بوئینگ 737 مکس مجوزهای لازم را برای ادامه پرواز در اروپا دریافت کرد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آژانس ایمنی پرواز اتحادیه‌ی اروپا محدودیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس را برداشته است. این هواپیما مدتی پیش به خطوط هوایی ایالات متحده بازگشته بود.
تبلیغات

آژانس ایمنی پرواز اتحادیه‌ی اروپا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی به‌صورت رسمی تأیید کرد که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 Max) اجازه دارد به خطوط هوایی اروپا بازگردد. این بیانیه کمتر از یک ماه پس از صدور مجوز پرواز برای هواپیمای مورد بحث در ایالات متحده‌ی آمریکا، منتشر می‌شود.

در سومین ماه از سال ۲۰۱۹ به‌صورت رسمی اعلام شد هواپیماهای سری بوئینگ ۷۳۷ مکس اجازه‌ی پرواز ندارند؛ دلیل اصلی موضوع به دو سقوط مرگبار این هواپیما در بازه‌ی زمانی کوتاه در اندونزی و اتیوپی مربوط می‌شد که ۳۴۶ نفر را به ‌کام مرگ کشید.

براساس گزارش سی‌نت، آژانس ایمنی پرواز اتحادیه‌ی اروپا شرایطی برای بوئینگ به‌منظور بازگرداندن ۷۳۷ مکس به خطوط هوایی تعیین کرد که شامل به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم تقویت مانورپذیری هواپیما (MCAS) می‌شد. بررسی متخصصان نشان می‌دهد نقص در سیستم MCAS دلیل اصلی هر دو سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس بوده است.

اتحادیه‌ی اروپا همچنین بوئینگ را ملزم کرد دو دسته سیم مربوط به تثبیت‌کننده‌ی افقی هوایپما را از هم جدا کند و به ‌شکل دقیق‌تر به خدمه‌ی پرواز آموزش‌ بدهد. پیش‌نیازهای تعیین‌شده توسط آژانس ایمنی پرواز اتحادیه‌ی اروپا مشابه‌ همان مواردی هستند که اداره‌ی فدرال هوانوردی (FAA) آمریکا برای بوئینگ تعیین کرده است. 

پاتریک کای، مدیر اجرایی آژانس ایمنی پرواز اتحادیه‌ی اروپا، می‌گوید: «بگذارید کاملا صریح بگویم که این ماجرا در اینجا به‌ پایان نمی‌رسد. بوئینگ همچنان متعهد است که در آیندهی نزدیک بهبودهای بیشتری روی هواپیمایش اعمال کند تا بتواند به سطح بالاتری از ایمنی دست یابد.»

سازمان هوانوردی کشوریِ بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای مجزا در روز چهارشنبه به‌صورت رسمی اعلام کرد مجوزهای لازم را به بوئینگ ۷۳۷ مکس داده است تا مجددا بتواند مسافر جابه‌جا کند. بریتانیا به‌صورت رسمی از اتحادیه‌ی اروپا خارج شده است؛ اما سازمان هوانوردی کشوری بریتانیا می‌گوید برای تحقیقات در این زمینه همکاری نزدیکی با آژانس ایمنی پرواز اتحادیه‌ی اروپا داشته است. آژانس‌های ایمنی پرواز در برزیل و کانادا نیز اعلام کرده‌اند محدودیت‌های اعمال‌شده برای پرواز ۷۳۷ مکس را برداشته‌اند؛اما چین همچنان به بررسی‌ها ادامه می‌دهد.

شرکت‌های هواپیمایی که در ناوگان خود دارای هواپیمای ۷۳۷ مکس هستند باید پیش از بازگرداندن این هواپیما به خطوط هوایی، تمامی پیش‌نیازهای تعیین‌شده را رعایت کنند. شرکت امریکن ایرلاینز از روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ دی ۱۳۹۹) فرایند جابه‌جایی مسافر با بوئینگ ۷۳۷ مکس را آغاز کرده است و شرکت‌های یونایتد ایرلاینز و ساوث‌وست ایرلاینز قصد دارند تا فصل دوم سال جاری میلادی اقدام مشابهی انجام بدهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات