آخرالزمان گرسنگی: دانشمندان درباره افت همزمان بازدهی کشاورزی در کل جهان هشدار می‌دهند

جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
خشک شدن محصولات کشاورزی
پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید می‌گویند خطر عدم ثمردهی همزمان محصولات کشاورزی در کانون‌های اصلی تولید مواد غذایی جهان دست کم گرفته شده است.
تبلیغات

براساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، خطر عدم ثمردهی محصولات کشاورزی در نواحی حاصلخیز جهان دست‌کم گرفته شده است. پژوهشگران می‌گویند این یافته باید زنگ خطر را در مورد تهدیدی که تغییرات اقلیمی برای نظام‌های غذایی جهان ایجاد می‌کند، به صدا درآورد.

تولید غذا هم یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گرم‌کننده‌ی سیاره زمین است و هم به شدت درمعرض اثرات تغییر اقلیم قرار دارد. دانشمندان با استفاده از مدل‌های اقلیمی تلاش می‌کنند تا دریابند که گرم‌شدن زمین دقیقا چه پیامدهایی برای محصولات کشاورزی در پی خواهد داشت.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، در پژوهش جدید که در نشریه‌ی نیچر کامیونیکیشنز منتشر شده است، پژوهشگران در ایالات متحده و آلمان به بررسی این احتمال پرداخته‌اند که چندین منطقه‌ی اصلی تولیدکننده‌ی مواد غذایی جهان به بازدهی پایین دچار شوند.

کای کورنهوبر، نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه کلمبیا و عضو شورای روابط خارجی آلمان، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت کاهش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی می‌تواند به افزایش شدید قیمت، ناامنی غذایی و حتی ناآرامی‌های اجتماعی منجر شود. او افزود: «با افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای ما درحال ورود به موقعیت ناشناخته‌ای هستیم که در آن تلاش می‌کنیم تا تصور دقیقی از ماهیت رویدادهای غیرمعمول پیش‌رویمان داشته باشیم.»

کورنهوبر با اشاره به افت بازدهی کشاورزی افزود: «مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد این نوع رویدادهای همزمان تا حد زیادی دست کم گرفته شده‌اند.» پژوهش جدید داده‌های مدل مشاهده‌ای و اقلیمی بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۴ و سپس پیش‌بینی‌های مربوط به سال‌های ۲۰۴۵ تا ۲۰۹۹ را بررسی کرده است.

پژوهشگران در ابتدا تاثیر جریان جتی (جریان‌های هوا که الگوهای آب‌وهوایی را در بسیاری از مهم‌ترین مناطق تولید محصولات کشاورزی در جهان هدایت می‌کنند) بررسی کردند و دریافتند که هزارتویی قوی از جریان جتی که به شکل موج‌های بزرگ جریان پیدا می‌کند، با کاهش هفت درصدی برداشت محصولات، تاثیر قابل‌توجهی بر مناطق مهم کشاورزی در آمریکای شمالی، اروپای شرقی و آسیای شرقی خواهد داشت.

پژوهشگران همچنین دریافتند که در گذشته نیز پدیده‌ی جریان جتی با عدم ثمردهی محصولات کشاورزی ارتباط داشته است. به‌گفته‌ی کورنهوبر، یک مورد در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و در آن زمان نوسانات جریان جتی هم با گرمای شدید در بخش‌هایی از روسیه و هم سیل‌های ویرانگر پاکستان مرتبط بود و هر دو مورد به محصولات کشاورزی آسیب زدند.

مطالعه همچنین بررسی کرد که مدل‌های کامپیوتری تا چه حد خطرات مذکور را ارزیابی می‌کنند و نشان داد درحالی‌که مدل‌ها ازنظر نشان دادن حرکت جوی جریان جتی عملکرد خوبی دارند، تاثیرات شدید ناشی از جریان‌های مذکور را کمتر از حد برآورد می‌کنند.

کورنهوبر با اشاره به این موضوع که این مطالعه باید زنگ خطر در مورد عدم قطعیت‌های ما درمورد تاثیرات تغییرات اقلیمی بر بخش غذا باشد، می‌گوید: «باید برای این نوع خطرات پیچیده اقلیمی در آینده آماده باشیم و به‌نظر می‌رسد مدل‌ها درحال‌حاضر این خطرات را به‌خوبی نشان نمی‌دهند.»

روز دوشنبه، فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر محصولات کشاورزی، دام‌ها و اکوسیستم‌های حیاتی، درباره‌ی آینده‌ی «واقعا وحشتناک» آخرالزمانی گرسنگی و رنج هشدار داد. او در یک مناظره‌ی سازمان ملل درباره‌ی حق غذا با انتقاد از کوته‌بینی رهبران جهان، گفت بیش از ۸۲۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ با گرسنگی مواجه بودند و تغییر اقلیم می‌تواند تا اواسط قرن ۸۰ میلیون نفر دیگر را به این تعداد بیفزاید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات