تغییر تاریخی مأموریت تسلا؛ خداحافظی با انرژی پایدار
کلمهی «پایدار» (Sustainable) از بیانیهی مأموریت تسلا حذف شد. بیش از یک دهه، این بیانیه چیزی بود که شاید بتوان آن را تأثیرگذارترین بیانیهی مأموریت یک شرکت در قرن بیست و یکم نامید؛ اما در چند سال اخیر، شاهد بودیم که تسلا به آرامی از ریشههای زیستمحیطی خود فاصله گرفت.
ایلان ماسک گام نهایی این جدایی را تأیید کرد و هدف شرکت را از «فراوانی پایدار» به عبارت سادهترِ «فراوانی شگفتانگیز» تغییر داده است.
روند تغییر بیانیهی مأموریت تسلا، داستان تغییر اولویتهای این شرکت را بهتر از هر گزارش مالی دیگری روایت میکند.
در ابتدا، مأموریت تسلا مشخص و هدفمند بود: «شتاب بخشیدن به ظهور حملونقل پایدار.» این دورانِ تسلای رودستر، مدل S و مدل ۳ بود. هدف این بود که ثابت کنند خودروهای برقی میتوانند بهتر از ماشینهای بنزینی باشند و صنعت خودروسازی را وادار به تغییر کنند.
زمانی که تسلا شرکت SolarCity را خرید و با محصولاتی مثل پاوروال و مگاپک وارد حوزهی ذخیرهسازی انرژی شد، مأموریتش بهطور طبیعی گستردهتر شد: «شتاببخشیدن به ظهور انرژی پایدار.»
آن زمان اوج تمرکز تسلا بر اقلیم بود. صحبت از یک اکوسیستم کامل میشد: خورشید، ذخیرهسازی و حملونقل که دستبهدست هم میدهند تا شبکه برق را کربنزدایی کنند.
این تغییر با مأموریت اولیه کاملاً جور درمیآمد؛ چرا که برای پایداری، حملونقل باید برقی باشد و با انرژیهای تجدیدپذیر تغذیه شود.
اما در سالهای اخیر، بهویژه همزمان با رونمایی از «طرح جامع بخش سوم» و اوجگرفتن پروژهی ربات اپتیموس، ماسک شروع به استفاده از عبارت «فراوانی پایدار» کرد. این تغییر، هدف را از «انرژی» (یک معیار ملموس اقلیمی) به سمت «فراوانی» (یک مفهوم اقتصادی که با اتوماسیون و هوش مصنوعی هدایت میشود) سوق داد.