پژوهشگران از حقیقتی فاجعه‌بار درباره گوشت‌های مصنوعی پرده برداشتند

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
گوشت کشت‌شده در آزمایشگاه در پتری دیش
درحالی‌که گوشت‌های آزمایشگاهی وعده‌ی حفاظت از محیط‌زیست را می‌‌دادند، پژوهشگران می‌گویند پتانسیل گرمایش جهانی گوشت مصنوعی ۲۵ برابر بیشتر است.
تبلیغات

به گزارش وب سایت فیوچریزم، محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس در پژوهشی که هنوز داوری نشده است، به کشف شگفت‌انگیزی درباره‌ی گوشت‌های پرورشی آزمایشگاهی دست یافته‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که اثرات زیست محیطی گوشت‌های جایگزین، در رقم بسیار بزرگی بالاتر از گوشت گاوی است که از قصابی‌ها تهیه می‌کنیم. گوشت‌های پرورش یافته در آزمایشگاه، حداقل بر اساس روش‌های تولید فعلی، یک ماده غذایی بسیار مضر برای محیط زیست هستند.

نتیجه‌ی این پژوهش در صورت تأیید، می‌تواند فاجعه‌آور باشد: گوشت‌ آزمایشگاهی که از مدت‌ها پیش به‌عنوان جایگزینی سبزتر برای محصولات گوشتی شناخته شده و وعده‌ی بی‌نیازی از کشتار حیوانات را داده، می‌تواند برای محیط زیست بسیار مضرتر از محصولاتی باشد که تلاش می‌کند جایگزینشان شود.

ادوارد اسپانگ، نویسنده‌ی همکار مطالعه و دانشیار دانشگاه کالیفرنیا دیویس، در بیانیه‌ای عنوان کرد:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که گوشت پرورش‌‌یافته در آزمایشگاه ذاتا بهتر از گوشت گاو معمولی برای محیط‌زیست نیست. گوشت آزمایشگاهی، نوشدارویی برای حفظ محیط زیست نیست.
- ادوارد اسپانگ، دانشگاه کالیفرنیا دیویس

خوشبختانه، محققان معتقد هستند که برای کاهش چشمگیر ردپای کربنی در درازمدت، راه‌های مؤثری وجود دارد؛ بدین معنی که بازی هنوز برای گوشت‌های آزمایشگاهی تمام نشده است.

محققان با ارزیابی چرخه‌ی انرژی مورد نیاز و مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای در تمامی مراحل تولید گوشت آزمایشگاهی در مقایسه با گوشت‌ معمولی گاو، دریافتند که پتانسیل گرمایش جهانی (معیاری زیست‌محیطی که بر حسب انتشار کیلوگرم کربن اندازه‌گیری می‌شود) گوشت‌های آزمایشگاهی بین ۴ تا ۲۵ برابر بیشتر از میانگین محصولات گوشت گاو فروخته‌شده در فروشگاه‌ها است.

محققان می‌گویند که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گوشت مصنوعی، نیاز به محیطی برای کشت است که بسیار تصفیه و پاکسازی شده باشد تا سلول‌ها بتوانند در محیط آزمایشگاهی مناسب تکثیر شوند. دریک ریسنر، نویسنده اصلی مطالعه و دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترا می‌گوید که اگر شرکت‌ها مجبور باشند محیط کشت را تا سطوح مخصوص داروسازی خالص کنند، از منابع بیشتری استفاده می‌کنند که هم گران‌تر از تولید گوشت گاو معمولی است و هم باعث افزایش گرمایش جهانی می‌شود.

در حالی که سازمان غذا و داروی آمریکا سال گذشته فروش گوشت مصنوعی در این کشور را تایید کرد، تا زمان نگارش مقاله‌ی پژوهشگران، چنین محصولی هنوز در این کشور به فروش نرفته است. بااین‌حال تعدادی از استارتاپ‌های نوظهور به ویژه در سیلیکون ولی، تلاش می‌کنند تا روی ایده‌ی گوشت آزمایشگاهی سرمایه‌گذاری کنند. بسیاری از این آن‌ها هنوز درتلاش هستند فعالیت‌ خود را تا سطح درخورتوجهی افزایش دهند و فعلا در اندیشه‌ی ورود گسترده به بازار نیستند.

بااین‌حال، پیشرفت در این زمینه به رو رشد است. در ماه مارس سازمان غذا و داروی آمریکا مرغ پرورشی تولیدشده توسط شرکت پرورش گوشت گود میت (Good Meat) را برای مصرف بی‌خطر تلقی کرد؛ بدین معنی که برای شروع فروش این محصول، فقط نیاز است مجوزهای لازم از وزارت کشاورزی دریافت شود.

شرکت‌هایی که به تولید گوشت در آزمایشگاه‌ مشغول هستند، سعی کرده‌اند به اتکای خود به مواد اولیه‌ی دارویی پایان دهند و به جای آن بر مواد اولیه غذایی متمرکز شوند، این مسئله باعث می‌شود که بازار پرورش گوشت در آزمایشگاه از نظر زیست‌‌محیطی بسیار رقابتی‌تر شود.

اندرو نویز، معاون رئیس ارتباطات جهانی گود میت در طی مصاحبه‌ای عنوان کرد:

ما معتقدیم که تولید گوشت مصنوعی در مقیاس تجاری برای زمین و محیط زیست پایدارتر، کارآمدتر و سالم‌تر از صنعت دام و پرورش گوشت معمولی خواهد بود، زیرا ما میلیاردها حیوان را برای سلاخی‌شدن پرورش نمی‌دهیم و از یک سوم خشکی‌های کره‌ی زمین برای غذای این حیوانات سوءاستفاده نمی‌کنیم.
- اندرو نویز، سانفرانسیسکو کرونیکل

به گفته‌ی محققان، اگر شرکت‌های کشت گوشت مصنوعی تغییرات لازم را در روند کارشان اعمال کنند، پتانسیل گرمایش جهانی گوشت پرورش‌‌یافته در آزمایشگاه ممکن است بین ۸۰ درصد کمتر تا ۲۶ درصد بیشتر از تولید گوشت گاو معمولی باشد. اما هنوز هم پایان دادن به اتکای آن‌ها به مواد اولیه دارویی بسیار دشوار است.

طبق گفته ادوارد اسپانگ، این امکان وجود دارد که شرکت‌ها بتوانند تأثیرات زیست‌‌محیطی گوشت پرورش‌یافته در آزمایشگاه را در آینده کاهش دهند، اما در این فرآیند برای افزایش همزمان عملکرد و کاهش هزینه‌های محیط کشت سلولی، به پیشرفت فنی درخورتوجهی نیاز است.

در همین حال، اسپناگ برای توسعه‌ی بیشتر فناوری تولید گوشت مصنوعی در حال همکاری با شرکت‌های منطقه خلیج سان فرانسیسکو است. او به وب‌سایت سانفرانسیسکو کرونیکل گفت احتمالاً به زودی شاهد خواهیم بود که شرکت‌های بیشتری گوشت مصنوعی را با سایر مواد گیاهی ترکیب می‌کنند تا آن را با محصولات گوشتی معمولی، رقابت‌پذیرتر کنند.

در حالی که اعداد و ارقام، تصویری نامناسب از وضعیت فعلی صنعت گوشت مصنوعی نشان می‌دهند، محققان و شرکت‌های پرورش گوشت مصنوعی همچنان مایل به کنار کشیدن نیستند. فقط ممکن است برای رسیدن به موقعیت دلخواه،‌ زمان بیشتری صرف کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات