آیا آب باران قابل آشامیدن است؟

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مشکل کم‌آبی در دنیا فراگیر شده است. کشورها برای مقابله با این مشکل، از روش‌های مختلفی از جمله استفاده از آب باران استفاده می‌کنند.
تبلیغات

جمع‌آوری آب باران تا به‌حال در ایالت کلرادو ممنوع بوده است. اما به‌تازگی و با فزونی گرفتن مشکل کم‌آبی، این ایالت نیز مانند ایالات بسیار دیگری به جمع‌آوری آب باران به‌عنوان روشی جایگزین برای ذخیره‌ی آب روی آورده است. آیا آب باران، سالم است؟

سیبیل شارل، یک مهندس محیط زیست در دانشگاه دولتی کلرادو است؛ او در پی یافتن پاسخی علمی برای این سوال است. خانم شارل می‌گوید:

از این آب می‌توان برای آبیاری، شستشو یا آب‌شویی توالت استفاده کرد. حتی می‌توان آن را با تصفیه، به آب آشامیدنی تبدیل کرد. اما ابتدا لازم است اطلاعات بیشتری در مورد ترکیبات آن به‌دست آوریم؛ برای مثال باید بدانیم که این آب عاری از انواع باکتری، ویروس یا پروتوزوآ باشد که باعث بیماری می‌شود. این ترکیبات از طریق باران وارد آب نمی‌شوند؛ بلکه از طریق مدفوع حیواناتی مانند سنجاب و پرندگان که روی سقف اماکن رفت‌و‌آمد می‌کنند، وارد آب می‌شوند.
تصفیه آب

شارل در پروژه‌ای با عنوان از روی پشت‌بام، زندگی خانواده‌ها در چهار شهر از جمله فورت کولینز و کلرادو را بررسی کرد؛ هدف از این کار، بررسی ارگانیسم روان‌آب روی سقف‌ها در ماه‌های پیش‌رو است که ممکن است باعث ایجاد بیماری شوند. حتی اگر مشخص شود که آب باران دارای انواع پاتوژن‌ها است، این موضوع نمی‌تواند کتمان‌کننده‌ی استفاده از آب برای مصارف آشامیدنی باشد. خانم شارل می‌گوید:

سیستم‌های تصفیه‌ی آب ساده‌ای وجود دارند. بنابراین اگر متوجه وجود پاتوژن‌های خطرناک شویم، تنها نیاز است سیستم‌های تصفیه‌ای طراحی کنیم که توانایی غیرفعال کردن یا از بین بردن برخی ارگانیسم‌های خاص را داشته باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات