تصاویر ماهواره‌ای از تأثیر منفی خرید آنلاین بر محیط ‌زیست پرده برداشت

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌تازگی تصاویر ماهواره‌ای از انبارهای بعضی از فروشندگان آنلاین منتشر شده است که تأثیر منفی زیست‌محیطی آن‌ها را فاش می‌کند.
تبلیغات

اکنون که ویروس کرونا در سراسر جهان پخش شده و افراد زیادی را درگیر کرده است، کارهای بیشتری به‌صورت آنلاین انجام می‌شود؛ از کلاس‌های درس گرفته تا خرید لوازم مختلف به وسیله‌ی اینترنت. این روش می‌تواند به فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از شیوع بیش از حد کرونا کمک کند؛ اما نباید فراموش کرد که هر چیزی در دنیا نیاز به کنترل دارد و اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است مشکلات جدی رخ دهد.

شاید هر بار که خرید آنلاین انجام می‌دهید متوجه نشوید؛ اما این کار فضای زیادی در دنیای واقعی به خودش اختصاص می‌دهد. تعداد انبارهای ساخته‌شده برای نگه‌داری کالاهای فروشندگان اینترنتی به‌سرعت در حال افزایش است. فروشندگان سعی دارند محصولات را هرچه سریع‌تر به مشتریان خود برسانند و به همین دلیل، این انبارها در حال نزدیک شدن به مکان‌های مسکونی هستند و این مسئله خوبی به‌ نظر نمی‌رسد. به‌تازگی تصاویر جدیدی در فضای مجازی منتشر شده است که به ما از اتفاقی عجیب خبر می‌دهد.

تصاویر گرفته‌شده توسط ماهواره نشان می‌دهد که خرید آنلاین چگونه به طرز چشم‌گیری یک منطقه در کالیفرنیا را تغییر داده است. افرادی که در این بخش از کالیفرنیا ساکن هستند، می‌توانند این تغییرات را حس کنند. بسیاری از کالاهایی که آمریکایی‌ها خریداری می‌کنند، از اینجا عبور می‌کند. بندرهای نزدیک لس آنجلس و لانگ بیچ حدود ۴۰ درصد از کالاهای وارداتی آمریکایی‌ها را تأمین می‌کنند. پس از خروج کالاها از کشتی، آن‌ها به سرعت به «بندرهای خشک» ارسال می‌شوند و مراحل انتقال به انبارها و مراکز توزیع دیگر آغاز می‌شود. این مراکز کارهای بسته‌بندی و مرتب کردن را انجام می‌دهند و در نهایت آن‌ها را به مقصد می‌فرستند. 

تصاویر ماهواره‌ای رشد انفجاری انبارهای اطراف فرودگاه بین‌المللی سن برناردینو را بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. در Google Maps، می‌توانید ببینید چه شرکت‌هایی برخی از این انبارهای عظیم را اشغال کرده‌اند؛ از آن‌ جمله می‌توان آمازون، پپسی، کلوراکس و کوهل را نام برد. شهرستان سن برناردینو و ریورساید با هم منطقه‌ای به ‌نام Inland Empire را تشکیل می‌دهند که یکی از بزرگ‌ترین مراکز توزیع و پخش کالا در ایالات متحده آمریکا است. طبق گزارشی منتشرشده در سال ۲۰۱۸، سن برناردینو به‌تنهایی فضای انبار کافی برای پر کردن بیش از ۵۱۰۰ زمین فوتبال دارد؛ این یعنی مساحت منطقه‌ی مذکور در حدود ۳۰۰ میلیون فوت مربع (۲۷٫۸۷ کیلومتر مربع) است.

در ادامه تصویر منطقه‌ی Inland Empire، قبل و بعد از ساخت انبارهای کالا را مشاهده می‌کنید:

انبار کالای فروشگاه‌های اینترنتی

فراز رضوی، هماهنگ‌کننده پروژه‌های ویژه در مرکز غیر انتفاعی مرتبط به مسائل زیست‌محیطی ایالات متحده، می‌گوید:

هنگامی که شما محصول مد نظر خود را از آمازون یا هر وب‌سایت آنلاین دیگری سفارش می‌دهید، این کالا به طرز جادویی در منزل شما ظاهر نمی‌شود. یک زیرساخت کامل وجود دارد که آن را از مکانی به آدرس شما منتقل می‌کند و تأثیر آن در مکان‌های مختلف، به‌ویژه در Inland Empire احساس می‌شود.

در وب‌سایت این مرکز، تصاویر مختلفی از نقشه این منطقه و تأثیر انبارهای ساخته‌شده در سال‌های گذشته وجود دارد که می‌‎تواند به شما برای درک بهتر این مسئله زیست‌محیطی کمک کند. این مرکز که نام آن به‌صورت اختصاری CCAEJ است، تصاویر یادشده را با کمک شرکت سیستم اطلاعات جغرافیایی Esri گرفته است تا نشان دهد محیط ‌زیست این منطقه چگونه به ‌خاطر خرید‌هایی که از دیگر بخش‌های کشور در حال انجام شدن است، آسیب می‌بیند.

آنچه در عکس‌ها قابل مشاهده نیست، ازدحام کامیون‌ها، قطارها و هواپیماهایی است که کالاها را به این انبارها می‌آورند یا از آن‌‌جا به مکان دیگری منتقل می‌کنند. بر اساس گزارش‌های سالانه American Lung Association، شهرستان سن برناردینو به‌طور مداوم بدترین مه‌دود را در ایالات متحده آمریکا داشته است. می‌توان انبارها را آهن‌ربایی برای جذب آلودگی دانست.

با توجه‌ به اطلاعات منتشرشده، انبارهای بیشتری در راه هستند و احتمالا همراه آن‌ها کامیون‌ها و آلودگی بیشتری به منطقه Inland Empire اضافه می‌شود. بعضی معتقدند که با اضافه شدن این انبارها، موقعیت‌های شغلی نیز افزایش می‌یابد؛ اما رضوی نگران است که شاید تنها شغل‌های فصلی و موقتی باشند که نتوان برای زندگی به آن‌ها اتکا کرد. فرودگاه سان برناردینو با ساخت تأسیسات ۲۰۰ میلیون دلاری محموله هوایی که از آمازون به آن منتقل می‌شود، در حال گسترش است. همچنین انتظار می‌رود صنعت انبارداری طی چند سال آینده در سطح جهانی روند رو‌‎به‌رشد داشته باشد.

کرونا باعث افزایش انبارهای نگه‌داری کالاهای فروشندگان اینترنتی می‌شود

بیشتر شدن کرونا در دنیا از این روند افزایشی جلوگیری نمی‌کند. اکنون که تقاضای مردم برای خرید اینترنتی افزایش پیدا کرده، انبارهای بیشتری مورد نیاز است. علاوه‌براین، برخی از خرده‌فروشان به دلیل اختلال در زنجیره‌های تأمین در طول بحران جهانی کرونا، موجودی بیشتری در دست دارند. مواردی که امسال به اندازه معمول فروخته نشده‌اند، مانند لباس‌های تابستانی، فضای بیشتری اشغال می‌کنند.

اکنون این منطقه در کالیفرنیا به دلیل فروش محصولات مختلف به‌صورت آنلاین در حال تجربه تغییرات جبران‌ناپذیری است. احتمالا این اتفاق به‌زودی برای مناطق دیگری در جهان نیز رخ دهد. طبق گزارش‌های منتشرشده، آمازون سعی دارد بعضی از فروشگاه‌های قدیمی را خریداری و به انبار تبدیل کند. این گونه از ساخت انبار جدید جلوگیری می‌شود و محیط ‌زیست کم‌تر آسیب می‌بیند.

شارون کولینان، یکی از اساتید دانشگاه گوتنبرگ، می‌گوید:

اکنون هنگامی که قصد دارید و از یک شهر خارج شوید، انبارهای اختصاصی زیادی مشاهده می‌کنید که مختص نگه‌داری کالاهای فروشگاه‌های آنلاین هستند. شما باید برای تحویل‌ سریع، به مرکز جمعیت نزدیک و نزدیک‌تر شوید. این یک واقعیت دیوانه‌کننده است.

امیداوریم هرچه سریع‌ترین این مشکل مدیریت شود. اکنون در بازه‌ای هستیم که بیشتر از همیشه به خرید آنلاین نیاز داریم؛ اما اگر مراکز انتشار این کالاها به محیط ‌زیست آسیب برسانند، دیگر این کار منطقی به ‌نظر نمی‌رسد.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی انبارهای متعدد نگه‌داری کالاهای فروشگاه‌های آنلاین چیست؟ آیا ایده‌ای برای کاهش آسیب زیست‌محیطی آن‌ها دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات