مایکروسافت باید لپ تاپ گیمینگ با برند ایکس باکس تولید کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت محصولی مخصوص گیمرهای کامپیوتر شخصی ندارد و شاید لپ‌تاپ گیمینگ با برند ایکس‌باکس، انتخاب مناسبی برای استراتژی آینده آن‌ها باشد.
تبلیغات

مایکروسافت در هفته‌های گذشته با معرفی محصولات سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری جدید و رونمایی بازی‌های ایکس‌باکس سری ایکس، توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان را به خود جلب کرد. البته عاشقان صنعت بازی، خصوصا گیمرهای PC، منتظر اخباری خارق‌العاده‌تر از کمپ ردموند هستند. مایکروسافت از سال‌ها پیش با معرفی کنسول بازی ایکس‌باکس و سپس توسعه‌ی برند ایکس‌باکس به حوزه‌های دیگر، جایگاه چشمگیری در میان کاربران صنعت بازی پیدا کرد. بااین‌حال در پورتفولیوی ردموندی‌ها، هنوز جای محصولی عالی در این دسته خالی است. شاید کامپیوتر شخصی مخصوص بازی، بهترین انتخاب استراتژیک برای آینده‌ی مایکروسافت و ایکس‌باکس باشد.

لپ تاپ گیمینگ با برند ایکس‌باکس قطعا با استقبال درخورتوجه کاربران روبه‌رو می‌شود. البته این لپ ‌تاپ باید با همان توجه به جزئیاتی ساخته شود که خانواده‌ی محصولات سرفیس ساخته می‌شوند. همچنین، ردموندی‌ها باید در لپ‌تاپ احتمالی، روی قابلیت‌ها و تجهیزات و نوآوری‌های اختصاصی خود در صنعت گیمینگ و بهترین تجهیزات موجود و ممکن در دنیای کامپیوترهای شخصی متمرکز شوند. البته مایکروسافت تجربه‌های ناموفقی هم در گیمینگ کامپیوترهای شخصی داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان Games for Windows Live را نام برد.

اهمیت ایکس‌باکس برای بازار گیمینگ PC

زیرمجموعه‌ی ایکس‌باکس در مایکروسافت با مدیریت فیل اسپنسر، توجه زیادی به صنعت بازی در کامپیوترهای شخصی معطوف کرد. از فعالیت‌های جدی می‌توان به قابلیت‌‌های جدیدی در بخش بازی‌ها اشاره کرد که حتی بدون توجه و اطلاع کاربران، تجربه‌ی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. بسیاری از مزایای جدید با قابلیت‌های گرافیکی DirectX 12 عرضه شدند که به‌عنوان قابلیت مشترک ویندوز و ایکس‌باکس شناخته می‌شود. البته قطعا مایکروسافت برنامه‌هایی جدی‌تر از DirectX 12 هم برای بهبود تجربه‌ی بازی کاربران در نظر دارد.

DirectX 12

مایکروسافت پیش از اینکه انویدیا قابلیت‌ رهگیری پرتو آنی را به کارت‌های گرافیک GeForce RTX 20 اضافه کند، آن را به‌نام DirectX Raytracing در ویندوز عرضه کرد. اکنون DirectX 12 Ultimate فناوری‌های حرفه‌ای و به‌روزتری که اکثر نوآوری انویدیا هستند، به ویندوز اضافه می‌کند. این قابلیت برای همه‌ی کاربران ویندوز و کنسول بازی ایکس‌باکس سری ایکس، حتی مشتریان رادئون هم مفید خواهد بود. از رویکردهای مثبت دیگر می‌توان به برنامه‌ی Xbox Play Anywhere اشاره کرد که امکان خرید بازی و بازی‌کردن آن در پلتفرم‌های گوناگون کامپیوتر شخصی و کنسول را به کاربر ارائه می‌کند. ردموندی‌ها همچنین قابلیت Xbox Games Pass for PC را توسعه داده‌اند که امروزه به‌عنوان یکی از ابزارهای ارزشمند بازی در کامپیوترهای شخصی شناخته می‌شود. کاربر، تنها با پرداخت پنج دلار در ماه، به بیش از ۱۰۰ بازی دسترسی پیدا می‌کند. قابلیت Game Bar در ویندوز ۱۰ هم در مسیر همین استراتژی همه‌جانبه‌ی گیمینگ PC بود که به‌خوبی پیاده‌سازی شد.

برنامه‌ها و قابلیت‌های جدید نشان می‌دهند ایکس‌باکس دیگر تنها به کنسول بازی محدود نیست. این برند امروزه در در تمامی فعالیت‌ها و رویکردهای مایکروسافت در دنیای بازی دیده می‌شود و به دنیای کامپیوترهای شخصی و کنسول را متحد می‌کند. البته متأسفانه جدیدترین نوآوری‌های مایکروسافت در حوزه‌ی بازی، در محصولات اخیر آن‌ها در دسته‌ی سرفیس دیده نمی‌شوند. با اینکه برخی از محصولات سرفیس قابلیت و قدرت خارق‌العاده‌ای هم برای اجرای بازی‌های حرفه‌ای دارند، از نوآوری‌های اختصاصی مایکروسافت در آن‌ها خبری نیست.

نبود تمرکز بر گیمینگ در سرفیس‌بوک ۳

مایکروسافت چندی پیش سرفیس‌بوک ۳ را معرفی کرد؛ محصولی که به‌روزرسانی عالی در دسته‌ی هیبریدی‌های مایکروسافت محسوب می‌شود. سرفیس‌بوک ۲ که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شده بود، لقب کامپیوتر شخصی حرفه‌ای و قدرتمند را از بسیاری از رسانه‌های فناوری دریافت کرد. اکنون نسخه‌ی جدید با بهترین سخت‌‌‌افزارهای موجود در بازار همچون پردازنده‌ نسل‌دهمی اینتل، پردازنده‌های گرافیکی مدرن انویدیا، حافظه‌ی ذخیره‌سازی درخورتوجه و حافظه‌ی رم بیشتر به بازار عرضه خواهد شد که نشان‌دهنده‌ی لپ‌تاپی پرچم‌دار است. ردموندی‌ها همچنین باتری  جدید را هم بهبود داده‌اند تا یکی از ضعف‌های اصلی نسخه‌ی قبلی را جبران کنند. اگرچه هنوز نگاه نزدیک یا بررسی عملی از سرفیس‌بوک ۳ منتشر نشده است، روی کاغذ هم می‌توان آن را به‌روزرسانی عالی دانست.

سرفیس بوک 3

با وجود تمامی بهبودهایی که مایکروسافت در نسخه‌ی جدید سرفیس‌بوک اجرا کرد، هنوز باید حسرت برخی از قابلیت‌ها را بخوریم. در سوی دیگر، یعنی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، رهگیری پرتو آنی به بدنه‌ی بازار تزریق می‌شود. بااین‌حال، نسخه‌های عادی و مخصوص مصرف‌کننده‌ی سرفیس‌بوک ۳، مجهز به قابلیت مذکور نیستند.

سرفیس‌بوک ۳ با پیکربندی‌های متنوعی به بازار عرضه خواهد شد. تمامی نسخه‌ها به‌جز دو نسخه، از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا GeForce GTX 1650 و GTX 1660 Ti بهره می‌برند. پردازنده‌های مذکور برای بازی‌کردن گزینه‌های مناسبی هستند؛ خصوصا کارت گرافیک انویدیا GTX 1660 Ti. همچنین، این پردازنده‌های گرافیکی (سری ۱۶ از محصولات انویدیا) به سخت‌افزار اختصاصی لازم برای رهگیری پرتو آنی مجهز نیستند. دو نسخه از سرفیس‌بوک جدید با پردازنده‌ی گرافیکی کلاس ورک‌استیشن انویدیا Quadro RTX 3000 عرضه می‌شوند که از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند؛ اما توانایی اجرای درایورهای انویدیا Game Ready GeForce را ندارد. درایورهای جی‌فورس به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌شوند تا برای جدیدترین بازی‌ها، بهینه‌سازی دریافت کنند. کارت‌های گرافیک سری کوادرو باید از درایورهای کوادرو یا درایورهای Studio متمرکز بر تولیدکنندگان محتوا استفاده کنند.

تصمیم مایکروسافت در انتخاب سخت‌افزار و قابلیت‌ها برای سرفیس‌بوک ۳ پرچم‌دار منطقی به‌نظر می‌رسد. مایکروسافت همیشه سرفیس‌بوک را به‌عنوان لپ‌تاپ دوکاره‌ای با قابلیت‌های حرفه‌ای مخصوص کاربران خاص در نظر دارد که به‌عنوان رقیبی منعطف‌تر از مک‌بوک پرو اپل در بازار حضور دارد. استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی کوادرو در سرفیس‌بوک، انتخابی مناسب محسوب می‌شود. افزون‌براین، سرفیس‌بوک به‌روزرسانی‌های آن‌چنان منظم و زیادی دریافت نمی‌کند. در چنین وضعیتی و باتوجه‌به تمرکز بیشتر تیم گیمینگ ردموند روی رهگیری پرتو، نبود امکان بهره‌مندی از این قابلیت در تنها لپ‌تاپ مایکروسافت با پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی، کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

پردازنده

تمرکز روی بهترین‌های مایکروسافت

مایکروسافت برند سرفیس را با این هدف معرفی کرد که بهترین قابلیت‌های ویندوز را به همه نشان دهد. با نگاهی به سرفیس متوجه می‌شویم یکپارچه‌سازی مناسب قابلیت‌های سیستم‌عامل با سخت‌افزاری که به‌طور‌اختصاصی برای آن قابلیت‌ها بهینه‌سازی شده‌، نتایج عالی به‌همراه دارد. همین نتیجه‌گیری را می‌توان دلیلی دانست تا مایکروسافت لپ‌تاپ گیمینگ با برند ایکس‌باکس تولید کند؛ دستگاهی زیبا و قردتمند با همان توجه عالی به جزئیات که در محصولات سرفیس شاهد بودیم؛ محصولی که درکنار جزئیات مذکور، نشان‌دهنده‌ی بهترین تجربه‌ی بازی با کامپیوتر شخصی باشد؛ بهترین تجربه‌ی بازی با ایکس‌باکس که فراتر از دنیای کنسول به‌دست می‌آورید.

ولوسیتی

لپ‌تاپ گیمینگ ایکس‌باکس را می‌توان با رنگ مشکی تصور کرد؛ رنگی که به هویت برند ایکس‌باکس وفادار باشد و همچنین خود را جدا از برند سرفیس نشان دهد. از لحاظ سخت‌افزاری هم، قطعا باید منتظر پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX انویدیا با قابلیت رهگیری پرتو یا حتی پردازنده‌های گرافیکی آتی AMD مبتنی‌بر معماری RDNA2 باشیم. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به دوربین حرفه‌ای سرفیس با میکروفن‌‌های قدرتمند اشاره کرد که استریم‌کردن بازی را در سرویس‌هایی همچون توییج جذاب‌تر می‌کند. به‌علاوه، تصور لپ‌تاپ گیمینگ ایکس‌باکس با بهره‌مندی از نمایشگر PixelSense و قابلیت نمایش بازی‌‌ها با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، هر گیمری را وسوسه می‌کند.

مایکروسافت می‌تواند برنامه‌های خود را در تولید لپ‌تاپ گیمینگ پیشرفته‌تر هم بکند و محصولش را فراتر از تعاریف مرسوم در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسازد. از قابلیت‌های خاص می‌توان به اضافه‌کردن معماری بسیار سریع Xbox Velocty Architecture اشاره کرد که در حافظه‌های SSD استفاده شود و عملکردی شبیه به ایکس‌باکس سری ایکس در سرعت ذخیره‌سازی نشان دهد.

درحال حاضر، لپ‌تاپ‌های گمینگ متنوع و زیادی در بازار وجود دارند و احتمالا تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی از تصمیم مالک ویندوز برای نفوذ بیشتر به قلمرو خود خوشحال نخواهند شد. به‌هرحال، اگر استراتژی احتمالی مایکروسافت در ساخت لپ‌تاپ گیمینگ با برند ایکس‌باکس به‌خوبی پیش برود، ردموندی‌ها جایگاه خود را در میان گیمرها بیش‌ازپیش بهبود خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات