سطح‌نشین اینسایت در سیاره مرگ روی یک تخته سنگ فرود آمده است

چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کاوشگر مریخی مول که یک ربات اندازه‌گیری دما محسوب می‌شود، با مانع بزرگی‌ روبه‌رو شده است. آیا سیاره مرگ قربانی دیگری می‌طلبد؟
تبلیغات

ناسا، سطح‌نشین اینسایت را با ابزار سنجش گرمای خود که مجموعه‌ای برای سنجش ویژگی فیزیکی و حرارتی است و به اختصار HP3 نامیده می‌شود، در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ روی مریخ فرود آورد. نخستین عکس‌های گرفته‌شده‌ی اینسایت از مریخ دریافت شد و سپس نوبت برداشتن گام بعدی بود. بعد از آن تلاش‌های فراوان و چندماهه اینسایت برای آماده‌سازی استفاده از این ابزار بی‌نظیر شروع شد و تا ۱۲ فوریه ۲۰۱۹ طول کشید تا کاوشگر گرما روی سطح سیاره مستقر شود؛ اما در میانه مأموریت، همه کارها متوقف شد.

ابزار HP3 یا ربات مول وظیفه داشت تا به عمق ۵ متری سیاره سرخ نفوذ کند و با اندازه‌گیری دمای درونی سیاره به دانشمندان کمک کند تا روند شکل‌گیری مریخ را از گذشته تا به امروز درک کنند. ربات مول که با نام خود اشاره‌ای به موش‌کور دارد، مأموریت حفاری‌اش را که برای نخستین بار در تاریخ فضایی انجام می‌شود، در سیاره مرگ آغاز کرد. ربات مول توانست تا ۲۸ فوریه به عمق ۴۰ سانتی‌متری مریخ نفوذ کند؛ اما به‌زودی متوقف شد. ناسا تلاش دوباره‌ای را برای نفوذ در ۲ مارس آغاز کرد و نتایج نشان می‌داد که مول از بازی خارج شده است.

اینسایت ناسا مریخ

ناسا در مطلبی که چندی پیش منتشر شد، اعلام کرد: دانشمندان هنوز شک دارند که با سنگ محکمی روبه‌رو هستند یا مقداری شن. تیم هنوز شگفت‌زده است که چه اتفاقی افتاده است. آن‌ها معتقد هستند که ربات مول می‌تواند سنگ‌های کوچک را کنار بزند و همچنان‌که در آزمایش‌های قبل از پرتاب اینسایت نشان داد، راه خود را باز کند. اطراف سطح‌نشین چند سنگ دیده می‌شود ولی باتوجه‌به بیانیه‌ی ناسا می‌توان پیش‌بینی کرد که نباید سنگ‌های زیادی در زیر سطح مریخ باشد.

تیلمان اشپون، سرپرست پژوهشی HP3 از DLR در مرکز هوافضا آلمان که این ابزار را به ناسا ارائه داده؛ در وبلاگ خودش نوشت: «تیم تصمیم گرفته‌ است مأموریت را به‌طور موقت متوقف کند تا فرصتی برای تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر موقعیت و ادغام نتایج آن با استراتژ‌های غلبه بر این مانع در اختیار تیم باشد.» تیم مأموریت برای دو هفته فعالیت چکش را متوقف خواهد کرد. خبر خوب این است که عملگر اندازه‌گیری گرمای HP3 نشان داد که می‌تواند وظیفه خود را طبق انتظار انجام دهد.

درعین‌حال اینسایت یک ابزار مهم دیگر را نیز با خود به مریخ برده است. اینسایت با بهره‌گیری از بازوی روباتیک بزرگ نیز توانست یک لرزه‌سنج را در ماه دسامبر به روی سطح مریخ قرار دهد و با استفاده از یک کاور لرزه‌سنج را از باد و نوسانات دما محفوظ نگاه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات