۱۰ کشف باستانی شگفت‌انگیز در سال ۲۰۲۱

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
با وجود دنیاگیری کووید ۱۹، سال ۲۰۲۱ سالی پربار برای باستان‌شناسان بود. در این مقاله به ده اکتشاف شگفت‌انگیز باستانی در سالی که گذشت اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

قدیمی‌ترین نقشه‌ی اروپایی، شهر گمشده‌ی طلایی در مصر و زمین‌نگاره‌ای عظیم در هند تنها سه نمونه از اکتشافات شگفت‌انگیز باستان‌شناسان در سال ۲۰۲۱ هستند. با وجود تمام مشکلات مربوط به دنیاگیری کووید ۱۹، پژوهشگرها آثار متعددی را کشف کردند. در این مقاله نگاهی به ۱۰ نمونه از اکتشافات شگفت‌انگیز پژوهشگرها در سال ۲۰۲۱ می‌اندازیم.

زمین‌نگاره عظیم در هند

یک زمین‌نگاره‌ (نقاشی روی زمین) عظیم که احتمالا بزرگ‌ترین زمین‌نگاری کشف‌شده است، در صحرای تار هند کشف شد. این زمین‌نگاره مساحت تقریبی ۲۰٫۸ هکتار را در نزدیکی مرز هند با پاکستان پوشش می‌دهد و شامل انواع خطوط مارپیچی و خطی مارگونه است.

برای طی خطوط این زمین‌نگاره باید مسیری ۴۸ کیلومتری را طی کنید. براساس تخمین‌ها قدمت این زمین‌نگاره به ۱۵۰ سال قبل بازمی‌گردد اما هدف از ایجاد آن مشخص نیست. دیدن این زمین نگاره از زمین دشوار است و برای اولین بار توسط تیمی از پژوهشگرها کشف شد که با استفاده از گوگل ارث به تحلیل این چشم‌اندازها پرداختند.

زمین نگاره هند

شهر طلایی گمشده

باستان‌شناسان «شهر طلایی گمشده» را در نزدیکی اقصر مصر کشف کردند. این شهر که با نام «ظهور آتون» هم شناخته می‌شود توسط فرعون، آمنهوتپ سوم بنیان‌گذاشته شد که بین سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۵۳ پیش از میلاد حکومت می‌کرد. این شهر شامل خانه‌های متعدد، ساختمان‌های اداری، یک نانوایی بزرگ و بخش تولید آجرهای گلی و چند آرامگاه است. اسناد تاریخی نشان می‌دهند آمنهوتپ سوم دارای سه کاخ سلطنتی در این شهر بوده است. حفاری‌های باستانی این شهر همچنان ادامه دارند.

دانشمندان براساس سوابق تاریخی از وجود این شهر آگاهی داشتند اما تا سال جاری موفق به کشف آن نشده بودند. به گفته‌ی ظهی هاوس، وزیر سابق میراث فرهنگی مصر و باستان‌شناس رهبر حفاری‌های شهر گمشده:«بسیاری از مأموریت‌های خارجی به جستجوی این شهر اختصاص یافتند و هرگز آن را پیدا نکردند.»

شهر طلایی گمشده

شهر طلایی گمشده به مدت ۳۰۰۰ هزار سال زیر تپه‌های اقصر دفن شده بود

کشف مصلوب رومی

باستان‌شناسان کمبریج شایر بریتانیا بدن مردی را کشف کردند که بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی به صلیب کشیده شده است. یک میخ در حداقل یکی از استخوان‌های پاشنه‌اش کشف شد و در طول صلیب کشی هم دست‌های او به صلیب بسته شده بودند. این موقعیت باعث شده بود تا هنگام مرگ بر اثر خفگی بمیرد.

باستان‌شناسان متوجه باریکی استخوان‌های ران شدند در نتیجه این شخص مدت زیادی قبل از به صلیب کشیده شدن به دیوار آویخته شده بود. قدمت این جسد به سده‌ی سوم یا چهارم میلادی باز می‌گردد و این مرد احتمالا یک برده بوده است. نمونه‌های اندکی از مصلوب‌های امپراطوری روم در حفاری‌های باستانی کشف شده‌اند.

مصلوب رومی

میخ در یکی از استخوان‌های پاشنه مرد کشف شد که نشان می‌دهد این فرد به صلیب کشیده شده است

قدیمی‌ترین نقشه‌ اروپا

مجموعه‌ای از حکاکی روی لوح سنگی ۴۰۰۰ ساله در فرانسه در واقع قدیمی‌ترین نقشه‌ی اروپا است. این لوح دارای مجموعه‌ای از خطوط است که رودخانه‌ی اودت و دره‌های اطراف آن را در اروپای غربی نشان می‌دهند که منطقه‌ای به ابعاد ۳۰ در ۲۱ کیلومتر است.

لوح سنگی در واقع در سال ۱۹۰۰ میلادی کشف شد؛ اما پژوهشگرها از روش فتوگرامتری برای رسیدن به تصویر سه‌بعدی دقیق از این لوح استفاده کردند و ثابت کردند حکاکی‌ها نقشه هستند. احتمالا شاهزاده یا پادشای از این نقشه برای نمایش قلمروی خود استفاده کرده است.

قدیمی‌ترین نقشه اروپا

عشاق کهن در آغوش هم

حدود ۱۵۰۰ سال پیش، یک زوج (مرد و زن) در آغوش یکدیگر دفن شدند. وقتی باستان‌شناسان بقایای آن‌ها را کشف کردند آغوش آن‌ها همچنان با وجود گذر زمان دست نخورده باقی مانده بود. به گفته‌ی کیان وانگ، پژوهشگر ارشد این بررسی و استادیار علوم پزشکی کالج دندانپزشکی A&M تگزاس: «این اولین زوج چینی است که در آغوش هم کشف می‌کنیم»

سن مرد بین ۲۹ تا ۳۵ سال تخمین زده شده است و چند جراحت از جمله بازوی شکسته و انگشت بریده شده در دست راست است. زن هم بین ۳۵ تا ۴۰ سال دارد و دارای جراحت واضحی نیست. پژوهشگرها حدس می‌زنند که مرد پس از زن درگذشته و احتمالا خود را کشته است تا در آغوش معشوقش دفن شود.

عشاق در آغوش هم

قدیمی‌ترین آرامگاه حیوان خانگی

یک آرامگاه ۲۰۰۰ ساله‌ی حیوانات خانگی احتمالا قدیمی‌ترین نمونه‌ی شناخته‌شده در جهان است که در برنیس، بندی در ساحل دریای سرخ مصر کشف شده است. حیوانات دفن شده در این آرامگاه به علت‌های طبیعی مرده‌اند و با عشق و محبت نگه‌داری می‌شدند. در دیگر مناطق مصر آرامگاه حیواناتی کشف شده‌اند که اغلب قربانی می‌شدند.

اما آرامگاه حیوان خانگی نشان‌دهنده‌ی حیواناتی از جمله یک سگ بزرگ است که در تشکی از برگ‌های نخل پیچیده شده است. این آرامگاه همچنین شامل سگ‌ها و گربه‌های بدون دندانی بود که هنگام مرگ سن بالایی داشتند و احتمالا برای غذا خوردن نیاز به کمک صاحبشان داشتند. به گفته‌ی مارتا اوسیپینسکا، باستان‌شناس جانوری آکادمی علوم ورشو: «کشف ما نشان می‌دهد انسان‌ها نیاز عمیقی به همراهی با حیوانات دارند.»

آرامگاه حیوانات خانگی

رژه ۱۱ هزار ساله

منطقه‌ای ماقبل تاریخی ۱۱ هزار ساله در ترکیه که امروز کاراهانتپ نامیده می‌شود، برای رژه‌های ماقبل تاریخی به کار می‌رفته است. این منطقه دارای ساختمانی شامل ستون‌هایی به شکل آلت تناسلی مردانه و یک مجسمه به شکل سر انسان است. قدمت این منطقه مشابه منطقه‌ی گوبکلی تپ است، منطقه‌ی باستانی دیگری که دارای ساختمان‌ها و مجسمه‌های عظیم جانوری و سر انسان است. هر دو منطقه از قدیمی‌ترین بناهای یادبود شناخته‌شده هستند که توسط انسان بنا شدند.

رژه یازده هزار ساله

تصویرهای انسانی و چندوجهی‌ها در کاراهانتپ یکی از مهم‌ترین بناهای دوره‌ی نوسنگی در منطقه‌ی هلیلیه سانلیورفای ترکیه.

قدیمی‌ترین یادبود جنگ

آرامگاهی ۴۳۰۰ ساله در سوریه در منطقه‌ی تل بنات را شاید بتوان قدیمی‌ترین یادبود شناخته‌شده‌ی جنگ دانست. این آرامگاه حاوی اجساد حداقل ۳۰ مبارز است که همراه با اسب‌ها و پلت‌ها دفن شدند. مردم باستان از پلت‌ها به عنوان سوخت سلاح استفاده می‌کردند. سنگ‌نوشته‌های کهن در مسوپوتامیا نشان می‌دهند که چگونه اجساد جنگی در سازه‌ای سازمان‌یافته انباشته شدند.

مردمی که امروزه در آن منطقه زندگی می‌کنند این بنا را یادواره‌ی سفید می‌خوانند زیرا ماده‌ی ژیپس موجود در این بنا باعث حالت بازتابی آن در برابر نور خورشید شده است. به گفته‌ی آن پورتر، استاد تمدن‌های باستانی خاور نزدیک و خاورمیانه از دانشگاه تورنتو و یکی از پژوهشگرهای این بررسی:

مردمان باستانی درست مانند مردم کنونی، برای افرادی که در جنگ کشته می‌شدند ارزش و احترام قائل بودند.
قدیمی‌ترین یادبود جنگ

مرد اژدها

دانشمندان چینی از کشف گونه‌های جدید انسانی خبر دادند که به آن‌ها هومو لونگی به معنی انسان اژدهای می‌گویند. این گونه براساس جمجمه‌ای که در سال ۱۹۳۳ کشف شده بود شناسایی شد که در طول اشغال ژاپنی چین به مدت ۸۵ سال در چاهی مخفی شده بود.

این جمجمه بزرگ است و بررسی‌ها نشان می‌دهند مرد اژدهایی احتمالا نزدیک‌ترین گونه‌ی شناخته‌شده به هومو ساپین‌ها است. هنوز مشخص نیست مرد اژدهایی دقیقا چه زمانی ظهور کرده و چه زمانی منقرض شده است اما قدمت جمجمه‌ی کشف‌شده بین ۳۰۹ هزار تا ۱۳۸ هزار سال قبل تخمین زده شد. برخی دانشمندان این فرضیه را که مرد اژدهایی گونه‌ی جدید انسانی است؛ زیر سؤال برده‌اند و گمان می‌کنند این جمجمه متعلق به گونه‌ی دنیسووان است؛ هومونیدی که تاکنون تعداد کمی فسیل از آن کشف شده است.

مرد اژدهایی

قدیمی‌ترین نقاشی روح

کیوریتور یک موزه، حکاکی روی لوح بابلی متعلق به ۳۵۰۰ سال پیش را شناسایی کرد که به سختی با چشم غیرمسلح قابل دیدن است. این نقاشی تصویر روح مردانه‌ با ریش را نشان می‌دهد که توسط زنی با طناب به جهان زیرین هدایت می‌شود.

نقاشی روح

این لوح دارای طلسمی به معنی احضار روح است. این طلسم روح را به پیکر کوچکی تبدیل می‌کند و از خدای خورشید، شاماش برای کمک به گذر روح به زندگی بعدی کمک می‌گیرد. آخرین خطر مراسم هشدار می‌دهد که «پشت سرت را نگاه نکن». این لوح در موزه‌ی بریتیش نگه‌داری می‌شود و در قرن نوزدهم تصاحب شد اما نقش روح اخیرا شناسایی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات