بوم سوپرسونیک نمونه اولیه جت مسافربری مافوق صوت XB-1 را به‌نمایش گذاشت

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بوم سوپرسونیک نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیمای مافوق صوت XB-1 را نمایش داد. این خودرو فعلا برای خلبان جا دارد و احتمالا تا سال ۲۰۲۹ تکمیل و به خطوط هوایی وارد می‌شود.
تبلیغات

بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic)‌ استارتاپی است که در صنعت هوایی فعالیت می‌کند. این استارتاپ چند روز پیش نمونه‌ی اولیه‌ی جت مسافربری مافوق صوت را رونمایی کرد که قرار است به نسل بعد هواپیمای مافوق صوت کنکورد (Concorde) تبدیل شود. هواپیمای مافوق صوت XB-1 تا سال ۲۰۲۱ به‌پرواز درنخواهد آمد؛ بااین‌حال، بوم سوپرسونیک تصمیم گرفت نمونه‌ی پیش‌تولید آن را برای گروهی از مدیران اجرایی شاغل در صنعت هواپیمایی و هوافضا در فرودگاه سنتنیال شهر دنور به‌نمایش بگذارد.

هواپیمای مافوق صوت بوم سوپرسونیک ۷۱ فوت (۲۱٫۶ متر) طول دارد و به‌نوعی نسخه‌ی کوچک‌شده‌ی هواپیمایی محسوب می‌شود که این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۹ آن را بسازد و به خطوط هوایی به‌منظور انتقال مسافران بفرستد. نمونه‌ی پیش‌تولید هواپیما فعلا صرفا برای خلبان جا دارد؛ باوجوداین، گنجایش مدل نهایی ۴۴ نفر مسافر است.

بوم سوپرسونیک اعلام کرد که قصد دارد سال آینده‌ی میلادی فرایند آزمایش هواپیمای XB-1 را آغاز کند. گفته می‌شود این نمونه‌ی پیش‌تولید به سرعت ماخ ۱٫۳ دست می‌یابد و برای رسیدن به این سرعت به سه موتور J85-15 متکی می‌شود. موتورهای جت J85-15 را جنرال الکتریک می‌سازد و در اصل، مخصوص هواپیماهای نظامی هستند. 

نمای سه رخ جلو بوم سوپرسونیک XB1 مافوق صوت

بوم سوپرسونیک از برنامه‌ی خود عقب افتاده است. این شرکت نخستین رندرهای مربوط به هواپیمای مافوق صورت XB-1 را در سال ۲۰۱۶ با رسانه‌ها به‌اشتراک گذاشت و گفت یک سال بعد، پرواز آزمایشی هواپیما را آغاز می‌‌کند. افزون‌براین، بوم در آن زمان اعلام کرد مدل نهایی هواپیما تا سال ۲۰۲۰ آماده و در این سال امکان جابه‌جایی مسافر فراهم می‌شود. بااین‌حال، اکنون برنامه‌ی زمانی بوم سوپرسونیک نزدیک ‌به یک دهه به‌تأخیر افتاده است. اگر همه‌چیز با پروژه‌ی XB-1 طبق برنامه پیش برود، بوم سراغ تولید نخستین هواپیمای تجاری خود خواهد رفت که با نام اورچر (Overture) شناخته می‌شود.

هواپیمای مافوق صوت بوم سوپرسونیک مسیر ۱۵ ساعته‌ی لس‌آنجلس تا سیدنی را در ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهد کرد

طول هواپیمای اورچر ۱۹۹ فوت (۶۰٫۶ متر) خواهد بود و بین ۶۵ تا ۸۸ نفر مسافر را جابه‌جا خواهد کرد و با دو برابر سرعت بیشتر از هواپیماهای تجاری عادی می‌تواند حرکت کند.

بوم سوپرسونیک می‌گوید هواپیماهای مافوق صوتش فاصله‌ی بین نیویورک تا لندن را تنها در ۳٫۵ ساعت طی کنند؛ مسافتی که معمولا هفت ساعت طول می‌کشد. همچنین این شرکت می‌گوید طی‌کردن مسافت بین لس‌آنجلس تا سیدنی ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه به‌طول می‌انجامد؛ درحالی‌که اگر با هواپیمای عادی سفر کنید، همین مسیر ۱۵ ساعت طول می‌کشد. هر مسافر برای سفر با هواپیماهای بوم سوپرسونیک باید ۵،۰۰۰ دلار پول پرداخت کند.

سه رخ پشت بوم سوپرسونیک XB1 مافوق صوت در فضای بسته

با همه‌ی این‌ها بوم سوپرسونیک برای دستیابی به هدف جاه‌طلبانه‌ی خود موانع متعددی پیش ‌رو می‌بیند. از زمان تولید رسمی کنکورد، تاکنون هیچ‌یک از هواپیماهای تجاری مافوق صوتی وارد خطوط هوایی نشده است. کنکورد محصول همکاری شرکتی فرانسوی در حوزه‌ی هوافضا (Aérospatiale) و شرکت British Aircraft Corporation بود.

کنکورد پس از ۲۷ سال خدمت‌دهی، در سال ۲۰۰۳ بازنشسته و تولیدش متوقف شد. عوامل مختلفی در خروج کنکورد از خطوط هوایی اثرگذار بودند که از بین آن‌ها می‌توانیم به تنها سقوط کنکورد در سال ۲۰۰۰ و البته خود شرکت Aérospatiale اشاره کنیم. Aérospatiale که در آن دوران به ایرباس تغییرنام داد، اعلام کرد کنکور آلاینده‌ی هوا بوده و به این شرکت ضرر زده است. 

بوم سوپرسونیک می‌گوید آزمایش فناوری‌های جدیدی آغاز کرده است تا صدای انفجارمانندی را از بین ببرد که هنگام شکسته‌شدن دیوار صوتی ایجاد می‌شود. در سال ۱۹۷۳، اعضای کنگره‌ی ایالات متحده به‌دلیل همین صداهای انفجارمانند اعلام کردند هواپیماهای مافوق صوت اجازه ندارند در آسمان آمریکا به‌پرواز دربیایند. بااین‌حال در اکتبر ۲۰۱۸‌ (مهر و آبان ۱۳۹۷)، دونالد ترامپ لایحه‌ی جدیدی امضا کرد و به اداره‌ی فدرال هوانوردی گفت به صدور مجوز پرواز هواپیماهای مافوق فکر کند تا نفس جدیدی به صنعت هواپیمایی دمیده شود. 

بخش جلویی بوم سوپرسونیک XB1 مافوق صوت در نور مستقیم خورشید

بوم سوپرسونیک تنها شرکتی نیست که به جابه‌جایی مسافران ازطریق جت‌های مافوق صوت فکر می‌کند. ناسا قصد دارد نمونه‌ی اولیه‌ی یکی از هواپیماهای آینده‌ی خود را با نام X-59 QueSST در سال ۲۰۲۳ آزمایش کند. گفته می‌شود این هواپیما قرار است برفراز شهرهای بزرگ آمریکا به‌پرواز دربیاید. همچنین، استارتاپ‌های دیگری همچون Aerion و Spike Aerospace در حال تولید هواپیماهایی هستند که می‌توانند مدت‌زمان سفرهای طولانی را نصف کنند. جنرال الکتریک افزون‌بر ساخت موتور جت برای بوم سوپرسونیک، مشغول طراحی موتور مافوق صوت دیگری برای Aerion است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات