صدور مجوز فروش گوشت آزمایشگاهی در آمریکا برای اولین‌بار

شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گوشت مرغ مصنوعی تولید شده در آزمایشگاه پس زمینه آبی
نهادهای نظارتی آمریکا برای اولین‌بار چندین محصول مرغ پرورش‌یافته در آزمایشگاه را برای عرضه و فروش در این کشور تأیید کردند.
تبلیغات

روز چهارشنبه (اول تیر)، دو شرکت آپساید فود و گود میت مستقر در کالیفرنیا به‌عنوان اولین شرکت‌های تولید گوشت مصنوعی در آمریکا مجوز وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) را برای تولید و فروش محصولات گوشت مرغ مصنوعی دریافت کردند.

جوین بایولوجیکس، شریک شرکت گود میت، نیز مجوز کشت این نوع گوشت را دریافت کرد؛ البته محصول مرغ مصنوعی گود میت از اواخر سال ۲۰۲۰ در سنگاپور وارد بازار شده بود.

به‌گزارش لایوساینس و به‌نقل از وزارت کشاورزی ایالات متحده، فرایند تولید گوشت آزمایشگاهی که از آن با عنوان «گوشت درون‌کشتگاهی» نیز یاد می‌شود، با نمونه‌برداری از سلول‌های بافت حیوانی زنده آغاز می‌شود.

این وزراتخانه تأکید کرده است که برداشت سلول‌ها معمولاً به حیوان آسیب نمی‌زند و او را نمی‌کشد. سپس سلول‌ها غربالگری و در بانک سلولی ذخیره می‌شوند. در مرحله‌ی بعد، این سلول‌ها از بانک سلولی جمع‌آوری و به ظروف بزرگ و محصور (اغلب مخازن فولادی) منتقل می‌شوند.

مخازن فولادی مانند رآکتور زیستی عمل می‌کنند که در آن‌ها سلول‌ها می‌توانند به‌سرعت تکثیر شوند و تولیدکنندگان مواد مغذی را برای رشد دراختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در مدت ۴ تا ۶ هفته، گوشت آماده‌ی برداشت می‌شود. برای این منظور، سلول‌ها از مخازن جمع‌آوری و با استفاده از رویه‌های معمول پردازش و بسته‌بندی مواد غذایی آماده می‌شوند.

در سال ۲۰۱۹، سازمان غذا و دارو و خدمات بازرسی و سازمان ایمنی مواد غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده چهارچوبی قانونی را برای اطمینان از این امر ایجاد کردند که گوشت پرورش‌یافته در آزمایشگاه ایمن است و برچسب واقعی دارد.

به‌عنوان بخشی از این فرایند تأیید، هر دو محصول گوشت مرغ مصنوعی آپساید فود و گود میت ارزیابی و ایمن‌بودن آن‌ها برای مصرف انسان تأیید شده است. روز چهارشنبه، این شرکت‌ها نشان «تصدیق بازرسی» دریافت کردند که مُهر تأیید نهایی وزارت کشاورزی آمریکا برای عرضه‌ی محصولات به بازار است.

در‌حال‌حاضر، مرغ آزمایشگاهی در فروشگاه‌های معمولی عرضه نخواهد شد و قیمت بسیار گرانی خواهد داشت. شرکت آپساید فود با دومینیک کرن، مالک رستوران سه‌ستاره‌ی آتلیه کرن در سان‌فرانسیسکو شراکت دارد. این رستوران گوشت‌ مصنوعی سرو می‌کند. به‌طور‌مشابه، محصول شرکت گود میت نیز در رستوران نامعلومی متعلق به سرآشپز معروف خوزه آندرس، یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی شرکت، سرو خواهد شد.

در راستای عرضه‌ی اولیه در رستوران‌های معتبر، دکتر اوما والتی، بنیان‌گذار و مدیرعامل آپساید فود، در مصاحبه‌ای به یاهو فایننس گفت این شرکت آرزو دارد در‌نهایت با «قیمت‌های متعارف» گوشت‌های پرورش‌یافته به‌طور‌سنتی را در بازار رقابت شکست دهد و پیش‌بینی می‌کند که درول ۵ تا ۱۵ سال آینده، ارزش محصولات آپساید فود با فراورده‌های گوشتی معمولی «برابر» خواهد شد.

گوشت‌های پرورش‌یافته «بدون کشتار» هستند و طرفداران این محصولات در‌مقایسه‌با گوشتی که به‌طور‌سنتی تهیه می‌شود، به مزایای زیست‌محیطی بالقوه‌ی گوشت مصنوعی اشاره می‌کنند.

با‌این‌حال، همان‌طور‌که قبلاً در زومیت گزارش دادیم، برخی از دانشمندان از‌جمله تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس، خاطرنشان کرده‌اند که تولید گوشت مصنوعی در‌مقایسه‌با دامداری معمولی لزوماً انتشار کربن کمتری ندارد و بخشی از این انتشار کربن به‌دلیل فرایند پرانرژی ساخت محیط رشد استفاده‌شده در طول تولید است.

علاوه‌بر‌این، هنوز واضح نیست که شرکت‌ها چه برنامه‌ای به‌منظور افزایش تولید گوشت مصنوعی برای دسترسی و مصرف عمومی دارند. اگر بازار ایالات متحده راه سنگاپور را دنبال کند، زمان زیادی نیاز نیست تا این محصول به‌طور‌گسترده در‌دسترس عموم قرار گیرد. در‌حال‌حاضر، این محصول در تمام غرفه‌های غذافروشی و رستوران‌های باکیفیت سنگاپور یافت می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات