ابرکامپیوتر قدرتمند مایکروسافت آینده هوش مصنوعی ChatGPT را رقم می‌زند

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
مطالعه 1 دقیقه
مایکروسافت و اوپن آی آی / Microsoft and OpenAI
مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد اخبار هیجان‌انگیزی از آینده‌ی هوش مصنوعی ارائه کرد.
تبلیغات

کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، در کنار سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در کنفرانس بیلد حاضر شدند. به‌گفته‌ی اسکات ابرکامپیوترهایی که مدل‌های زبانی بزرگ GPT-3 و GPT-4 را تعلیم داده‌اند، از لحاظ مقیاس معادل کوسه و نهنگ اورکا هستند. مایکروسافت اکنون از کامپیوتر جدیدی استفاده می‌کند که ابعادش مانند یک وال است و سال ۲۰۲۵ جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

پیش‌تر گزارشی منتشر شد مبنی‌بر اینکه مایکروسافت و OpenAI روی یک پروژه‌ی دیتاسنتر جدید کار می‌کنند که احتمالا بودجه‌اش به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این پروژه شامل ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جدیدی به نام استارگیت یا دروازه‌ی ستارگان (Stargate) می‌شود و قرار است در سال ۲۰۲۸ از راه برسد.

به گفته‌ی منابع آگاه، مایکروسافت وظیفه‌ی تأمین بودجه‌ی پروژه‌ی استارگیت را برعهده دارد. هزینه‌ی تولید این ابرکامپیوتر حدود ۱۰۰ برابرِ برخی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای امروزی است.

ظاهرا مایکروسافت و OpenAI به‌دنبال ساخت مجموعه‌ای از ابرکامپیوترها هستند و استارگیت که در خاک ایالات متحده متولد می‌شود، بزرگ‌ترینِ آن‌ها خواهد بود.

افزایش محبوبیت هوش مصنوعی در یک سال اخیر باعث شده است تقاضا برای دیتاسنترهای هوش مصنوعی سربه‌فلک بکشد. این دیتاسنترها که گاهی‌اوقات از آن‌ها با نام «کارخانه‌ی هوش مصنوعی» یاد می‌شود، قدرت پردازشی بسیار بیشتر از دیتاسنترهای سنتی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات