با کاهش ارزش بیت کوین، مصرف انرژی شبکه‌ این رمزارز کاهش چشمگیری یافته است

یک‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شبکه‌ی بین کوین، محبوب‌ترین رمزارز جهان، برق بسیار زیادی مصرف می‌کند؛ اما میزان مصرف انرژی این ارز دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی دارد.
تبلیغات

با سقوط شدید بازار رمزارزها، ارزش هر واحد بیت کوین پس از مدت‌ها دوباره به محدوده‌ی ۲۰ هزار دلار رسیده و در چنین شرایطی، میزان مصرف انرژی این رمزارز نیز کاهش درخورتوجهی یافته است. الکس دی‌وریس، اقتصاددان بازار رمزارزها، گزارشی از مصرف سالانه‌ی برق بیت کوین منتشر کرده است که نشان می‌دهد در چند هفته‌ی گذشته، میزان تقاضای این رمزارز برای مصرف برق به بیش‌ از یک‌سوم کاهش یافته است.

به‌گزارش Bitcoinist، مصرف کنونی برق در شبکه‌ی بیت کوین همچنان معادل مصرف سالانه‌ی برق کشور آرژانتین است. در مقام مقایسه، انرژی موردنیاز برای انجام هر تراکنش معمولی بیت کوین به‌اندازه‌ی مصرف دو ماه خانه‌ای معمولی در آمریکا است.

بیت کوین؛ کسب‌و‌کار تشنه‌ی انرژی

مصرف برق بیت کوین

فکر کنید فرایند تولید هر واحد بیت کوین که به‌تازگی باعث انتقاد بسیاری از حافظان محیط‌زیست و فعالان مبارزه با آلودگی هوا شده است، هرسال بیش از ۹۰ تراوات‌ساعت برق مصرف می‌کند که این میزان انرژی از میانگین برق مصرفی سالانه‌ی فنلاند نیز بیشتر است.

با افزایش محبوبیت رمرزارزها، به‌ویژه بیت کوین، میزان استفاده از انرژی در شبکه‌ی این دارایی دیجیتال به ‌جدیدترین منبع اختلاف در گفتمان‌های بزرگ تبدیل شده است. موضوع بسیاری از گفت‌وگوهای مهم درباره‌ی صنعت کریپتو، این است که فناوری مذکور برای چه چیزی و چه کسانی مفید است.

به‌نظر می‌رسد از سه‌ هفته قبل، مصرف انرژی شبکه‌ی بیت کوین کاهش چشمگیری یافته است. براساس شاخص مصرف برق کمبریج بیت کوین، مقدار انرژی مصرفی این شبکه درمقایسه‌با ابتدای ماه ژوئن، حدوداً به یک‌چهارم کاهش یافته است. درمقابل، کاهش برق موردنیاز برای اتریوم حتی چشمگیرتر بوده و از اوج ۹۴ تراوات‌ساعت در سال، به ۴۶ تراوات‌ساعت کاهش پیدا کرده است.

درحال‌حاضر، شبکه‌ی بیت کوین براساس شاخص BEC کمبریج حدود ۱۰٫۶۵ گیگاوات برق مصرف می‌کند که کمتر از برآورد ۱۴٫۳۴ گیگاواتی هفته‌ی اول ژوئن است. روش اثبات انجام کار (PoW) منبع اصلی مصرف انرژی حوزه‌ی کریپتو است. این فرایند ماینرهای رمزارز را تشویق می‌کند تا با سایر ماینرهای شبکه برای ایجاد بلاک بعدی بیت کوین رقابت کنند که این امر مستلزم مصرف برق زیادی است. درنهایت، ماینری که موفق شود بلاک را استخراج کند، مقداری بیت کوین به‌عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.

میان ارزش هر واحد بیت کوین و انگیزه‌ی استخراج همبستگی وجود دارد

ارزش رمزارزها کاهش یافته است و به‌عنوان مثال، هر واحد بیت کوین که در نوامبر ۲۰۲۱ در اوج خود به حدود ۶۹ هزار دلار رسید، اکنون پس از چند ماه روند کاهشی به محدوده‌ی ۲۰ هزار رسیده و همین عامل باعث کاهش انگیزه‌ی ماینرها شده است.

ارزش بازار بیت کوین

نمودار ارزش بازار بیت کوین

وب‌سایت Digiconomist بر این‌ باور است که شبکه‌ی بیت کوین براساس توزیع جغرافیایی و نرخ هش استخراج و با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده تا ۲۷ می ۲۰۲۲، در هر سال حدود ۱۱۴ میلیون تُن دی‌اکسیدکرن تولید می‌کند. با‌‌‌توجه‌‌به همین آمار، پیش‌بینی می‌شود که استخراج اتریوم نیز در هر سال به تولید ۴۸٫۷ میلیون تُن دی‌اکسیدکربن منجر شود که معادل میزان تولید دی‌اکسیدکربن بلغارستان در یک سال است. گفتنی است تا وقتی قیمت بیت کوین در نوسان باشد، پیش‌بینی‌های ارائه‌شده از میزان مصرف انرژی آن در آینده، احتمالاً تغییر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات