رباتی که برگ‌های کاهو را جدا می‌کند

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه کمبریج رباتی ساخته‌اند که می‌تواند برگ‌های یک کاهو را در مدتی کوتاه و با ظرافت کامل، جدا کند.
تبلیغات

محققان از نمونه اولیه‌ی رباتی رونمایی کردند که قادر به انجام عملی ‌است که تا به حال فقط از انسان بر می‌آمد. این ربات موجب کاهش کار انسانی در مزارع می‌شود.

یک تیم از مهندسان دانشگاه کمبریج رباتی را توسعه داده‌اند که قادر است سر یک کاهو را برداشته، لایه بیرونی از برگ را پیدا کرده و با ظرافت تمام این لایه را جدا کند. این ربات از سه ابزار برای انجام این کار استفاده می‌کند: یک دوربین برای تشخیص اندازه کاهو و پیدا کردن سر و ساقه، یک بازو برای چرخاندن کاهو، و بازویی دیگر با یک دستگاه مکش برای جدا نمودن برگ‎ها.

لوکا اسکریمکا، از اعضای تیم تحقیقاتی در این زمینه می‌گوید:

وقتی یک کاهو را برداشت می‌کنید لازم است تا برگ‌های بیرونی آن را دور بریزید تا محصول برای فروش آماده شود. برگ‌ها نرم هستند و به راحتی جدا می‌شوند.

تکنولوژی این ربات توسط آزمایشگاه هوش ماشین دانشگاه کمبریج توسعه داده شده‌ است و در حال حاضر می‌تواند در حدود ۲۷ ثانیه تمامی برگ‌های کاهو را جدا کند. این عدد تقریبا نصف زمانی است که انسان در آن قادر به انجام این کار است. محققین می‌گویند که این فناوری به راحتی می‌تواند روی بقیه محصولات کشاورزی مثل گل کلم نیز پیاده شود.

اگرچه این نوع جدید از ربات هنوز در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار نگرفته‌ است اما تیم توسعه‌دهنده‌ی آن آینده‌ای انقلابی برای آن متصور هستند. به عقیده آن‌ها این ربات می‌تواند کارهای مزرعه را بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر انجام دهد.

کشاورزی آمریکا

نیروی انسانی کشاورزی آمریکا در صد سال اخیر کاهش یافته‌ است.

به جای اینکه ۱۰ نفر را در حال برداشت ببینید، ۱۰ نفر را می‌بینید که بر کار ۱۰۰ ربات نظارت دارند و این ربات‌ها سه تا ده برابر کار انجام می‌دهند.

این احتمالاً خبر خوبی برای کشاورزانی است که به دنبال روش‌های کارا و ارزان برای کشت محصول می‌گردند. البته ممکن است این موضوع به ذهن خطور کند که با ظهور این ربات‌ها نیروی انسانی مشغول در کشاورزی جای خود را به ربات‌ها داده و بیکار می‌شود. آمار دپارتمان کشاورزی ایالات متحده نشان می‌دهد که نزدیک ۲.۶ میلیون نفر در بخش کشاورزی آمریکا مشغول هستند. تحقیقات نشان داده‌است که انجام کار کشاورزی توسط ربات‌ها ارزان‌تر از نیروی انسانی خواهد بود.

نمودار ربات کاهو

مقایسه هزینه برگ برگ کردن کاهو توسط ربات و نیروی انسانی

هنوز تا از از بین رفتن نیاز به کارگران در کار کشاورزی چند سالی زمان باقی است. انتظار نمی‌رود که این ربات‌ها تا قبل از سال ۲۰۲۰ به صرفه اقتصادی رسیده و به کار گرفته شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات