چرا شراکت ایکس باکس مایکروسافت و سامسونگ می‌تواند معامله‌ای بزرگ باشد؟

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ، غول فناوری کره‌ای، در رویداد 2020 Unpacked، از شراکت با ایکس‌باکس خبر داد. جزئیات کمی از این معامله اعلام شده است؛ اما چنین شراکتی چه معنایی برای آینده‌ی پلتفرم بازی‌سازی مایکروسافت خواهد داشت؟
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، سامسونگ از شراکت با ایکس‌باکس خبر داد تا دوستی این غول فناوری کره‌ای با مایکروسافت محکم‌تر شود. در رویداد Unpacked 2020، سامسونگ جزئیاتی از گوشی‌های هوشمند خود ازجمله‌ تلفن تاشو عمودی Z فلیپ ارائه داد و مشخصات گلکسی S20 اولترا را فاش کرد. درادامه نیز، از شراکت با ایکس‌باکس خبر داد و گفت: «این تازه شروع کار است». مایکروسافت هم پرداختن به جزئیات را به آینده موکول کرد.

با‌توجه‌به اشتیاق مایکروسافت به ایکس‌باکس و شراکت با سامسونگ در زمینه‌هایی مثل اپلیکیشن Your Phone، ترسیم چشم‌انداز آینده‌ی این شراکت کار دشواری نیست.

شراکت سامسونگ و ایکس باکس

قابلیت اتصال سامسونگ به ویندوز بی‌رقیب است.

شراکتی عمیق

در گذشته نیز، مایکروسافت به همکاری با ایکس‌باکس کرده است. این همکاری با نصب اپلیکیشن‌هایی مثل Office و OneDrive آغاز شد و سپس، به اپلیکیشن‌های سطح سیستمی توسعه یافت که امکان هماهنگی کامپیوترهای ویندوز و تلفن‌های گلکسی را فراهم می‌کند. با اپلیکیشن Your Phone برای ویندوز ۱۰ و اندروید می‌توانید پیام‌های متنی را در کامپیوتر خود دریافت کنید و تصاویر خود را از کامپیوتر به تلفن اندروید منتقل کنید؛ اما قابلیت اتصال در تلفن‌های هوشمند جدید سامسونگ عمیق‌تر شده است. با تعبیه‌ی مستقیم در سیستم‌عامل، نه‌تنها می‌توانید پیام‌های متنی و اعلان‌ها را در کامپیوتر دریافت کنید؛ بلکه می‌توانید ازطریق شبکه‌ای خانگی و با ماوس و صفحه‌کلید کامپیوتر به‌صورت مستقیم با تلفن هوشمند خود ارتباط برقرار کنید.

امکانات اتصال و هماهنگی ویندوز و تلفن‌همراه حاصل شراکت نزدیک مایکروسافت با سامسونگ است. شاید به‌دلیل اکوسیستم بسته‌ی اپل چنین امکاناتی هرگز دراختیار کاربران آیفون قرار نگیرند؛ اما برای گیمینگ چه انتظاراتی وجود دارد؟ سامسونگ و مایکروسافت قبلا ازطریق نمونه‌هایی مثل استیکرهای انحصاری نسخه‌ی گلکسی استور Mixer (پلتفرم پخش زنده‌ی بازی)، به همکاری نزدیک‌تر مایکروسافت و سامسونگ درزمینه‌ی گیم اشاره‌ی کوچکی کرده‌ بودند؛ اما خبر این همکاری فقط روی بنر بزرگ XCloud در رویداد Unpacked 2020 علنی شد.

xcloud

Xcloud برای تمام نمایشگرهای سامسونگ

در این شکی نیست که سامسونگ یکی از غول‌های بی‌چون‌و‌چرای فناوری و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برتر بازار تلفن هوشمند است و یکی از بازارهای بزرگ تلویزیون‌های هوشمند را نیز ازآنِ خود کرده است. درمقابل، مایکروسافت با Xbox رکورد جذب میلیاردها گیمر را دارد و به‌گفته‌ی فیل اسپنسر، مدیر این شرکت، آمازون و گوگل از رقبای اصلی ایکس‌باکس هستند که هدفشان فرارفتن از کنسول‌های بازی کوچک است. گیمینگ موبایل به‌‌دلیل سهولت دسترسی به یکی از جریان‌های غالب بازار تبدیل شده است. XCloud می‌تواند تمام موانع اقتصادی و روان‌شناختی برای تصمیم‌گیری میان انتخاب موبایل و کنسول‌ها و پی‌سی‌های گیمینگ را از میان بردارد.

اگر سامسونگ و مایکروسافت بتوانند XCloud را نه‌تنها روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های گلکسی، بلکه روی تلویزیون‌های هوشمند QLED هم نصب کنند، میلیاردها کاربر با سرعتی بسیار زیاد جذب پلتفرم Xbox خواهند شد. واگذاری دسترسی سیستمی سامسونگ به مایکروسافت ازطریق اپلیکیشن Your Phone می‌تواند به کنترل‌کننده‌های ایکس‌باکس تلویزیون‌ها و دیگر تجهیزات فناوری، اپلیکیشن‌های ایکس‌باکس، Mixer و حتی ضبط صفحه‌‌نمایش توسعه پیدا کند و هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.

چشم انداز جذاب ایکس باکس

چشم‌اندازهای جذاب Xbox و سامسونگ

مایکروسافت قبلا از دوبرابرشدن استفاده از XCloud در کره‌‌جنوبی خبر داده بود. این موضوع نشان می‌دهد XCloud می‌تواند به پلتفرم توسعه‌ی ایکس‌باکس در برداشتن گام‌های جدی کمک کند. سامسونگ درزمینه‌ی تلفن هوشمند با رقابت شدید رقبای چینی روبه‌رو است و شراکت با مایکروسافت گوشی‌های سامسونگ را به گوشی‌های منطبق با کامپیوترهای شخصی تبدیل می‌کند. سامسونگ درزمینه‌ی تلویزیون‌های هوشمند، به‌ویژه از نظر تطبیق با ایکس‌باکس، روند رشد سریعی در کشورهای آسیایی در پیش گرفته است.

توسعه‌دهندگان بازی یکی از برندگان معامله‌ی ایکس‌باکس و سامسونگ هستند

این همکاری چگونه می‌تواند به ایکس‌باکس به‌عنوان کنسول و پلتفرم کمک کند؟ هر بازی‌ای که برای XCloud تولید می‌شود، باید برای کنسول‌های خانگی Xbox هم تولید شود؛ زیرا محیط توسعه‌دهنده‌ی آن‌ها یکسان است. با افزایش محبوبیت XCloud در دستگاه‌های جدید مثل کامپیوترهای کم‌مصرف و تلویزیون‌های هوشمند و تلفن‌های همراه، بازدید محتوای کنسول‌های محلی هم افزایش خواهد یافت. همچنین، مایکروسافت می‌تواند پایگاه مشتری اکوسیستم ایکس‌باکس را توسعه دهد؛ اکوسیستمی که در گذشته صرفا به کنسول و تا اندازه‌ای بازی‌های کامپیوتر دسکتاپ منحصر بود.

دیگر برنده‌ی معامله‌ی سامسونگ و ایکس‌باکس توسعه‌دهندگان بازی هستند که می‌خواهند محصولات خود را به جامعه‌ی بزرگ‌تری ارائه کنند؛ درنتیجه، سامسونگ می‌تواند امکانات اتصال سطح سیستمی ایکس‌باکس ویندوز را برای دستگاه‌هایش ارتقا دهد و مایکروسافت هم می‌تواند پلتفرمی ابری با مقیاسی سریع‌تر از گوگل و آمازون بسازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات