رویداد Let Loose اپل

آیپد، ۱۴ سال بعد؛ پیش‌بینی جنجالی استیو جابز به حقیقت پیوست؟

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷مطالعه 9 دقیقه
آیپدهای ۲۰۲۴ اپل در مراسم Let Loose معرفی شدند؛ آیا اپل این بار توانسته با آیپدهای جدید پیش‌بینی تاریخی استیو جابز را به واقعیت نزدیک کند؟
تبلیغات

استیو جابز دو ماه پس از رونمایی از اولین آیپد در سال ۲۰۱۰، در پاسخ به این سوال که «آیا تبلت درنهایت جای لپ‌تاپ را خواهد گرفت»، گفت: «زمانی‌که جوامع ما زراعی بود، تمام ماشین‌ها کامیون بودند، چون در مزارع به آن‌ها نیاز بود؛ اما با پاگرفتن شهرها، خودروهای شخصی محبوب‌تر شدند. پی‌سی‌ها هم روزی شبیه کامیون خواهند شد.»

منظور جابز از تشبیه پی‌سی به کامیون این بود که موارد استفاده از تبلت بیشتر از لپ‌تاپ خواهد شد و افراد فقط برای انجام برخی کارهای سنگین سراغ کامپیوترهایشان خواهند رفت.

جابز در همان مراسم اقرار کرد که وقتی آیپد را به‌خاطر رابطه‌ی نزدیک‌تری که بین کاربر با محتوا برقرار می‌کند،‌ «جادویی» خواند، مردم به او خندیدند. حقیقت بزرگ دیگری که جابز در این گفتگو برملا کرد این بود که اپل پیش از آیفون، درحال توسعه‌ی تبلتی شبیه آیپد بود، اما به‌خاطر بازار به‌مراتب بزرگ‌تر گوشی نسبت‌به پی‌سی، تصمیم گرفت با توقف این پروژه، ابتدا سراغ تولید آیفون برود.

یک سال بعد با عرضه‌ی آیپد ۲، جابز اعلام کرد که اپل حالا در عصر «پسا‌پی‌سی» به سر می‌برد.

البته حرف‌ جابز تاحدی درست بود؛ ما واقعا در عصر پساپی‌سی به سر می‌بریم، اما نه به‌خاطر آیپد. این روزها میلیون‌ها نفر در دنیا بیش از هرچیزی به گوشی‌های هوشمند خود وابسته‌اند؛ گوشی‌هایی که در گذر زمان توانمندتر شده‌اند و نمایشگرهای بزرگ عملا آن‌ها را به تبلت‌های کوچکی با عملکردی درحد کامپیوتر تبدیل کرده‌اند. برای بسیاری از افراد، داشتن گوشی همراه کفایت می‌کند و دلیلی برای خرید آیپد نمی‌بینند.

جایگاه تبلت در این عصر پسا‌پی‌سی کجاست؟

اما جایگاه تبلت در این عصر پسا‌پی‌سی کجاست؟ اپل سال‌ها تلاش کرد آیپد را به‌عنوان جایگزین پی‌سی معرفی کند و گام‌هایی هرچند کوچک برای کاربردی‌تر کردن آیپد برداشت؛ مثلا اولین آیپد پرو که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، نمایشگرهای بزرگ‌تر و کیبورد قابل‌اتصال داشت. دو سال بعد، اپل Stage Manager به‌شدت آشفته و گیج‌کننده را برای بهبود چندوظیفگی آیپد معرفی کرد. در سال‌های اخیر هم آیپدها به تراشه‌های مک‌بوک مجهز شده‌اند تا دست‌کم از نظر قدرت سخت‌افزاری از لپ‌تاپ‌ها کم نیاورند.

خلاصه‌ی رویداد Let Loose اپل

تماشا در یوتیوب

مراسم «Let Loose» که شب گذشته، ۷ می ۲۰۲۴ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار شد، بهترین فرصت برای اپل بود تا بالاخره موضع خودش را دربرابر آیپد مشخص کند؛ آیا کوپرتینونشین‌ها می‌خواهند به عرضه‌ی آیپد به‌عنوان جایگزین نصفه‌نیمه‌ای برای لپ‌تاپ ادامه دهند یا اینکه قرار است بالاخره به پیش‌بینی استیو جابز جامه‌ی عمل بپوشانند؟

اگرچه تیم کوک با اطمینان کامل دست‌کم دوبار در مراسم اعلام کرد که «امروز بزرگ‌ترین روز برای آیپد از زمان معرفی اولین نسل آن است» و اگرچه آیپد ۲۰۲۴ با پیشرفت‌های قابل‌توجهی همراه شده، هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت لحظه‌ی تبدیل‌شدن پی‌سی به کامیون، آن هم به‌خاطر آیپد، فرا رسیده است.

مشکل اینجا است که هنوز برای اکثر کاربران عادی مشخص نیست چرا باید به‌جای مک‌بوک سراغ آیپد بروند؛ به‌ویژه وقتی آیپد پروی جدید همراه با مجیک کیبورد به اندازه‌ی خرید مک‌بوک هزینه روی دست کاربر می‌گذارد و مک‌بوک‌های آینده ممکن است به صفحه‌نمایش‌های لمسی مجهز شوند. آیپد با تمام قابلیت‌هایی که دارد، هنوز در بحث چندوظیفگی از لپ‌تاپ کم می‌آورد و مزیت‌هایش از گوشی هوشمند معمولی کمتر است.

آیپدهای ۲۰۲۴ از نظر سخت‌افزاری بهترین آیپدهای تاریخ اپل هستند

از حق نگذریم، آیپدهای امسال از نظر سخت‌افزاری بهترین آیپدهای تاریخ اپل هستند؛ نمایشگر اولد با روشنایی ۱٬۰۰۰ نیت، باریک‌ترین محصولات اپل تاکنون (حتی باریک‌تر از آیپاد نانو، به قول جان ترنوس!)، تراشه‌ی قدرتمند M4، قرارگرفتن دوربین سلفی در جای درست، مجیک‌ کیبوردی با حس‌وحال کیبورد مک‌بوک ایر و قلم لمسی جدید با ژست‌های فشاری.

اما شاید به قول ورج، چیزی که آیپد واقعا به آن نیاز دارد تا به جایگزینی درخور برای لپ‌تاپ تبدیل شود، پیشرفت‌های سخت‌افزاری نیست، بلکه پیشرفت نرم‌افزاری است. اپل در مراسم Let Loose گفت توسعه‌ی آیپد پروی جدید بدون تراشه‌ی M4 ممکن نبود، اما اجازه بدهید کمی با چشم تردید به این ادعا نگاه کنیم. درست است که اپل مدعی است CPUی تراشه‌ی M4 از آیپد پروی قبلی ۵۰ درصد سریع‌تر است و عملکرد یکسان را با نصف توان مصرفی M2 ارائه می‌دهد، اما مگر کاربران با همان آیپد پروی M2 دنبال انجام چه کاری بودند که نمی‌توانستند، اما حالا با M4 ممکن شده است؟

این همه قدرت تراشه، اما حیف که به‌سختی می‌توان اپلیکیشنی پیدا کرد که بخواهد از این قدرت استفاده کند!

البته رویداد دیشب تاحدی روی کارهای جدیدی که فقط می‌توان با آیپدهای جدید آن هم به‌لطف هوش مصنوعی انجام داد، مانور داد؛‌ از قابلیت اسکن فایل بدون سایه در سال ۲۰۲۴ که بگذریم، قابلیت‌هایی مثل «Stem Splitter» که یک قطعه فایل صوتی را به‌ بخش‌های مجزا تبدیل می‌کند یا «ChromaGlow» که در یک چشم‌برهم‌زدن، تون‌های گرم‌تری را به آهنگ اضافه می‌کند، اپلیکیشن آهنگسازی Logic Pro را کاربردی‌تر از پیش کرده است.

اپلیکیشن Final Cut Pro هم به‌لطف آیپد پرو ۲۰۲۴، قابلیت‌های جدیدی دریافت کرده است. مثلا با قابلیت «Live Multicam» می‌توانید با اتصال بی‌سیم چهار آیفون یا آیپد به هم، صحنه‌ی موردنظر را از چهار زاویه‌ی مختلف در لحظه فیلمبرداری کنید. بااین‌حال، برای اینکه بتوان با اطمینان‌خاطر لپ‌تاپ‌ها را به‌نفع آیپد کنار گذاشت، به چیزی بیشتر از چند قابلیت برای یکی، دو اپلیکیشن نیاز است.

مهم‌ترین چالش پیش‌روی آیپد به‌نظر می‌رسد سیستم‌عامل نه‌چندان کارآمد، اپلیکیشن‌های کم و لوازم جانبی محدود باشد. اپل به‌خوبی دریافته که آیپد باید از گوشی منعطف‌تر، قدرتمندتر، بادوام‌تر و کاربردی‌تر باشد و اتفاقا پیشرفت قابل‌تقدیری هم در این زمینه داشته است؛ اما برای اینکه افراد بیشتری نیاز به خرید آیپد را حس کنند، باید طیف گسترده‌تری از نیازهای کاربر را پوشش دهد؛ مثلا باید بتوان با آن کدنویسی کرد، به فایل‌های سیستم دسترسی کامل داشت و مالتی‌تسکینگ کم‌دردسرتری را تجربه کرد. آیپد بیش از تراشه‌ی قدرتمندتر، به اکوسیستمی از لوازم جانبی گوناگون (مثلا کنترلر و GPU اکسترنال برای گیمرها یا لنزهای مختلف برای عکاسان) نیاز دارد و صدالبته نرم‌افزاری که بتواند از پس مدیریت این اکوسیستم برآید.

انگار آیپد در لوپ بی‌نهایت ارتقای سخت‌افزاری گیر کرده

درنهایت، آیپد شاید بهترین تبلتی باشد که می‌توان خرید، اما هنوز به این سوال که آیا واقعا به خرید تبلت نیاز داریم یا خیر، نمی‌توان پاسخ قطعی داد. به‌نظر می‌رسد آیپد در لوپ بی‌نهایت ارتقای سخت‌افزاری گیر کرده، بدون اینکه به‌معنی واقعی کلمه، به‌دردبخورتر شود.

تیم کوک در مراسم دیشب گفت که بی‌صبرانه منتظر WWDC است تا درباره‌ی «آینده‌ی پلتفرم‌ها»ی اپل صحبت کند و «جزییات هیجان‌انگیزی» را درباره‌ی ‌آن‌ها به‌اشتراک بگذارد که احتمالا تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی خواهد داشت. اگر بخشی از این جزییات هیجان‌انگیز به تغییرات اساسی iPadOS مربوط باشد، می‌توان امیدوار بود اپل به آیپد رنگ‌ولعاب «آینده» ببخشد.

۵ محصول مهمی که در رویداد Let Loose اپل معرفی شد

با تمام این حرف‌ها، رویداد Let Loose به همان اندازه که از رویدادهای اپل انتظار داریم، هیجان‌انگیز بود؛ از مجهزشدن آیپدهای جدید به نمایشگر اولد بگیر تا معرفی غافلگیرانه‌ی تراشه‌ی M4 و قلم لمسی Apple Pencil Pro با ژست‌های فشاری. در ادامه نگاهی گذرا به ۵ محصول مهمی که در رویداد دیشب اپل معرفی شد، خواهیم انداخت.

آیپد پرو ۲۰۲۴؛ سبقت پردازنده و نمایشگر از مک‌بوک‌

آیپد پرو ۲۰۲۴ اپل از نمای جلو
Apple

آیپد پرو ۲۰۲۴ در دو مدل ۱۱ اینچ و ۱۳ اینچ رونمایی شد و با ضخامت به‌ترتیب ۵٫۳ میلی‌متر و ۵٫۱ میلی‌متر، باریک‌ترین محصولی است که اپل تا به امروز تولید کرده است. آیپد پروی جدید از نمایشگر دو لایه‌ی اولد استفاده می‌کند که در حالت عادی به روشنایی ۱٬۰۰۰ نیت و هنگام پخش محتوای HDR به روشنایی ۱٬۶۰۰ نیت می‌رسد.

آیپد پرو ۲۰۲۴ رونمایی شد؛ سبقت پردازنده و نمایشگر تبلت اپل از مک‌بوک‌ها
آیپد پرو ۲۰۲۴ رونمایی شد؛ سبقت پردازنده و نمایشگر تبلت اپل از مک‌بوک‌ها
مطالعه '4

آیپد پرو ۲۰۲۴ سراغ پردازنده‌ی جدید M4 رفته است که به‌گفته‌ی اپل، واحد CPU آن ۵۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی M2 در آیپد پرو نسل قبل شده. پردازنده‌ی M4 با نصف انرژی موردنیاز M2 عملکرد هم‌سطح آن تراشه را ارائه می‌دهد و عملکرد حرارتی‌اش به‌میزان ۲۰ درصد بهبود پیدا کرده.

قیمت آیپد پرو ۱۱ اینچ ۲۰۲۴ در کانفیگ پایه ۹۹۹ دلار و قیمت آیپد پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۴ در کانفیگ پایه ۱٬۲۹۹ دلار است. قیمت بهترین مدل آیپد پرو ۱۳ اینچ با 5G و شیشه‌ی مات به ۲٬۵۹۹ دلار می‌رسد.

آیپد ایر ۲۰۲۴؛ نمایشگر بزرگ‌تر و تراشه قدرتمندتر

آیپد ایر ۲۰۲۴ در دو مدل از نمای جلو
Apple

آیپد ایر ۲۰۲۴ هم در دو مدل ۱۱ اینچ و ۱۳ اینچ رونمایی شد تا خانواده‌ی آیپدها بیش از پیش به مک‌بوک‌ها نزدیک‌تر شوند. هردو تبلت به تراشه‌ی M2 مجهز هستند و به ادعای اپل نسبت‌به M1 نسل قبل ۵۰ درصد سریع‌تر شده‌اند. آیپد ایر با قلم لمسی جدید سازگاری دارد و از ویژگی Apple Pencil Hover پشتیبانی می‌کند که قبلاً تنها مختص آیپد پرو بود؛ اما با مجیک کیبورد جدید آیپد پرو سازگار نیست.

این آیپد ایر ۲۰۲۴ است؛ غول‌پیکر، خوش‌قیمت و به اندازه کافی قدرتمند
این آیپد ایر ۲۰۲۴ است؛ غول‌پیکر، خوش‌قیمت و به اندازه کافی قدرتمند
مطالعه '4

مدل‌های جدید آیپد ایر در چهار رنگ آبی، ارغوانی، خاکستری و طلایی عرضه شده‌اند. قیمت آیپد ایر ۱۱ اینچی در کانفیگ پایه با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ۵۹۹ دلار و قیمت آیپد ایر ۱۳ اینچی ۷۹۹ دلار اعلام شده است.

پردازنده M4؛ جهش ۳ نانومتری اپل به سمت هوش مصنوعی

پردازنده Apple M4 اپل از نمای جلو طرح گرافیکی
Apple

در حالی که انتظار می‌رفت تراشه‌ی M4 نخستین‌بار وارد مک بوک ایر شود، اپل به‌طرز غافلگیرانه‌ای تراشه‌ی جدید را با آیپد پرو معرفی کرد.

پردازنده‌ی M4 توجه ویژه‌ای به بهبود پردازش‌های هوش مصنوعی دارد و موتور عصبی آن می‌تواند در هر ثانیه ۳۸ تریلیون عملیات‌برثانیه (TOPS) انجام دهد که جهش بزرگی از ۱۸ تاپس M2 است، اما از قدرت ۴۵ تاپس اسنپدراگون ایکس الیت (که وارد لپ‌تاپ‌های ویندوزی می‌شود) کمتر است.

پردازنده M4 رونمایی شد؛ جهش ۳ نانومتری اپل به سمت هوش مصنوعی
پردازنده M4 رونمایی شد؛ جهش ۳ نانومتری اپل به سمت هوش مصنوعی
مطالعه '2

تراشه M4 مبتنی‌بر نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری TSMC است و در واحد CPU از ۱۰ هسته شامل چهار هسته‌ی اصلی و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای M4 از قابلیت‌های Dynamic Caching و Mesh Shading و Ray Tracing پشتیبانی می‌کند و به موتور نمایشگر کاملا جدیدی با سرعت رندر چهار برابر بیشتر از M2 مجهز است.

به‌ادعای اپل، پردازنده‌ی M4 می‌تواند با یک‌چهارم انرژی موردنیاز جدیدترین پردازنده‌های به‌کاررفته در کامپیوترهای ویندوزی، قدرت هم‌سطح آن‌ها ارائه دهد.

مجیک کیبورد ۲۰۲۴؛ مقاوم‌تر و لپ‌تاپی‌تر از قبل

کیبورد آیپد ۲۰۲۴
Apple

مجیک کیبورد آیپد پرو بالاخره پس از چهار سال از زمان عرضه‌، با بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری همراه شده و حس‌وحال پریمیوم‌تری دارد. ناحیه‌ی استراحت‌گاه از پلاستیک به آلومینیوم ارتقا یافته و ترک‌پد شیشه‌ای از ابعاد بزرگ‌تر و هپتیک فیدبک بهره می‌برد.

کیبورد ۲۰۲۴ آیپد رونمایی شد؛ مقاوم‌تر و لپ‌تاپی‌تر از نسل قبل
کیبورد ۲۰۲۴ آیپد رونمایی شد؛ مقاوم‌تر و لپ‌تاپی‌تر از نسل قبل
مطالعه '2

کیبورد جدید آیپد پرو حالا در بخش بالایی به کلیدهای Function مجهز شده که اپل قبلا با مجیک کیبورد Folio برای مدل پایه‌ی آیپد ۲۰۲۲ عرضه کرده بود.

مجیک کیبورد آیپد پرو در دو رنگ مشکی و سفید و دو نسخه عرضه می‌شود که یکی برای آیپد پرو ۱۱ اینچ و دیگری برای آیپد پرو ۱۳ اینچ درنظر گرفته شده‌اند. قیمت مجیک کیبورد برای آیپد پرو ۱۱ اینچ و ۱۳ اینچ به‌ترتیب ۲۹۹ و ۳۴۹ دلار است.

اپل پنسل پرو؛ پیشرفته‌تر از همیشه با ژست‌های فشاری

قلم اپل پنسل پرو
Apple

نسل سوم اپل پنسل Apple Pencil Pro نام دارد و با ویژگی‌های جالبی همراه شده که معمولا آن‌ها را قلم‌های حرفه‌ای تبلت‌های مخصوص طراحی می‌بینیم؛ ازجمله ژیروسکوپی که اجازه می‌دهد با چرخاندن اپل پنسل پرو، ابزارهای قلم و قلم‌های شکل‌دار را کنترل کنید و حسگر حساس به فشاری که شبیه ساقه‌های ایرپادز پرو ۲ است و با فشردن آن، پالتی باز می‌شود تا ابزار، رنگ‌ها و ضخامت خطوط را تغییر دهید.

اپل پنسل پرو معرفی شد؛ پیشرفته‌تر از همیشه با ژست‌های فشاری
اپل پنسل پرو معرفی شد؛ پیشرفته‌تر از همیشه با ژست‌های فشاری
مطالعه '2

اپل پنسل پرو همچنین از Find My پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد ژست‌های کاستوم خودشان را برای تعامل با قلم طراحی کنند. یکی از دیگر امکانات جالب اپل پنسل پرو این است که با دوبار ضربه‌ی آهسته روی قلم، می‌توانید به‌سرعت بین ابزارهایی مثل مداد و پاک‌کن جابه‌جا شوید. اپل پنسل پرو با آیپد ایر ۲۰۲۴ نیز سازگار است و با قیمت ۱۲۹ دلار به فروش می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات