فیل اسپنسر به دنبال کپی‌ کردن استراتژی سونی در بلاک‌باسترهای انحصاری‌ نیست

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، درباره استراتژی مایکروسافت در مورد بازی‌های بزرگ انحصاری خاطرنشان کرده است که رویکرد این شرکت، حول محور اصالت و ابتکار عمل قرار می‌گیرد.
تبلیغات

نشریه Gamesradar در مصاحبه‌ای که با فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس ترتیب داده، در مورد آینده‌ی سرویس ایکس باکس گیم پس در دیگر پلتفرم‌ها و موضوعات دیگری از جمله استراتژی مایکروسافت در قبال بازی‌های انحصاری ایکس باکس گفت‌وگو کرده است. اسپنسر در خلال این مصاحبه تأکید داشته که ایکس باکس به‌ دنبال کپی کردن استراتژی موفق رقبا نیست.

فیل اسپنسر صحبت‌های خود را با نشان دادن احترام به رویکرد و استراتژی‌های دیگر پلتفرم‌ها آغاز و در ادامه خاطرنشان کرد که این شرکت علاقه‌مند است مسیر خاص خود را در پیش بگیرد. وی به‌طور مفصل درباره اهمیت خلاقیت و ابتکار عمل در استراتژی ایکس باکس گفت و آن را به‌عنوان یک اصل یکپارچه و جدایی‌ناپذیر از تصمیمات خود معرفی کرد:

استراتژی ما این نیست که فقط مثل دیگران باشیم و از آن‌ها کپی‌برداری کنیم. گاهی اوقات به من می‌گویند «پس ورژن شما از فلان بازی کجا است؟» من سال‌ها است که در این صنعت حضور دارم و احترام بسیار زیادی برای دیگر بازی‌سازان و تمامی پلتفرم‌ها قائل هستم؛ اما خوب است که کار ما با دیگر پلتفرم‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد. ما اینجا نیامدیم که فقط از پلتفرم آبی یا قرمز سایرین، یک نسخه‌ی سبز نیز تولید کنیم. این همان خلاقیت و قوه‌ی ابداعی نیست که من می‌خواهم در این صنعت ببینم.

اسپنسر در بخش دیگری از گفتگو، درباره هدف نهایی مایکروسافت برای عرضه گیم پس روی همه‌ی پلتفرم‌ها صحبت کرد. اسپنسر به سؤال مطرح‌شده این‌گونه پاسخ داد: «سؤال خوبی است. به این خاطر که مردم معمولا از من می‌پرسند حالا نمی‌شود مثلاً فلان بازی را [روی پلتفرم رقیب] منتشر کنید. من هم در جوابشان می‌گویم اگر بخواهیم به پلتفرم‌های دیگر بیاییم، می‌خواهیم تجربه‌ای که ارائه می‌دهیم کاملا ایکس باکسی باشد. ما در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار اپلیکیشن ایکس باکس گیم پس روی هیچ پلتفرم رقیبی نداریم. دلیل اصلی آن نیز این است که صاحبان آن پلتفرم‌ها  سرویسی مانند ایکس باکس گیم پس را نمی‌خواهند. البته کلی پلتفرم‌های آزاد و بدون محدودیت مانند وب، پی سی و موبایل وجود دارند که برای ما مناسب هستند و صادقانه بخواهم بگویم، تمام تمرکز ما فعلاً روی این پلتفرم‌ها است.»

تیم ایکس باکس متشکل از بیش از ۲۰ استودیوی بازی‌سازی است که هریک به نوبه‌ی خود استاد ساخت بازی‌های خاص خود هستند. مثلاً 343Industries را داریم که بازی‌های شوتر اول شخص خود را برای پلتفرم ایکس باکس می‌سازد؛ یا کوالیشن را داریم که در ساخت بازی‌های شوتر سوم شخص تبحر دارد. لذا به نظر می‌رسد که دوران کمبود بازی‌های انحصاری مایکروسافت به‌زودی به پایان خواهد رسید و آزادی عملی که فیل اسپنسر به استودیوهای زیرمجموعه‌ی خود داده، در این امر تأثیر زیادی خواهد داشت.

نظر شما در مورد استراتژی مایکروسافت در قبال بازی‌های انحصاری چیست؟ فکر می‌کنید در نسل نهم کنسول‌های ایکس باکس و با توجه به حضور مدل تجاری گیم‌پس شاهد عرضه بازی‌های انحصاری بیشتر و باکیفیت‌تری خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات