ایلان ماسک رسما در تجارت برق تگزاس سرمایه‌گذاری می‌کند

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا به‌طور رسمی مجوز فروش برق به خرده‌فروشان ایالت تک ستاره، تگزاس را از طریق شرکتی به نام Tesla Energy Ventures دریافت کرده است.
تبلیغات

بعد از اینکه ایلان ماسک با نظرسنجی از کاربران توییتر تصمیم گرفت تا ۱۰ درصد از سهام تسلا را در بازار خودرو‌های برقی برای پرداخت مالیات بفروشد، حالا در نظر دارد تا با شرکت در بازار انرژی غرب وحشی تگزاس، به تجارت برق بپردازد.

ماسک تابستان ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) برای فعالیت در تجارت برق ایالت تگزاس مدارک لازم را ثبت کرد و سپس اواخر هفته گذشته، این ایالت چراغ سبزی به سرمایه‌گذاری ماسک نشان داد. کمیسیون خدمات عمومی تگزاس در گزارش خود در این باره اعلام کرد که Tesla Energy Ventures مجوز ارائه خدمات برق به خرده‌فروشان سراسر منطقه‌ تگزاس را دریافت کرده است.

به گزارش gizmochina، جزئیات کامل این شرکت تازه تأسیس هنوز به‌طور کامل مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که هدف اولیه ایجاد آن، تأمین برق برای مشتریان فعلی تسلا باشد. محصولاتی که در حال حاضر توسط تسلا به فروش می‌رسند، پنل‌ خورشیدی، باتری‌ و خودرو‌هایی هستند که ترکیبشان می‌تواند نیروگاهی مجازی تشکیل دهد.

البته تسلا در زمینه نیروگاه‌های مجازی نیز تجربه‌هایی دارد. این شرکت نیروگاهی مجازی در ایالت استرالیای جنوبی راه‌اندازی کرده است و تابستان امسال نیز نسخه بتایی از این نیروگاه را در کالیفرنیا راه‌اندازی کرده است. هنوز نمی‌توان تخمینی برای سرعت گسترش نیروگاهی مشابه یا نیروگاهی دیگر با مشتریان تسلا در تگزاس ارائه کرد.

شرکت تأمین انرژی WoodMac در زمان راه‌اندازی نیروگاه مجازی آزمایشی در کالیفرنیا اعلام کرد که برای فعالیت این نیروگاه تنها نیاز به مشارکت کمتر از پنج درصد از پنجاه هزار مالک باتری Powerwall دارد؛ این تعداد تأثیر قابل توجهی بر شبکه برق کالیفرنیا نخواهد گذاشت.

با اینکه این ارقام در کوتاه‌مدت تغییر آنچنانی ایجاد نمی‌کنند، اما ماسک معتقد است که در آینده، انرژی نقش مهمی برای تسلا ایفا خواهد کرد، او سال گذشته (۱۳۹۹) هنگام صحبت درباره جنبه دیگری از تأمین انرژی تسلا، به سرمایه‌گذاران گفت:

با توجه به اینکه تجارت انرژی در کل از تجارت خودرو بزرگتر است، من فکر می‌کنم در بلندمدت شرکت تأمین‌ انرژی تسلا، تقریبا به‌اندازه خودروسازی تسلا ارزش پیدا می‌کند و جایگاهی منحصر‌به‌فرد در تگزاس خواهد داشت.

تد کوری، مدیر مطالعات انرژی مرکز تحقیقات دانشگاه فلوریدا در زمان تشکیل پرونده تسلا گفته بود:

معمولا ارائه‌دهنده خدمات برقی که خودش تولیدی ندارد، به‌عنوان واسطه عمل می‌کند؛ آن‌ها از عمده‌فروشان خرید می‌کنند و به مشتریان می‌فروشند. در مورد تسلا این موضوع متفاوت است، تسلا می‌تواند هم‌زمان هم به‌عنوان خریدار و هم به عنوان فروشنده فعالیت کند و به داده‌های زیادی دسترسی داشته باشد. نهاد‌های قانون‌گذار باید پیامدهای این اقدام را در نظر بگیرند.

در واقع، ماسک با این کار می‌تواند در زمان خاموشی‌های نظارت‌شده، برق مردم تگزاس را تأمین کند. آخرین باری که خاموشی اتفاق افتاده بود، عامل اصلی آن، با وجود ادعاهای جمهوری‌خواهان، یخ‌زدگی زیرساخت‌های گاز طبیعی و عدم پاسخگویی به تقاضا‌های مردم بود. نیروگاه مجازی تسلا می‌تواند در چنین شرایطی برق مورد نیاز مردم را تأمین کند یا حداقل به مشتریان تسلا کمک کند تا خودروهایشان را گرم نگه دارند.

تگزاس تابه‌حال در تأمین گرمای مورد نیاز مردم خود، عملکرد خوبی نداشته است و بارها دیده شده که مردم برای گرم کردن خود در سرما لاستیک آتش بزنند. نفت و گاز، نقشی کلیدی در فروپاشی شبکه برق ایفا می‌کنند و نهاد‌های ناظر بر تأمین این دو کالا نیز از ارائه توضیحات طفره رفته‌اند.

شاید ایلان ماسک نتواند به تنهایی شبکه تأمین انرژی تگزاس را اصلاح کند، اما در حال حاضر این اقدام او می‌تواند بهترین گزینه برای مردم این ایالت باشد. شما سرمایه‌گذاری ایلان ماسک در تجارت برق تگزاس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات