رئیس سابق پلی استیشن مدل تجاری ایکس باکس گیم پس را زیر سؤال برد

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
شاون لیدن با زیر سؤال بردن مدل تجاری ایکس باکس گیم پس، عقیده دارد در شرایط فعلی عرضه یک بازی که ۱۲۰ میلیون دلار هزینه دارد، در سرویس اشتراکی ۹.۹۹ دلاری توجیه اقتصادی ندارد.
تبلیغات

شاون لیدن، رئیس سابق پلی استیشن که در دوران فعالیت خود در شرکت سونی چندین مقام اجرایی و مدیریتی شامل معاونت Sony Computer Entertainment اروپا، ریاست SCE ژاپن و مدیریت شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی در آمریکا را برعهده داشته، در زمان جدایی از این شرکت، مسئولیت ریاست استودیوهای جهانی پلی استیشن را عهده‌دار بود.

لیدن که اخیرا مصاحبه خبرسازی با نشریه GamesIndustry ترتیب داده، دیدگاه‌های خود را در موضوعات متنوعی همچون مسئله تصاحب استودیوهای بازی‌سازی توسط سونی و مایکروسافت و همچنین ایده تجاری ایکس باکس گیم پس و پتانسیل گسترش بازار کنسول‌های بازی صحبت کرده است.

سرویس اشتراکی گیم پس که کار خود را در ماه ژوئن ۲۰۱۷ آغاز کرد، رفته‌رفته به کانون فعالیت‌های مایکروسافت در صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شده است. این سرویس با جذب بیش از ۱۸ میلیون کاربر از سراسر جهان، امکان دسترسی مشترکان به بیش از ۱۰۰ بازی ویدئویی ازجمله بازی‌های فرست پارتی ایکس باکس از روز نخست عرضه را فراهم کرده است.

مقام‌های پلی استیشن بارها اعلام کردند که مدل تجاری گیم پس در اکوسیستم پلی استیشن اجرایی نیست. جیم رایان، رئیس پلی استیشن، ماه سپتامبر سال گذشته گفته بود که مدل تجاری مبتنی‌بر سرویس اشتراکی برای استودیوهای بازی‌سازی سونی شرایط پایداری را ایجاد نمی‌کند؛ چراکه بودجه ساخت برخی بازی‌های انحصاری این شرکت بعضا تا فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار هم می‌رود.

برخی بازی ‌های ایکس باکس گیم پس

شاون لیدن که سال گذشته توسعه بازی‌های AAA را «بی‌‌ثبات» توصیف و پیشنهاد می‌کرد که طول مدت گیم‌پلی بازی‌ها و قیمت فروش آن باید با هزینه بالای ساخت بازی همخوانی داشته باشد، با تکرار اظهارات جیم رایان، مدل تجاری ایکس باکس گیم پس را زیر سؤال برده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید:

واقعا نمی‌توان یک بازی ۱۲۰ میلیون دلاری را ازطریق سرویس اشتراکی با قیمت ۹.۹۹ دلار در ماه عرضه کرد؛ در‌غیر‌این‌صورت باید حداقل یک سرویس اشتراکی با ۵۰۰ میلیون کاربر فعال داشته باشید تا تازه بودجه سرمایه‌گذاری‌شده شما برگردد. بنابراین، در شرایط فعلی باید مدتی ضرر کنید تا این جامعه پایه را تشکیل دهید. البته در شرایطی که فقط ۲۵۰ میلیون کنسول در دست گیمرها داریم، قرار نیست به این زودی‌ها نیم‌میلیارد مشترک برای سرویس اشتراکی خود پیدا کنید. پس چطور می‌توان این مسئله را حل کرد؟ هنوز هیچ‌کس به پاسخ این پرسش نرسیده است.

در شرایطی که فقط ۲۵۰ میلیون کنسول در دست گیمرها داریم، قرار نیست نیم‌میلیارد مشترک برای سرویس اشتراکی خود پیدا کنید

آمارها نشان می‌دهد درحال‌حاضر حدود ۲۵۰ میلیون کنسول بازی دراختیار کاربران سراسر جهان قرار دارد که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون تقریبا ثابت مانده است. لیدن درادامه گفته است فکر نمی‌کند ایکس باکس گیم پس و مدل مبتنی‌بر فناوری کلاد گیمینگ آن راهی برای رشد این عدد باشد و در چنین شرایطی نمی‌توان درباره ثبات و اثرگذاری آن در گسترش بازار کنسول‌های بازی خوش بین بود.

شاون لیدن با لباس مارک اسپایدرمن

پیشنهاد تکمیلی Xbox Game Pass Ultimate با هزینه ماهیانه ۱۵ دلار ارائه می‌شود. در این نسخه امکان تجربه بازی‌ها ازطریق کلاد نیز فراهم شده است. در ابتدا، تنها کاربران گوشی‌های اندروید امکان استفاده از  Xbox Cloud Gaming را داشتند تا اینکه بعدها این امکان برای پی سی و iOS نیز فراهم شد. مایکروسافت مدتی پیش اعلام کرد که با این کار میلیاردها دستگاه دیگر به اکوسیستم ایکس باکس دسترسی خواهند داشت. لیدن دراین‌باره می‌گوید:

البته وقتی گوشی‌های موبایل را نیز به این جامعه اضافه کنید، صدها میلیون بازیکن دیگر به مجموعه اضافه خواهد شد؛ اما این دسته از کاربران با وجود ارتباطی که با دنیای گیمینگ دارند، دسته‌بندی مجزایی محسوب می‌شوند. ما در طول زمان به خوبی مشاهده کردیم که موبایل لزوما دروازه ورود به کنسول محسوب نمی‌شوند؛ بلکه فقط وسیله دیگری است که مردم در برخی تایم‌های روز می‌توانند از آن برای سرگرمی هم استفاده کنند.‌

وی درادامه اضافه می‌کند:

مردم کنسول نمی‌خرند که فلز و پلاستیک بیشتری را به اتاق نشیمن خود اضافه کنند، مردم کنسول می‌خرند تا از این طریق به محتوا دسترسی پیدا کنند. اگر برای انتقال محتوا به خانه‌های مردم راه دیگری به‌جز استفاده از این جعبه را سراغ دارید، بله حق با شما است. همه به هر نحوی به روش‌های استریمینگ دسترسی دارند؛ اما بیشتر آن‌ها مستلزم یک اتصال اینترنت مناسب و پرسرعت است و مدل‌های تجاری مناسبی که برای این مسائل کارساز باشد، هنوز ایجاد نشده است.
ایکس باکس کلاود گیمینگ

مایکروسافت در ماه ژوئن اعلام کرده بود که قصد دارد در ارتباط با تولیدکنندگان تلویزیون‌های هوشمند در سراسر جهان، امکان تجربه بازی‌های ایکس باکس را برای تمام تلویزیون‌هایی فراهم کند که به اینترنت متصل می‌شوند. درضمن، این شرکت برنامه دارد تا با ساخت دستگاه استریمینگ اختصاصی خود، این امکان را برای هر تلویزیون یا نمایشگر و بدون نیاز به کنسول فراهم کند.

براساس گزارش‌های رسمی، Xbox Game Pass هنوز به تعداد کافی از مشترکان این سرویس نرسیده تا به مرحله سوددهی وارد شود. افزون‌براین فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، نیز در ماه اکتبر اعلام کرده بود که این شرکت برنامه‌ای برای افزایش حق اشتراک سرویس گیم پس ندارد. وی در پادکست Dropped Frames در‌این‌باره می‌گوید:

ما از ارزش فعلی سرویس گیم پس رضایت کامل داریم و معتقدیم این روش از منظر مدلی تجاری، کاملا پایدار است.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، نیز روز سه‌شنبه مدعی شده بود که ایکس باکس گیم پس «به‌سرعت در حال رشد» است و مشترکان این سرویس در‌مقایسه‌با دیگر کاربران ۴۰ درصد بازی‌های بیشتر و ۵۰ درصد زمان بیشتری صرف تجربه بازی‌ها می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات