رویداد مایکروسافت بیلد ۲۰۲۴

بیلد ۲۰۲۴؛ تحقق رویاهای بلندپروازانه مایکروسافت

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت بیلد ۲۰۲۴ به‌لطف ایده‌ی «Copilot+ PC»، تراشه‌های آرم و قابلیت‌های هوش مصنوعی کوبنده‌تر از هر سال برگزار شد.
تبلیغات

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، رویداد سه‌روزه‌ی بیلد ۲۰۲۴ را با سخنرانی درباره‌ی عصر جدید هوش مصنوعی شروع کرد و گفت مایکروسافت ده‌ها سال است که دو رویای بزرگ را در سر می‌پرواند:

  • آیا کامپیوترها می‌توانند ما انسان‌ها را درک کنند، به‌جای اینکه ما انسان‌ها مجبور باشیم آن‌ها را درک کنیم؟
  • در دنیایی که اطلاعات به‌طور فزاینده‌ای ما را احاطه کرده، آیا کامپیوترها می‌توانند به ما در درک و استفاده‌‌ی موثرتر از این اطلاعات کمک کنند؟

نادلا پاسخ به این دو رویای بلندپروازانه را در یک چیز می‌بیند؛ هوش مصنوعی.

ساتیا نادلا در رویداد مایکروسافت بیلد ۲۰۲۴

بیلد امسال تمرکز عمیقی بر ویندوز آرم و قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید ویندوز داشت. رویداد ویژه‌ی سرفیس که یک روز پیش از بیلد برگزار شد نیز برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی مایکروسافت برای آغاز عصر جدیدی در بازار کامپیوترهای ویندوزی را به‌نمایش گذاشت؛ کامپیوترهای مجهز‌به تراشه‌های آرم کوالکام و قابلیت‌‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی که مایکروسافت آن‌ها را «Copilot+ PC» می‌نامد و قرار است جدی‌تر از هروقت دیگر، مک‌بوک‌ها را به چالش بکشند.

مایکروسافت مثل هر شرکت فناوری دیگر، مصمم است هوش مصنوعی کوپایلت را در هر محصول و سرویسی که تصورش را بکنید (یا نکنید!)، بگنجاند؛ مثلا هنگام بازی ماینکرفت به کمک‌تان می‌آید تا شمشیر مدنظرتان را بسازید یا شبیه کارمندان مجازی، در پایش ایمیل و واردکردن اطلاعات به کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

جنجالی‌تر از این‌ها، قابلیت Recall بود که فقط در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهزبه تراشه‌های جدید اسنپدراگون ایکس الیت دردسترس است. این قابلیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی که در بستر ویندوز پیاده‌سازی شده، از هر کاری که در ویندوز ۱۱ انجام می‌شود، اسکرین‌شات می‌گیرد و از مدل زبانی کوچکی برای جست‌وجو و بازیابی آن‌ها استفاده می‌کند.

مایکروسافت اطمینان داده که ریکال کاملا به‌صورت محلی اجرا می‌شود، اما عده‌ای این قابلیت را «کابوس حریم شخصی» می‌نامند. حتی ایلان ماسک هم طاقت نیاورد و در توییتی نوشت که ریکال شبیه یکی از اپیزودهای سریال دیستوپیایی ‌Black Mirror است و حتما این قابلیت را غیرفعال می‌کند.

درکل به‌نظر می‌رسد رویداد بیلد امسال مایکروسافت را بیشتر از هر وقت دیگری به تحقق رویاهای ساتیا نادلا نزدیک کرده است. اینکه این رویاهای هوش مصنوعی واقعا قرار است به‌نفع ما باشند یا سناریوی دلهره‌آور اپیزود بعدی Black Mirror را رقم بزنند، باید منتظر ماند و دید.

۹ اتفاق مهمی که در رویداد سرفیس و Microsoft Build 2024 افتاد

رویداد ویژه‌ی سرفیس و روز اول مراسم مایکروسافت بیلد ۲۰۲۴ روی هم بیش از چهار ساعت طول کشید و محصولات ریزودرشت زیادی در آن معرفی شد. در ادامه، خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاقات این مراسم را با هم مرور می‌کنیم.

سرفیس پرو ۲۰۲۴؛ فرمول شکست مک‌بوک

سرفیس پرو اولد مایکروسافت از نمای جلو
Microsoft

سرفیس پرو ۲۰۲۴ اولین «کوپایلت + پی‌سی» در دنیا است که با پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام عرضه می‌شود. این تراشه‌ها قدرت قابل توجهی در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارند و تعادل کم‌نظیری بین قدرت و مصرف انرژی ارائه می‌دهند.

فرمول شکست مک‌بوک؛ سرفیس پرو OLED با تراشه هوش مصنوعی رونمایی شد
فرمول شکست مک‌بوک؛ سرفیس پرو OLED با تراشه هوش مصنوعی رونمایی شد
مطالعه '2

به ادعای مایکروسافت، سرفیس پرو ۲۰۲۴ یک روز کامل شارژدهی می‌کند و برای اولین بار به نمایشگر اولد مجهز شده. قیمت لپ تاپ جدید مایکروسافت از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود.

سرفیس لپ‌تاپ ۲۰۲۴؛ قدرت «آرم» با ظاهر چشم‌نواز

سرفیس لپ‌تاپ ۲۰۲۴ مایکروسافت نمای جلو
Microsoft

سرفیس لپ‌تاپ ۲۰۲۴ هم یکی دیگر از اولین دستگاه‌های «کوپایلت + پی‌سی» است که در مدل‌هایی با تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس کوالکام در دسترس قرار می‌گیرد.

این سرفیس لپ‌تاپ ۲۰۲۴ است؛ قدرت «آرم» با ظاهر چشم‌نواز و بازطراحی‌شده
این سرفیس لپ‌تاپ ۲۰۲۴ است؛ قدرت «آرم» با ظاهر چشم‌نواز و بازطراحی‌شده
مطالعه '3

طراحی سرفیس لپ‌تاپ ۲۰۲۴ برای اولین بار در سه‌ سال اخیر کاملا تغییر کرده و حاشیه‌های نازک‌تر با گوشه‌های گرد و کیبورد به‌روزشده با تاچ‌پد بزرگ و مجهز به بازخورد هپتیک مشابه مک بوک دارد. قیمت لپ تاپ جدید مایکروسافت در مدل ۱۳٫۸ اینچی ۹۹۹ دلار و در مدل ۱۵ اینچی ۱٬۱۹۹ دلار اعلام شده است.

قابلیت جنجالی Recall؛ جست‌وجو و مرور خاطرات در ویندوز

قابلیت هوش مصنوعی recall در ویندوز ۱۱

از سرفیس‌های جدید و کوپایلت‌پلاس و تراشه‌های آرم کوالکام که بگذریم، بدون‌شک مهم‌ترین رونمایی بیلد امسال، قابلیت هوش مصنوعی Recall است که فقط در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهزبه تراشه‌های جدید اسنپدراگون ایکس الیت دردسترس است.

مایکروسافت با Recall، جست‌وجو و مرور خاطرات را برای کاربران ویندوز ممکن می‌کند
مایکروسافت با Recall، جست‌وجو و مرور خاطرات را برای کاربران ویندوز ممکن می‌کند
مطالعه '2

ریکال از تمام کارهایی که در کامپیوتر انجام می‌دهید، اسکرین‌شات می‌گیرد و آن‌ها را روی تایم‌لاینی نمایش می‌دهد تا بتوانید در بین‌شان جستجو کنید. این قابلیت با اکثر اپ‌های ویندوز سازگار است، اما توسعه‌دهندگان می‌توانند سطح این سازگاری را افزایش دهند.

مایکروسافت تاکید کرده ریکال کاملا به‌صورت محلی در خود دستگاه اجرا می‌شود و کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند، اجرای آن را متوقف کنند، محتوای ضبط‌شده را پاک کنند یا اجازه‌ی ردیابی برخی اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های خاص را به آن ندهند.

«کوپایلت + پی‌سی»‌؛ عصر جدید کامپیوترهای ویندوزی

ایده کوپایلت + پی سی در مراسم مایکروسافت
The Verge

مایکروسافت در بیلد امسال از مفهوم جدید «کوپایلت + پی‌سی» رونمایی کرد؛ «کلاس جدیدی از کامپیوترهای ویندوزی» که به‌لطف واحد NPU فوق‌العاده قدرتمندی که در داخل پردازنده‌ی خود دارند، می‌توانند قابلیت‌های هوش مصنوعی را به‌صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت اجرا کنند.

به‌گفته‌ی مایکروسافت، شرکت‌های ای‌ام‌دی، اینتل، کوالکام، ایسر، ایسوس، دل، اچ‌پی و لنوو قرار است به تولید «کوپایلت + پی‌سی» کمک کنند تا عصر جدید کامپیوترهای ویندوزی رقم بخورد. اینتل و AMD حتی مدعی شدند که پردازنده‌های لونارلیک و استریکس‌پوینت که قرار است در رویداد کامپیوتکس کمتر از دو ماه دیگر معرفی شوند، عملکرد بهتری از تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام خواهند داشت.

مایکروسافت از «کوپایلت + پی‌سی»‌ رونمایی کرد؛ عصر جدید کامپیوترهای ویندوزی
مایکروسافت از «کوپایلت + پی‌سی»‌ رونمایی کرد؛ عصر جدید کامپیوترهای ویندوزی
مطالعه '2

«کوپایلت + پی‌سی»ها به ادعای مایکروسافت قدرتمندترین کامپیوترهای ویندوزی تولیدشده در تاریخ خواهند بود و از قابلیت‌هایی چون Recall و اپلیکیشن ویژه‌ی Copilot همراه‌با کلید فیزیکی بهره می‌برند.

مینی کامپیوتر جدید کوالکام با تراشه ایکس الیت

کیت توسعه‌دهنده‌ی اسنپدراگون ۲۰۲۴ کوالکام
Qualcomm

یکی از محصولات هیجان‌انگیز مراسم بیلد امسال که برای توسعه‌دهندگان معرفی شد، کیت توسعه‌دهنده‌ی اسنپدراگون ۲۰۲۴ کوالکام است. این کیت به قدرتمندترین پردازنده‌‌ی سری X Elite، واحد گرافیکی ۴٫۶ ترافلاپسی، ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5x و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe مجهز است.

مینی کامپیوتر جدید کوالکام با تراشه ایکس الیت برای توسعه‌دهندگان رونمایی شد
مینی کامپیوتر جدید کوالکام با تراشه ایکس الیت برای توسعه‌دهندگان رونمایی شد
مطالعه '2

کیت کوالکام از وای‌فای 7 و بلوتوث ۵٫۴ و قدرت کافی برای پخش تصویر هم‌زمان روی سه مانیتور 4K برخوردار است. قیمت مینی پی سی جدید کوالکام ۸۹۹٫۹۹ دلار است و این محصول در ۱۸ جولای (۲۸ تیر) عرضه می‌شود.

ابرکامپیوتر مایکروسافت و OpenAI؛ به‌اندازه‌ی «وال»

مایکروسافت و اوپن آی آی / Microsoft and OpenAI

کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، در کنار سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در کنفرانس بیلد حاضر شدند تا خبر هیجان‌انگیزی را اعلام کنند. این دو شرکت درحال کار روی پروژه‌ی دیتاسنتر جدیدی هستند که احتمالا بودجه‌اش به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

پروژه‌ی مایکروسافت و OpenAI شامل ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جدیدی به نام استارگیت است و قرار است در سال ۲۰۲۸ از راه برسد.

ابرکامپیوتر قدرتمند مایکروسافت آینده هوش مصنوعی ChatGPT را رقم می‌زند
ابرکامپیوتر قدرتمند مایکروسافت آینده هوش مصنوعی ChatGPT را رقم می‌زند
مطالعه '1

اسکات مقایسه‌ی جالبی هم درباره‌ی ابعاد ابرکامپیوترهای مایکروسافت انجام داد. او گفت ابرکامپیوترهایی که مدل‌های زبانی بزرگ GPT-3 و GPT-4 را تعلیم داده‌اند، از لحاظ مقیاس معادل کوسه و نهنگ اورکا هستند. اما ابعاد کامپیوتر جدیدی که اکنون مایکروسافت استفاده می‌کند مانند یک وال است و قرار است آینده‌ی هوش مصنوعی OpenAI را رقم بزند. سال ۲۰۲۵ جزئیات بیشتری از این ابرکامپیوتر منتشر خواهد شد.

کارمندان مجازی از جنس کوپایلت

ربات هوش مصنوعی و آینده مشاغل

مایکروسافت می‌خواهد به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان اجازه دهد ایجنت‌‌های کوپایلت بسازند. این ایجنت‌ها می‌توانند مانند کارمندان مجازی کار کنند و وظایف را به‌صورت خودکار انجام دهند.

ایجنت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت می‌تواند کارهایی مانند نظارت بر ایمیل‌های دریافتی و ورود داده‌ها را به‌عهده بگیرد که معمولاً کارمندان باید به‌صورت دستی انجام دهند و برخی از فعالیت‌های کارمندان را نیز به‌صورت خودکار انجام دهد. ایجنت کوپایلت در کامل‌کردن فرم‌ها به کارآموزان کمک می‌کند و برای برگزاری جلسات کاری برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.

«کارمندان مجازی» مایکروسافت وظایف خسته‌کننده سازمانی را انجام می‌دهند
«کارمندان مجازی» مایکروسافت وظایف خسته‌کننده سازمانی را انجام می‌دهند
مطالعه '2

ایجنت کوپایلت نگرانی‌ها درباره‌ی امکان ازدست‌دادن مشاغل و ترس از آینده‌ی هوش مصنوعی را افزایش داده، اما مایکروسافت می‌گوید این ابزار تنها بخش‌های خسته‌کننده‌ی مشاغل را کاهش می‌دهد.

ترجمه و زیرنویس زنده ویدیوهای یوتیوب در مایکروسافت اج

مایکروسافت اج

مرورگر اج بی‌شک یکی از موفق‌ترین محصولات مایکروسافت است و قرار است به قابلیت هوش مصنوعی بسیار پرکاربردی مجهز شود. اج به‌زودی می‌تواند ویدیوها را در یوتیوب، لینکدین،‌ کورسرا و برخی دیگر از وب‌سایت‌ها ازجمله رویترز و بلومبرگ به‌طور هم‌زمان برای کاربر ترجمه کند.

ترجمه و زیرنویس زنده ویدیوهای یوتیوب؛ مایکروسافت اج با قابلیتی کاربردی آپدیت می‌شود
ترجمه و زیرنویس زنده ویدیوهای یوتیوب؛ مایکروسافت اج با قابلیتی کاربردی آپدیت می‌شود
مطالعه '1

درحال‌حاضر، قابلیت ترجمه‌ی هم‌زمان مایکروسافت اج می‌تواند از زبان اسپانیایی به انگلیسی و از زبان انگلیسی به آلمانی، هندی، ایتالیایی، روسی و اسپانیایی ترجمه کند. طبق برنامه‌های مایکروسافت، قرار است در آینده‌ی نزدیک، قابلیت ترجمه‌ی هم‌زمان اج، زبان‌ها و وبسایت‌های بیشتری را شامل شود.

مدل زبانی کوچک Phi-3-vision

Phi-3-vision

مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۲۴ نسخه‌ی جدیدی از مدل زبانی کوچک خود به نام Phi-3-vision را معرفی کرد که می‌تواند تصاویر را بررسی کند و بگوید چه چیزهایی در آن‌ها وجود دارد.

مدل زبانی «کوچک» جدید مایکروسافت، تصاویر را درک می‌کند
مدل زبانی «کوچک» جدید مایکروسافت، تصاویر را درک می‌کند
مطالعه '1

Phi-3-vision مدل زبانی چندحالته است و می‌تواند هم متن و هم تصاویر را درک کند، اما برخلاف DALL-E یا میدجرنی، توانایی تولید تصویر ندارد. مایکروسافت می‌گوید Phi-3-vision مدلی با ۴٫۲ میلیارد پارامتر است و می‌تواند استدلال بصری در هنگام مطرح‌کردن سؤال درباره‌ی نمودارها یا تصاویر را انجام دهد.

نظر شما درباره‌ی مراسم مایکروسافت بیلد امسال چه بود؟ آیا فلسفه‌ی «Copilot+ PC» می‌تواند همان فرمول برنده‌ی مایکروسافت برای احیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی و شکست مک‌بوک باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات