پایان رؤیاپردازی گوگل در حوزه بازی‌های مبتنی‌بر فضای ابری؛ سرویس Stadia تعطیل می‌شود

پنج‌شنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در بیانیه‌ای از تعطیلی سرویس استریم بازی Stadia خبر داد. این شرکت می‌گوید با وجود سرمایه‌گذاری عظیم، میزان استقبال از Stadia انتظارات را برآورده نکرد.
تبلیغات

در اتفاقی که شاید چندان دورازانتظار نبود، گوگل اعلام کرده است سرویس استریم بازی مبتنی‌بر فضای ابری Google Stadia را از دسترس خارج می‌کند. به‌نوشته‌ی ورج،‌ سرویس استیدیا تا ۱۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (۲۸ دی ۱۴۰۱) دردسترس کاربران فعلی خواهد بود.

گوگل گفته است هزینه‌ی تمامی سخت‌افزارهای مرتبط به استیدیا که ازطریق گوگل استور خریده شده‌اند، بازپرداخت می‌کند. همچنین، این شرکت به‌دنبال بازپرداخت هزینه‌ی بازی‌ها و محتواهای الحاقی خریده‌شده ازطریق فروشگاه استیدیاست. گوگل انتظار دارد که فرایند بازپرداخت تا اواسط ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (اواخر دی ۱۴۰۱) به پایان برسد.

فیل هریسون، مدیرکل و قائم‌مقام سرویس استیدیا، در بیانیه‌ای می‌گوید: «چند سال پیش، سرویس گیمینگی به نام استیدیا را معرفی کردیم. با اینکه رویکرد استیدیا برای استریم بازی مبتنی‌بر شالوده‌ی تکنولوژیک قدرتمندی بود، این سرویس نتوانست محبوبیتی موردانتظارمان را به‌دست بیاورد؛ ازاین‌رو، تصمیم گرفتیم تعطیلی سرویس استریم استیدیا را شروع کنیم.»

گوگل گفته است افرادی که هم‌اکنون در تیم استیدیا کار می‌کنند، وارد سایر بخش‌های شرکت خواهند شد و کار خود را از دست نخواهند داد. فیل هریسون می‌گوید گوگل قصد دارد فناوری‌های استیدیا را به سایر سرویس‌های خود نظیر یوتیوب و گوگل‌پلی و سرویس‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده اضافه کند. گوگل تصمیم گرفته است فناوری‌های مذکور را دردسترس شرکای تجاری خود نیز قرار دهد.

گوگل ازطریق بخش پرسش‌و‌پاسخ وب‌سایت خود جزئیات بیشتری از روند تعطیلی استیدیا ارائه داده است. فرایند بازپرداخت به‌صورت خودکار ازطریق فروشگاه گوگل و فروشگاه استیدیا انجام می‌گیرد و کاربران به بازگرداندن سخت‌افزارهای خریده‌شده موظف نیستند.

مشترکان سرویس استیدیا پرو برای بازپرداخت واجدشرایط نیستند؛ بااین‌حال، در فرایند تعطیلی سرویس هیچ پولی از آن‌ها دریافت نمی‌شود. همچنین، این دسته از کاربران می‌توانند بازی‌هایی که ازطریق سرویس اشتراکی استیدیا پرو تهیه کرده‌اند، تا زمان تعطیلی کامل سرویس تجربه کنند. گوگل فروشگاه استیدیا را بسته است؛ بنابراین، کاربران نمی‌توانند بازی جدید بخرند یا از خدمات خرید درون‌برنامه‌ای استفاده کنند.

تعطیلی پروژه‌ی پرهزینه‌ی استیدیا ممکن است برای خیلی‌ها تعجب‌برانگیز باشد؛ ولی اگر خبرهای این سرویس را دنبال کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید که مدت‌ها است شایعه‌های ضدونقیض زیادی درباره‌ی استیدیا شنیده می‌شود. هفته‌ی گذشته، لاجیتک هنگام رونمایی کنسول دستی خود که مبتنی‌بر سرویس‌های ابری است، اشاره‌ای به استیدیا نکرد تا شایعات مربوط به پایان کار این سرویس مجدداً به راه بیفتد.

تقریباً از همان روزهای آغاز به‌ کار استیدیا، شایعه‌های پایان کار این سرویس همواره شنیده می‌شدند. گوگل نشان داده است که صرف‌نظر از هزینه‌ی سرویس‌ها، اگر انتظاراتش برآورده نشود، آن‌ها را پس از چند سال تعطیل می‌کند. همین موضوع باعث شده بود استیدیا از نگاه تحلیلگران، گزینه‌ی بعدی گوگل باشد.

سال گذشته، به‌دنبال کاهش تعداد بازی‌های استیدیا گفته شد که گوگل به فکر تعطیل‌کردن این سرویس است. گوگل استودیوهای بازی‌سازی اختصاصی خود که روی استیدیا متمرکز بودند، نیز تعطیل کرد. وقتی در سال ۲۰۲۲ شایعه‌ها قوت گرفتند، گوگل تأکید کرد که برنامه‌ای برای تعطیلی استیدیا ندارد: «مطمئن باشید که همیشه در تلاشیم بازی‌های بزرگ جدیدی را به پلتفرم و سرویس اشتراکی استیدیا پرو اضافه کنیم.»

مایکروسافت یکی دیگر از شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه‌ی گیمینگ ابری کرده، به درخواست رسانه‌ی ورج برای نظردهی درباره‌ی تعطیلی استیدیا پاسخ نداد. انویدیا نیز تصمیم گرفته است فعلاً در این زمینه نظر ندهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات