هواپیمای مافوق صوت جدید می‌تواند تقریباً در ۳٫۵ ساعت از اقیانوس اطلس گذر کند

یک‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
شرکت بوم سوپرسونیک می‌گوید هواپیمای مافوق‌صوت اورچر که سال ۲۰۲۴ وارد خط‌تولید می‌شود، مسیر پاریس تا مونترآل را در ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه طی می‌کند.
تبلیغات

شرکت بوم سوپرسونیک پیش‌تر جزئیاتی اولیه از هواپیمای جدیدی به نام اورچر (Overture) منتشر کرده بود که در دسته‌ی هواگردهای مافوق‌صوت قرار می‌گیرد. این هواپیما که هنوز وارد مراحل تولید نشده است، افزون‌بر استفاده‌ی تجاری برای ارتش آمریکا نیز استفاده خواهد شد. در این زمینه، بوم سوپرسونیک از همکاری رسمی با نورثروپ گرومن خبر داده است.

دو شرکت می‌خواهند در همکاری با یکدیگر پروژه‌هایی برای دولت ایالات متحده انجام دهند. به‌موجب قرارداد بین بوم سوپرسونیک و نورثروپ گرومن مدل‌هایی از هواپیمای مافوق‌صوت اورچر برای ارتش آمریکا و سازمان‌های دخیل در واکنش به وضعیت‌های اضطراری تولید می‌شود. فعلاً جزئیات دقیق قرارداد بین بوم سوپرسونیک و نورثروپ گرومن ازجمله ارزش آن اعلام نشده است.

بوم سوپرسونیک ادعا می‌کند ناوگان هواپیماهایش خواهند توانست مأموریت‌های حیاتی را با سرعت بسیار زیادی انجام دهند. به‌گفته‌ی این شرکت، هواپیماهای پیشرفته می‌توانند افراد و تجهیزات را با سرعت فراتر از صوت به مناطق حیاتی حمل کنند. بلیک شول، بنیان‌گذار و مدیرعامل بوم سوپرسونیک می‌گوید: «در وضعیت‌های حساس مثل تخلیه‌ی اضطراری یا واکنش به بلایای طبیعی، زمان مزیتی استراتژیک محسوب می‌شود.»

نورثروپ گرومن سال‌ها است که به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی هواپیما و سیستم‌های هوانوردی نظامی برای نیروهای مسلح ایالات متحده فعالیت می‌کند. همکاری بین این شرکت با بوم سوپرسونیک باعث می‌شود مشتریان نظامی یا دولتی بتوانند به مدل‌های ویژه‌ای از هواپیمای مافوق‌صوت اورچر که با نیازهایشان سازگار باشد، دسترسی پیدا کنند.

رندر هواپیمای Boom Supersonic Overture از نمای جلو و پشت

تام جونز، رئیس واحد سیستم‌های هوانوردی در شرکت نورثروپ گرومن می‌گوید: «ترکیب تخصص نورثروپ گرومن درزمینه‌ی سیستم‌های دفاع هوایی با هواپیمای مافوق‌صوت پیشرفته‌ی اورچر شرکت بوم سوپرسونیک کاملاً منطقی است. با هم می‌توانیم مطمئن شویم نمونه‌های نظامی اورچر برای مأموریت‌هایی طراحی شوند که قابلیت‌های پیشرفته‌ی سیستمی و سرعت در آن‌ها نقشی حیاتی دارد.»

شرکت بوم سوپرسونیک پیش‌تر وعده داده بود که در سال ۱۴۰۰ اولین پرواز جت آزمایشی XB-1 را انجام دهد. حدوداً در اوایل سال ۱۴۰۱ این شرکت اعلام کرد ۸۰ درصد از آزمایش‌هایی که باید قبل از اولین پرواز XB-1 انجام شوند، تکمیل شده است.

بوم سوپرسونیک همچنان در مرحله‌ی آزمون‌های قبل از پرواز به‌سر می‌برد؛ اما توانسته است چند قرارداد با شرکت‌های مختلف امضا کند. بوم سوپرسونیک سال گذشته‌ی میلادی قراردادی با یونایتد ایرلاینز امضا کرد تا هواپیماهای مافوق‌صوت خود را پس از تولید نهایی، دراختیار این شرکت هواپیمایی قرار دهد.

هواپیمای موردانتظار اورچر پس از تولید می‌تواند تنها در ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه مسافران را از پاریس به مونترآل ببرد. این مسیر با هواپیماهای امروزی حدوداً ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. هواپیمای اورچر بدنه‌ای شیپورشکل دارد که ضخامت بخش جلویی آن بیشتر از بخش عقبی است. بوم سوپرسونیک می‌گوید این سبک طراحی باعث می‌شود اصطکاک هوا به‌حداقل برسد و مصرف سوخت بهینه‌ شود.

چهار موتور نصب‌شده روی بال هواپیما به اورچر امکان می‌دهند هنگام پرواز برفراز آب به سرعت بیش از ماخ ۱٫۷ (۲٬۰۹۹ کیلومتر‌‌بر‌‌ساعت) و هنگام پرواز برفراز خشکی به سرعت اندکی کمتر از ماخ ۱ (۱٬۲۳۴ کیلومتر‌‌بر‌‌ساعت) دست پیدا کند. بوم سوپرسونیک ادعا می‌کند بال‌های پشتی ثبات هواپیما را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند اورچر در هر سرعتی بسیار ایمن باشد.

هواپیما تقریباً ۶۲٫۵ متر طول دارد و با اتکا بر نوعی سیستم حذف سروصدا و بدون نیاز به استفاده از موتور پس‌سوز، تیکاف می‌کند. بوم سوپرسونیک هواپیمای مافوق‌صوت جدید خود را غالباً از مواد کامپوزیت کربن تولید می‌کند تا سبک و مستحکم‌تر باشد. هواپیمای پس از تکمیل خواهد توانست ۶۵ تا ۸۰ مسافر را حمل کند. این هواپیما ارتفاع کروز ۱۸ کیلومتر خواهد داشت و به‌طورکامل از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) استفاده می‌کند.

مدیرعامل بوم سوپرسونیک می‌گوید: «صنعت هوانوردی در دهه‌های اخیر جهش بزرگی تجربه نکرده است. اورچر طراحی انقلابی دارد و نحوه‌ی تفکر ما درباره‌ی مسافت را به‌طور اساسی تغییر می‌‌دهد.» انتظار می‌رود هواپیمای اورچر در سال ۲۰۲۴ وارد خط‌تولید شود و تولید اولین مدل از آن در سال ۲۰۲۵ به‌پایان برسد. در سال ۲۰۲۹، شاهد آغاز خدمت‌دهی هواپیمای اورچر خواهیم بود. بوم سوپرسونیک می‌گوید از همین‌حالا ۷۰ سفارش برای هواپیمای مافوق‌صوت خود دریافت کرده است.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، بوم سوپرسونیک تنها شرکتی نیست که روی جت‌های مافوق‌صوت کار می‌کند؛ چراکه ناسا نیز در حال آماده‌سازی هواپیمای مافوق‌صوت X-59 برای پرواز آزمایشی است. ویرجین گلکتیک نیز از برنامه‌هایش برای تولید هواپیمایی مافوق‌صوت پرده‌برداری کرده است که می‌تواند با سرعت ماخ ۳ پرواز کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات