یک سال پس از فاجعه تایتان، یک میلیاردر دیگر درصدد بازدید از لاشه تایتانیک است

جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
زیردریایی شفاف در دست ساخت توسط تریتون ساب‌مارینز
لری کانر، میلیاردر ۷۴ ساله آمریکایی می‌خواهد با یک زیردریایی شفاف که دارای تاییدیه خواهد بود، به اعماق دریا برود و از لاشه تایتانیک بازدید کند.
تبلیغات

یک میلیاردر فعال در زمینه‌ی املاک و مستغلات درحال برنامه‌ریزی سفر زیر آبی به محل غرق‌شدن کشتی تایتانیک است؛ یعنی همان جایی که زیردریایی تایتان یک سال پیش در نزدیکی آن در کف دریا منفجر شد و هر پنج سرنشین خود را به کام مرگ کشاند.

اندکی پس از وقوع فاجعه‌ی زیردریایی شرکت اوشن‌گیت، لری کانر، میلیارد ۷۴ ساله‌ی آمریکایی و ماجراجوی آماتور با پاتریک لی، یکی از بنیان‌گذاران شرکت تریتون ساب‌مارینز تماس گرفت و از او خواست تا یک زیردریایی بسازد که بتواند به‌طور ایمن و مکرر به لاشه‌ی تایتاتیک در اعماق دریا سفر کند.

هدف کانر و لی این است که در تابستان ۲۰۲۶ با زیردریایی دو نفره‌ای که تریتون درحال ساختش است، به محوطه‌ی غرق‌شدن تایتانیک، واقع در نزدیکی سواحل جزیره نیوفاندلند در اعماق ۳۸۰۰ متری زیر دریا سفر کنند و دست به کاوش و انجام پژوهش‌های علمی بزنند. کانر سه‌شنبه در یک مصاحبه گفت: «ماجراجویی ما نه صرفا سفری ساده به تایتانیک، بلکه ماموریتی پژوهشی است.»

«ماجراجویی ما نه صرفا سفری ساده به تایتانیک، بلکه ماموریتی پژوهشی است.»

کانر افزود: «هدف دیگر این است که به مردم سرتاسر جهان نشان دهیم که می‌توانید یک زیردریایی انقلابی و بی‌سابقه در نوع خود بسازید و آن را با خیال راحت و با موفقیت تا عمق زیاد فرو ببرید.»

دو مرد از طریق پنجره دایره‌ای زیردریایی به بیرون نگاه می‌کنند
لری کانر، سمت چپ به همراه پاتریک لی درطول سفری در سال ۲۰۲۱ به گودال ماریانا در اقیانوس آرام غربی.

زیردریایی سفارشی‌ای که آقای کانر قصد دارد آن را «کاوشگر - بازگشت به تایتانیک» بنامد، هنوز در مرحله‌ی طراحی به‌سر می‌برد و براساس یک طرح زیردریایی موجود که آقای لی از مدت‌ها پیش روی آن کار کرده بود، ساخته خواهد شد. این زیردریایی که در وب‌سایت شرکت تریتون به‌عنوان «کاوشگر ابیسال» معرفی شده، بدنه‌ای اکریلیک دارد، می‌تواند به عمق نزدیک به ۴هزار متر برسد و «گزینه‌ای عالی برای سفرهای مکرر به اعماق اقیانوس است.»

تریتون در وب‌سایت خود می‌نویسد زیردریایی هنگام قرارگیری در زیر سطح به لطف شکل هیدرودینامیکی خود با باله‌های جمع‌شونده تا ۱۳هزار پا در عمق آب فرو می‌رود. سفر کمتر از دو ساعت طول می‌کشد که به‌طرز چشمگیر سریع‌تر از حد امکان‌پذیر در گذشته است. کانر می‌گوید این اولین زیردریایی با پوسته‌ی شفاف خواهد بود که به چنین عمقی می‌رسد و دید به محیط اعماق دریا را از پنجره‌های کوچک و دوربین‌ها به نمایی ۳۲۰ درجه افزایش می‌دهد.

به‌گفته‌ی کانر، فناوری مورد نیاز برای ساخت زیردریایی شفاف حتی ۸ یا ۶ سال پیش وجود نداشت و تنها با پیشرفت‌های اخیر در پنج سال گذشته، امکان ساخت آن فراهم شده است. هزینه‌ی نهایی این وسیله‌ی نقلیه‌ی زیرآبی هنوز مشخص نیست، اما قطعا به میلیون‌ها دلار خواهد رسید.

پس از فاجعه‌ی تایتان در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳، کاوشگران تفریحی و حرفه‌ای زیر آب، تصمیم‌ها در طراحی زیردریایی را که با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها گرفته شده بود، مورد انتقاد قرار دادند. تایتان در زیر آب‌های تاریک اقیانوس اطلس شمالی ناپدید شد و یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از آغاز سفر، تماس خود با کشتی پشتیبانش را در فاصله‌ی تقریبا ۶۴۰ کیلومتری از جنوب شهر سنت جونز در نیوفاندلند از دست داد.

استاکتون راش، بنیان‌گذار و مدیرعامل ۶۱ ساله‌ی اوشن گیت که هدایتگر تایتان بود، در زیردریایی حضور داشت. همیش هاردینگ، تاجر و کاشف ۵۸ ساله‌ی بریتانیایی، پل هنری نارگوله، کارشناس دریانوردی ۷۷ ساله‌ی فرانسوی، شاهزاده داوود، تاجر پاکستانی بریتانیایی ۴۸ ساله و سلیمان، پسر ۱۹ ساله‌ی داوود دیگر سرنشینان تایتان بودند.

«حادثه‌ی دلخراش تایتان به وجهه‌ی صنعت زیردریایی آسیب رسانده است»

شش روز بعد، جستجوهای بین‌المللی با یافتن شواهد از انفجار فاجعه‌بار زیردریایی که به مرگ تمام سرنشینان ختم شده بود، به پایان رسید. تا پیش از فاجعه‌ی تایتان، هیچ‌کس حین هدایت یا سفر با زیردریایی در اعماق دریا جان نباخته بود. به همین دلیل، کانر باور دارد که حادثه‌ی دلخراش تایتان به وجهه‌ی صنعت زیردریایی آسیب رسانده و تصور عموم از تلاش برای نوآوری در این زمینه را مخدوش کرده است.

کانر می‌گوید زیردریایی او از سوی سازمان‌های معتبر تاییدیه خواهد گرفت و ساخت آن دو و نیم تا سه سال طول خواهد کشید. این درحالی است که طراحی آزمایشی زیردریایی اوشن‌گیت تایید نشده بود و بنیان‌گذار شرکت نداشتن تاییدیه را به‌عنوان دلیلی برای پیشرفته‌بودن وسیله‌ی نقلیه‌ی خود تبلیغ می‌کرد. بااین‌حال کارشناسان در مورد ایمنی تایتان بارها ابراز نگرانی کرده بودند.

کانر علاوه‌بر کاوشگری در اعماق دریاها، سابقه‌ی چتربازی و فضانوردی نیز دارد. در آوریل ۲۰۲۲، وی به همراه دو مشتری دیگر و یک فضانورد بازنشسته‌ی ناسا در اولین سفر کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی مشارکت داشت. این سفر فضایی برای هر نفر ۵۵ میلیون دلار هزینه داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات