ساخت بزرگترین دوربین دیجیتال جهان به پایان رسید

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویری از دوربین LSST
اتمام ساخت بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان، خبری خوش برای اخترشناسانی است که در انتظار مطالعه دقیق کهکشان‌ها و انرژی تاریک هستند.
تبلیغات

دوربین «بررسی میراث فضا و زمان» یا به اختصار LSST اکنون به مرحله‌ی تکمیل ساخت رسیده و به‌زودی در اختیار رصدخانه‌ی ورا روبین قرار خواهد گرفت. این دوربین در خانه‌ی جدیدش چشمی جدید برای نگاه‌کردن به آسمان جنوبی خواهد بود و به ما کمک خواهد کرد تا به سؤالات اساسی درمورد ماهیت ماده تاریک و انرژی تاریک پاسخ دهیم.

دوربین LSST با وضوح تصویر حیرت‌انگیز ۳۲۰۰ مگاپیکسل و وزن سه‌هزار کیلوگرم یک شگفتی فنی محسوب می‌شود. تصاویر تولیدشده توسط این دوربین به‌قدری بزرگ هستند که برای نمایش صحیح آن‌ها به ۳۷۸ تلویزیون 4K با وضوح فوق‌العاده بالا نیاز است.

ژلیکو ایوزیک، مدیر ساخت‌وساز رصدخانه‌ی روبین و استاد دانشگاه واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «با تکمیل ساخت دوربین منحصربه‌فرد LSST در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اسلک و ادغام قریب‌الوقوع آن با سایر سیستم‌های رصدخانه‌ی روبین در شیلی، به‌زودی تولید بهترین فیلم تاریخ و آموزنده‌ترین نقشه‌ی آسمان شب را که تاکنون تهیه شده است، آغاز خواهیم کرد.»

دوربین LSST دو لنز بزرگ دارد

دوربین LSST دو لنز دارد که اولی با قطر ۱٫۵ متر، بزرگترین لنز ساخته‌شده برای چنین هدفی به‌شمار می‌رود. لنز دوم دوربین نیز با قطر ۹۰ سانتی‌متر اندازه‌ای بزرگ دارد. هردو لنز به‌صورت سفارشی طراحی شده‌اند و لنز دوم برای مسدودسازی سطح کانونی لنز که در خلا نگه داشته می‌شود، کاربرد دارد.

صفحه‌ی کانونی، قلب تپنده‌ی دوربین است که مشابه دوربین‌های دیجیتال معمولی، از ۲۰۱ حسگر جفت‌ساز بار (CCD) که به صورت سفارشی ساخته شده‌اند، تشکیل شده است. هر پیکسل ۱۰ میکرون پهنا دارد و صفحه‌ی کانونی‌اش به‌قدری صاف است که سطح آن به بیش از یک‌دهم عرض موی انسان نمی‌رسد.

آرون رودمن، استاد اسلک و مدیر رصدخانه‌ی روبین می‌گوید: «تصاویر این دوربین به‌قدری دقیق هستند که می‌توان یک توپ گلف را از فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری تشخیص داد و درعین‌حال، قسمتی از آسمان را ۷ برابر پهن‌تر از ماه کامل پوشش می‌دهد. این تصاویر با میلیاردها ستاره و کهکشان به کشف رازهای کیهان کمک خواهند کرد.»

رصدخانه‌ی روبین چگونگی تغییر کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را درطول میلیاردها سال مطالعه خواهد کرد و بینش‌هایی را درمورد تکامل کهکشان‌ها و توزیع ماده تاریک ارائه خواهد داد. این رصدخانه با اندازه‌گیری پدیده‌های ابرنواختر، بینش‌هایی را درمورد انبساط جهان و علت، آن یعنی انرژی تاریک در اختیار بشر قرار خواهد داد. علاوه‌براین، رصدخانه‌ی روبین با شناسایی سیارک‌هایی که پیش از این دیده نشده‌اند، به مطالعه‌ی منظومه‌ی شمسی کمک خواهد کرد.

اولین نور رصدخانه انتظار می‌رود در ژانویه ۲۰۲۵ دریافت شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات