چین چگونه در ۶ روز برای مقابله با ویروس کرونا بیمارستان می‌سازد؟

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
دولت چین قول داده است در ۶ روز ساخت بیمارستانی برای اسکان و درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا را به‌پایان برساند. چطور چنین چیزی ممکن است؟
تبلیغات

ویروس کرونا که به‌دلیل خاستگاهش با نام ویروس ووهان نیز شناخته می‌شود، اولین‌بار ۱۲ دسامبر گذشته در چین مشاهده شد. از آن زمان طبق اعلام رسمی، بیش از ۱۰ هزار نفر در چین به این بیماری مبتلا شده و بیش از ۳۰۰ نفر جان باخته‌اند.

ووهان مرکز شیوع این بیماری بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و بیمارستان‌ها مملو از بیماران هستند و دارو در داروخانه‌ها در حال اتمام است؛ به‌همین‌دلیل، دولت چین ساخت بیمارستان هزار‌تخت‌خوابی جدیدی را آغاز کرده و اطمینان داده است در ۶ روز ساخت آن را تمام می‌کند.

دولت چین فیلم‌‌هایی دراختیار رسانه‌ها قرار داده که نشان‌دهنده‌ی محل ساخت این بیمارستان در محلی با وسعت ۲۵ هزار مترمربع است. این بیمارستان براساس بیمارستان مشابهی بنا می‌شود که در سال ۲۰۰۳ در پکن، برای مقابله با بیماری سارس ساخته شده بود. جوان کافمن، مدرس رشته‌ی بهداشت جهانی و طب اجتماعی از دانشگاه پزشکی هاروارد می‌گوید:

این بیمارستان اساسا منطقه‌ای قرنطینه شده است که برای درمان افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود؛ ازاین‌رو، تجهیزات محافظتی و ایمنی خواهد داشت.

چگونه چین این بیمارستان را در ۶ روز می‌سازد؟

یان‌ژونگ هوانگ، عضو ارشد شورای روابط بین‌الملل در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:

چین پیش‌از‌این نیز سابقه‌ی ساخت سریع بناهای به‌یاد‌ماندنی مانند این [بیمارستان] را دارد.

او خاطرنشان می‌کند در سال ۲۰۰۳، چین بیمارستان پکن را در هفت روز ساخته است و در‌حال‌حاضر، تیم ساخت بیمارستان جدید شهر ووهان تلاش می‌کند این رکورد را بشکند. همانند بیمارستان پکن، در ساخت این بیمارستان نیز از مصالح پیش‌ساخته استفاده خواهد شد.

بیمارستان ۶ روزه چین
بیمارستان شش روزه چین

هوانگ اضافه کرد:

مهندسان را از سراسر چین برای اتمام سریع این کار فراخوانده‌ایم. چینی‌ها استاد کارهای مهندسی هستند و قبل‌از‌این هم سابقه‌ی ساخت آسمان‌‌خراش‌هایی را در زمان کوتاه داشته‌ایم؛ کاری که تصور آن برای غربی‌ها سخت است.

این بیمارستان به‌دلیل قرارگرفتن در مرکز ووهان می‌تواند به‌آسانی با دیگر بیمارستان‌ها ارتباط برقرار کند و درصورت لزوم، داروهای مورد‌نیاز را مستقیما از کارخانه سفارش دهد. نشریه‌ی گلوبال‌تایمز تأیید کرده است ۱۵۰ دکتر عضو ارتش چین به محل رسیده‌اند؛ اما از این موضوع اطلاعی در دست نیست که پس از اتمام بیمارستان در آن مشغول به کار خواهند شد یا نه.

در دوران شیوع سارس چه گذشت؟

در سال ۲۰۰۳، به‌منظور پوشش بیماران مبتلا به بیماری سارس، بیمارستان Xiaotangshan در پکن ساخته شد. گفته می‌شود زمان ساخت این بیمارستان که هفت روز طول کشید، رکورد سرعت ساخت بیمارستان در جهان را شکسته است. برای اتمام این بیمارستان در زمان مقرر، بیش از چهارهزار کارگر شبانه‌روز مشغول کار بودند. این بیمارستان از بخش‌های سی‌تی‌اسکن، اشعه‌ی ایکس، مراقبت‌های ویژه و آزمایشگاه بهره می‌برد و هر بخش سرویس بهداشتی مخصوص به‌خود را داشت.

بیمارستان یادشده در دو ماه پذیرای یک‌هفتم کل بیماران مبتلا به سارس بود؛ کاری که دولت چین به‌خاطر آن به خود افتخار می‌کند. کافمن درباره‌ی آن دروه چنین می‌گوید: 

تمام بیمارستان‌ها دستورالعمل مشخصی داشتند که وزارت بهداشت دراختیار آن‌ها قرار داده بود. دستورالعمل شامل چگونگی رسیدگی به بیماری‌های عفونی و راه‌حل تشخیص و درمان آن‌ها و سیستم ایزولاسیون مختص سارس را شامل می‌شد.

به‌گفته‌ی او، سازمانی‌های محلی منابع مالی زیادی را تأمین می‌کردند؛ اما دولت مرکزی بخش اعظم هزینه‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز و حقوق کارمندان را می‌پرداخت. جوان کافمن می‌گوید:

نمی‌توانم بار سنگین مسئولیت بر دوش حاکمان ووهان را تصور کنم.

در انتها ٰیان‌ژونگ هوانگ به این نکته اشاره می‌کند که این بیمارستان پس از کنترل بیماری و پایان اپیدمی تعطیل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات