کشتی هوایی سرگی برین به سلول سوختی هیدروژنی متکی خواهد بود

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
LTA، شرکت سرگی برین، نهمین فرد ثروتمند دنیا، به‌دنبال تولید کشتی هوایی جدیدی است که از پیل سوختی هیدروژنی استفاده و در امدادرسانی به مناطق دوردست کمک می‌کند.
تبلیغات

شرکت مرموز سرگی برین در حوزه‌ی کشتی هوایی LTA Research and Exploration نام دارد. این شرکت می‌خواهد انرژی موردنیاز کشتی هوایی‌ای که در مواقع رخداد فجایع کاربرد دارد، ازطریق پیل سوختی هیدروژنی تأمین کند. فراخوان شغلی جدیدی به LTA Research and Exploration نسبت داده شده است که نشان می‌دهد این شرکت برنامه دارد سیستم پیشرانه‌ی هیدروژنی ۱٫۵ مگاواتی را تولید کند. این سیستم ۱٫۵ مگاواتی درون کشتی هوایی قرار می‌گیرد و از آن برای ارائه‌ی کمک‌های بشر‌دوستانه و ایجاد انقلابی جدید در صنعت حمل‌و‌نقل استفاده خواهد شد.

درحال‌حاضر، در فراخوان شغلی LTA هیچ‌ مشخصاتی از کشتی هوایی دیده نمی‌شود؛ بااین‌حال، شکی نداریم سیستم پیشرانه‌ی هیدروژنی به‌‌حدی قوی خواهد بود که باعث شود کشتی هوایی بتواند از اقیانوس عبور کند. کشتی‌های هوایی با سرعت بسیار کمتری از هواپیماها حرکت می‌کنند؛ اما ازلحاظ تئوری می‌توانند در هر جایی که تصور کنید، فرود بیایند یا به تمامی مکان‌ها وسایل موردنیاز را برسانند. 

براساس گزارش خبرگزاری تک‌کرانچ، سلول‌های سوختی هیدروژنی راهکاری برای جایگزینی با سیستم هواپیماهای برقی محسوب می‌شوند؛ زیرا سبک‌‌تر هستند و به‌احتمال زیاد استفاده از آن‌ها درمقایسه‌با باتری‌های لیتیوم‌یونی هزینه‌ی کمتری به‌دنبال می‌آورد. بزرگ‌ترین پیل سوختی هیدروژنی برای انجام پرواز تا ‌امروز، سیستمی ۰٫۲۵ مگاواتی (۲۵۰ کیلووات) محسوب می‌شود که در هواپیمای مسافربری کوچک شرکت ZeroAvia از آن استفاده شده است.

نخستین نمونه‌ی پیش‌تولید (پروتوتایپ) از کشتی هوایی سرنشین‌دار LTA با نام Pathfinder 1 شناخته می‌شود که برای تأمین انرژی از باتری بهره می‌برد. براساس برخی گزارش‌ها، این کشتی هوایی احتمالا امسال به‌پرواز درمی‌آید.

اسناد ثبت‌شده در اداره‌ی فدرال هوانوردی نشان می‌دهد Pathfinder 1 از ۱۲ موتور برقی استفاده خواهد کرد و گنجایش ۱۴ نفر را خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود Pathfinder 1 هم‌اندازه با تنها کشتی هوایی مسافربری فعال حال‌حاضر جهان باشد. کشتی هوایی یادشده Zeppelin NT نام دارد و تورهای تماشای منظره را در آلمان و سوئیس برگزار می‌کند. Pathfinder 1 در بخش واگن مسافربری خود به برخی از قطعات به‌کاررفته در Zeppelin NT مجهز است.

پتنت طرح کشتی هوایی شرکت LTA تحت مدیریت سرگی برین

پتنت ثبت‌شده‌ی LTA در سال ۲۰۱۹

از زمان رخداد فاجعه‌ی هیندنبورگ در سال ۱۹۳۷، اکثر کشتی‌هایی هوایی ازجمله کشتی هوایی LTA از هلیوم ‌اشتعال‌ناپذیر به‌عنوان سوخت برای ارتفاع‌گرفتن استفاده کرده‌اند. بااین‌حال به‌گفته‌ی پروفسور دکتر جوزف کالو، از اعضای مرکز هوافضای آلمان، استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت همچنان منطقی به‌نظر می‌رسد. دکتر کالو در حال تولید پیل سوختی ۱٫۵ مگاواتی اختصاصی است تا انرژی هواپیمای برقی ۶۰ نفره‌ را تأمین کند. او می‌گوید وقتی می‌توانیم مسافتی نظیر ۱۲۵ مایل (۲۰۱ کیلومتر) را با باتری طی کنیم، باید بتوانیم تقریبا ۱،۰۰۰ مایل (۱،۶۰۹ کیلومتر) با هیدروژن پیش برویم. دکتر کالو می‌افزاید کشتی‌های هوایی برای کارایی سلول‌های سوختی بسیار مناسب هستند. 

سلول‌های سوختی و هیدورژن و اکسیژن را به‌منظور ایجاد آب و برق ترکیب می‌کنند، باوجوداین، به‌طور سنتی سنگین‌وزن و پیچیده هستند. قراردادن پیل سوختی درون هواپیما دردسرهایی نظیر انتقال ایمن هیدروژن مابع در مخازن سوخت و ذخیره‌ی آب تولیدشده و دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با مقدار زیادی گرمای ازدست‌رفته را به‌دنبال می‌آورد.

نخستین پیل سوختی LTA قرار است سیستمی ۰٫۷۵ مگاواتی باشد که شرکتی متفرقه ساخته و فرایندهای مختلفی روی آن انجام شده است تا برای قرار‌گرفتن در یکی از پروتوتایپ‌های LTA مقاوم‌سازی شود. شاید در سال جاری میلادی چنین اتفاقی رنگ حقیقت به‌خود نگیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشتی هوایی Pathfinder 3 که LTA در پی ساختن آن با باتری است؛ ولی هنوز مجوز اداره‌ی فدرال هوانوردی را دریافت نکرده.

دکتر کالو می‌گوید ازلحاظ قابلیت‌ها و کاربردها، هیچ دلیلی وجود ندارد که از سلول‌های سوختی هیدروژنی استفاده نکنیم. او می‌گوید مشکل اصلی پیداکردن کسی است که بتواند بدون انتظار به سوددهی، از‌پس هزینه‌های آن بربیاید؛ زیرا به‌باور دکتر کالو‌، پروژه‌ی پیل سوختی هیدروژنی از نگاه اقتصادی چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. او می‌گوید: «شاید سرگی برین بتواند ازپس هزینه‌های انجام این کار بربیاید.»

درحال‌حاضر، سرگی برین نهمین فرد ثروتمند دنیا است و سرمایه‌ی خالصش بیش از ۸۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. وب‌سایت رسمی LTA می‌گوید استفاده‌ی اولیه از کشتی هوایی این شرکت برای پاسخ انسان‌دوستانه به فجایع و انجام فرایندهای امدادرسانی است؛ به‌خصوص در مناطق دورافتاده که نمی‌توان به‌راحتی ازطریق هواپیما یا قایق به آنجا دسترسی پیدا کرد. LTA درنهایت قصد دارد خانواده‌ای از کشتی‌های هوایی را تولید کند که هیچ گاز مضری به اتمسفر وارد نمی‌کنند تا بتوان ازطریق آن‌ها کالای مختلف را به سراسر دنیا حمل و مسافرین را جابه‌جا کرد. 

LTA از مدتی پیش اقدامات بشردوستانه‌اش را آغاز کرده است. این شرکت در دوران دنیاگیری ویروس کرونا بیش از پنج‌میلیون ماسک بهداشتی برای کارکنان خط‌مقدم مبارزه‌ با این ویروس تولید و سال گذشته‌ی میلادی نیز، تقریبا سه‌میلیون دلار به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) کمک مالی کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات