی ارائه دادند و بنابراین جای تأسف دارد که شاهد تعطیلی آن باشیم زیرا پتانسیل خوبی برای رشد داشت.

سایر توسعه‌دهندگان نیز ناراحتی خود را از تعطیلی استادیا در توییتر مطرح کردند. مایک رز از No More Robots در حساب کاربری خود گفت:

ما قصد داشتیم ماه نوامبر یک بازی در استادیا منتشر کنیم. اکنون به‌نظر می‌رسد گوگل از پرداخت پولی که بابت توسعه‌ی این بازی به ما بدهکار است خودداری خواهد کرد.
دسته کنترلر گوگل استیدیا Google Stadia از نمای بالا

توسعه‌دهنده‌ی Pixel Games در توییتی نوشت:

پس از طی کردن مراحل اداری طی هفته‌های گذشته و آماده‌سازی Sir Lovelot، Donut Dodo و Sigi برای استادیا، روز گذشته فرایند نصب را با گوگل نهایی کردیم و دوساعت بعد اخباری درمورد تعطیلی این سرویس منتشر شد.

توقف ناگهانی سرویس استادیا می‌تواند تأثیر زیادی روی توسعه‌دهندگان داشته باشد. این پلتفرم هرگز به موفقیت چشم‌گیر دست نیافت و بنابراین توسعه‌دهندگان احتمالاً با ارائه‌ی بازی‌های خود روی این سرویس، درآمد زیادی به‌دست نیاورده‌اند، اما شاید آن‌ها از این بستر به‌عنوان یکی از مکان‌هایی که کاربران بتوانند عناوین مختلف را روی آن اجرا کنند، حساب باز کرده بودند. ازآنجاکه گوگل درحال‌حاضر فعالیت‌های فروشگاه استادیا را متوقف کرده است، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند در ماه‌های آخر فعالیت این سرویس از فروش بازی‌های خود درآمد کسب کنند.

گوگل درحال برنامه‌ریزی برای بازپرداخت همه‌ی خرید‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استادیا است، بنابراین مشتریان بخشی از پول خود را پس خواهند گرفت. شاید توسعه‌دهندگان نیز نوعی بازپرداخت دریافت کنند؛ اگرچه تحقق این مورد هنوز مشخص نیست.

حساب توییتر Olde Skuul روز جمعه اعلام کرد که گوگل درتلاش است تا مبالغی را به توسعه‌دهندگان بازپرداخت کند. هاینمن می‌گوید یکی از نمایندگان استادیا برای بازپرداخت هزینه‌های توسعه‌ی این استودیوی بازی‌سازی که برای ارائه‌ی Luxor Evolved روی استادیا صرف شده بود، به وی مراجعه کرده است. Olde Skuul همچنین ویژگی‌های انحصاری استادیا را برای بازی خود درنظر گرفته بود اما اکنون اجازه دارد آن‌ها را روی پلتفرم‌های دیگر پیاده‌سازی کند. شفیلد نیز در این‌مورد گفت:

تنها چیزی که می‌دانم این است که گوگل می‌گوید تمام تلاش خود را برای توسعه‌دهندگان انجام خواهد داد، اما هیچ جزئیاتی دراین مورد ارائه نکرده است.

هاینمن و شفیلد تمایل زیادی به ارائه‌ی بازی‌های خود روی استادیا پرو داشتند، زیرا گوگل درآمد حاصل از اشتراک سرویس بازی ابری خود را با توسعه‌دهندگان تقسیم می‌کرد. درحالی‌که شفیلد می‌گوید Hyper Gunsport روی بسیاری از پلتفرم‌های دیگر دردسترس خواهد بود اما همچنان اظهارداشت که استادیا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها برای انتشار بازی‌های این شرکت درنظر گرفته می‌شد زیرا با ارائه‌ی عناوین مختلف در استادیا پرو، بخش درخورتوجهی از درآمد آن به شرکت‌های سازنده تعلق می‌گرفت. عدم راه‌اندازی بازی Olde Skuul در استادیا، تأثیر خیلی زیادی روی ادامه‌ی فعالیت این شرکت نخواهد داشت.

گوگل استادیا

یکی دیگر از جنبه‌های تعطیلی استادیا این است که چند مورد از بازی‌های انحصاری روی این پلتفرم دیگر قابل اجرا نخواهند بود که ازجمله می‌توان به PixelJunk Raiders شرکت Q-Games اشاره کرد. هالی هیوز، رئیس بازاریابی و روابط‌عمومی Q-Games در بیانیه‌ای به ورج اعلام کرد:

بازی PixelJunk به‌عنوان یک عنوان انحصاری روی استادیا، پس از بسته شدن این سرویس دیگر دردسترس نخواهد بود.

هیوز همچنین اظهارداشت که شرکت متبوعش امیدوار است این بازی در آینده روی پلتفرم‌های دیگر ارائه شود و آماده‌ی همکاری با شرکت‌های ناشر است. شفیلد نیز گفت که GunSport اصلی Necrosoft یک بازی انحصاری برای استادیا بود و بنابراین احتمال دارد با تعطیلی این سرویس، این بازی دردسترس گیمرها قرار نگیرد.

برخی شرکت‌ها درحال بررسی راهکارهایی هستند تا به مشتریان استادیا اجازه دهند به‌نوعی همچنان بتوانند بازی‌های موردنظر خود را اجرا کنند. شرکت IO Interactive که بازی Hitman را توسعه داده است روز جمعه در توییتی نوشت:

ما به‌دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانید Hitman را روی پلتفرم‌های دیگر بازی کنید.

یوبی‌سافت به شما اجازه می‌دهد خریدهای استادیا خود را به رایانه‌ی شخصی انتقال دهید اما شاید توسعه‌دهندگان و ناشران کوچک‌تر، نتوانند چنین امتیازاتی را به گیمرهای استادیا ارائه دهند.

شفیلد اعتقاد دارد که تعطیلی استادیا به‌معنای ازدست دادن یک جامعه‌ی کاربری بسیار خوب است. او گفت:

استادیا ازطرف افرادی که تاکنون با آن کار نکرده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفت اما افرادی که اشتراک این سرویس را خریداری کرده‌ بودند، اکثر بازی‌های جدید را امتحان می‌کردند و توسعه‌دهندگان نیز در این پلتفرم یکدیگر را حمایت می‌کردند. این سرویس درمقایسه با پلتفرم‌های مشابه، یکی از بهترین و جوان‌ترین گروه‌های گیمرها پرورش داد و به‌همین دلیل قصد داشتیم برای قدردانی، بازی‌های اصلی خود را روی این سرویس منتشر کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات