هوش مصنوعی جدید گوگل رفتار مولکول‌های انسانی را پیش‌بینی می‌کند

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
مولکول
فناوری جدید دیپ‌مایند گوگل در زمینه‌ی پیش‌بینی رفتار مولکول‌ها نویدبخش راحت‌تر و سریع‌تر شدن ساخت داروها و واکسن‌های جدید است.
تبلیغات

هوش مصنوعی به ماشین‌ها قدرت تولید ویدئو، نوشتن کدهای کامپیوتری و حتی انجام مکالمه را می‌دهد. این فناوری تلاش برای درک بدن انسان و مبارزه با بیماری را نیز تسریع می‌کند.

اکنون دیپ‌مایند گوگل، آزمایشگاه مرکزی هوش مصنوعی این غول فناوری و شرکت ایزومورفیک لبز از نسخه قدرتمندتری از آلفافولد رونمایی کرده‌اند که نوعی فناوری هوش مصنوعی است که به دانشمندان در درک رفتار مکانیسم‌های میکروسکوپی هدایتگر سلول‌ها در بدن انسان کمک می‌کند.

نسخه اولیه آلفافولد که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، معمایی را حل کرد که بیش از ۵۰ سال دانشمندان را درگیر کرده بود و به «مسئله تاخوردگی پروتئین» معروف بود.

پروتئین‌ها مولکول‌های میکروسکوپی هستند که رفتار همه موجودات زنده را هدایت می‌کنند. این مولکول‌ها در آغاز به شکل رشته‌هایی از ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند، سپس تامی‌خوردند و به شکل ساختارهای سه‌بعدی درمی‌آیند. این تاخوردگی‌ها نحوه تعامل پروتئین‌ها با سایر مکانیسم‌های میکروسکوپی را تعیین می‌کند.

پژوهشگران امیدوارند آلفافولد تولید داروها و واکسن‌های جدید را راحت‌تر کند

زیست‌شناسان مدت‌ها تلاش کرده بودند شکل پروتئین‌ها را به شکل جداگانه مشخص کنند تا اینکه آلفافولد ابداع شد. وقتی دانشمندان رشته‌ای از آمینواسید را به‌عنوان ورودی به این فناوری می‌دادند، شکل سه بعدی پروتئین را در عرض چند دقیقه پیش‌بینی می‌کرد.

وقتی دیپ‌مایند آلفافولد را یک سال بعد به‌طور عمومی منتشر کرد، زیست‌شناسان از آن برای تسریع در کشف دارو استفاده کردند. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا از این فناوری برای درک ویروس کرونا و آماده شدن برای دنیاگیری‌های مشابه استفاده کردند. برخی از پژوهشگران نیز از آن برای پیدا کردن درمان‌هایی برای مالاریا و بیماری پارکینسون استفاده کردند.

به‌گزارش نیویوک تایمز، نسخه جدید آلفافولد که آلفافولد ۳ نام گرفته است فناوری را فراتر از تاخوردگی پروتئین‌ها گسترش می‌دهد. فناوری جدید علاوه بر پیش‌بینی شکل پروتئین‌ها، می‌تواند رفتار سایر مکانیسم‌های زیستی میکروسکوپی ازجمله دی‌ان‌ای و آر‌ان‌ای را پیش‌بینی کند.

دمیس هاسابیس، مدیر اجرایی دیپ‌مایند گوگل و موسس ایزومورفیک لبز که تحت مالکیت گوگل قرار دارد، می‌گوید: «زیست‌شناسی سیستمی پویا محسوب می‌شود. باید بتوانید تعامل میان مولکول‌ها و ساختارهای مختلف را درک کنید. این فناوری گامی در همین راستا است.»

ایزومورفیک لبز درحال ارائه‌ی وب‌سایتی است که در آن دانشمندان می‌توانند از آلفافولد۳ استفاده کنند. آزمایشگاه‌های دیگر خصوصاً آزمایشگاهی در دانشگاه واشینگتن، فناوری مشابهی را ارائه می‌دهد. دکتر جان جامپر، پژوهشگر دیپ‌مایند گوگل و همکارانش در مقاله‌ای که اخیراً در مجله‌ی نیچر منتشر شد، نشان داده‌اند دقت فناوری آن‌ها بسیار بالاتر از دقت فناوری‌های مشابه است.

دنیز کاوی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی استارتاپ تاماریند بیو که فناوری‌هایی را برای تسریع کشف داروها ایجاد می‌کند، می‌گوید این فناوری می‌تواند کارهای آزمایشگاهی را چند ماه جلو بیندازد و امکان انجام پژوهش‌هایی را فراهم می‌کند که قبلاً ممکن نبود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات