پردازنده M4 رونمایی شد؛ جهش ۳ نانومتری اپل به سمت هوش مصنوعی

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده Apple M4 اپل از نمای جلو طرح گرافیکی
پردازنده‌ی M4 اپل قرار بود اولین‌بار وارد مک‌بوک ایر شود؛‌ اما سر از آیپد پرو درآورد. این تراشه موتور عصبی توانمندی برای پردازش‌های هوش مصنوعی دارد.
تبلیغات

اپل لحظاتی پیش تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴ را نه با پردازنده‌ی M3 بلکه با پردازنده‌ی جدید M4 رونمایی کرد؛ آن هم در حالی که انتظار می‌رفت M4 نخستین‌بار وارد مک بوک ایر شود. رونمایی آیپد پرو با M4 نشان می‌دهد که اپل پس از دو سال، حالا برای افزایش فروش آیپد جدی‌تر از همیشه است.

پردازنده‌ی M4 اپل توجه ویژه‌ای به بهبود پردازش‌های هوش مصنوعی در سیستم‌عامل iPadOS دارد. به گفته‌ی اپل، موتور عصبی به‌کاررفته در M4 می‌تواند در هر ثانیه ۳۸ تریلیون عملیات‌برثانیه (TOPS) انجام دهد و تا ۶۰ برابر سریع‌تر از واحد پردازش عصبی تراشه‌ی A11 است و می‌تواند با تراشه‌های هوش مصنوعی اینتل، ای‌ام‌دی و کوالکام رقابت کند.

قدرت ۳۸ تاپس M4 از قدرت ۴۵ تاپس اسنپدراگون ایکس الیت (که وارد لپ‌تاپ‌های ویندوزی می‌شود) کمتر است.

پردازنده M4 اپل از نمای جلو
Apple

اپل در بخشی از مراسم امروز گفت که پردازنده‌ی M4 می‌تواند با یک‌چهارم انرژی موردنیاز جدیدترین پردازنده‌های به‌کاررفته در کامپیوترهای ویندوزی، قدرت هم‌سطح آن‌ها ارائه دهد.

سیستم-روی-چیپ M4 اپل از نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری TSMC استفاده می‌کند و در واحد CPU به ۱۰ هسته مجهز است که شامل چهار هسته‌ی اصلی و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف می‌شود.

پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای M4 از قابلیت‌های Dynamic Caching و Mesh Shading و Ray Tracing پشتیبانی می‌کند و به موتور نمایشگر کاملا جدیدی با سرعت رندر چهار برابر بیشتر از M2 مجهز است.

اپل هنوز به تعداد هسته‌های واحد پردازشی عصبی (NPU) تراشه‌ی M4 اشاره نکرده است. تراشه‌های سری M اپل (به غیر از M1 و M2 Ultra) همواره به واحد عصبی ۱۶ هسته‌ای مجهز بوده‌اند اما قدرت آن‌ها در زمینه‌ی پردازش هوش مصنوعی به‌صورت نسلی افزایش یافته است.

تفاوت M1 و M2 در عملکرد هوش مصنوعی دو برابر بیشتر از پیشرفت M3 نسبت‌به M2 بود؛ به همین دلیل پیشرفت چشمگیر M4 در این زمینه بسیار جالب به نظر می‌رسد (از ۱۸ تاپس در M3 به ۳۸ تاپس در M4).

زومیت به‌زودی در مقاله‌ای عمیق پردازنده‌ی M4 اپل را زیر ذره‌بین می‌برد تا بیشتر با آن آشنا شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات