افت هزینه تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر موجب شده است که هزینه‌ی تولید سوخت‌های فسیلی به بیشترین حد خود برسد.
تبلیغات

براساس اطلاعاتی که به‌تازگی منتشر شده است، هزینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر طی سال گذشته کمتر شده و به نقطه‌ای رسیده که تقریبا هر منبع انرژی سبز می‌تواند ازنظر هزینه با نیروگاه‌های مصرف‌کننده گاز، نفت و زغال‌سنگ رقابت کند. انرژی برق‌آبی ارزان‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر است و هزینه‌ی آن به‌طور میانگین ۰/۰۵ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت انرژی (kWh) است، اما متوسط هزینه‌ی توسعه‌ی نیروگاه‌های انرژی جدید وابسته به انرژی بادی ساحلی (روی خشکی، onshore)، فتوولتاییک خورشیدی (PV)، زیست‌توده یا انرژی زمین‌گرمایی در حال حاضر کمتر از ۰/۱ دلار برای هر کیلووات‌ساعت است.

این ارقام میانگین‌های جهانی هستند و هزینه‌ی پروژه‌های انفرادی می‌تواند بسیار متغیر باشد. برای مثال، هزینه‌ی تولید برق از یک نیروگاه انرژی زیست توده می‌تواند از ۰/۰۵ تا ۰/۲۵ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت متغیر باشد. بااین‌حال، اکنون تمام این انواع سوخت‌ها قادر به رقابت با هزینه‌ی توسعه‌ی نیروگاه‌های انرژی جدید مبتنی بر سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز هستند که به‌طور معمول از ۰/۰۵ تا بیش از ۰/۱۵ دلار به ازای هرکیلووات‌ساعت متغیر است.

ارقام یادشده در آخرین گزارش هزینه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به‌وسیله‌ی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در دبی (IRENA) منتشرشده است. ایرنا یک سازمان بین دولتی با حدود ۱۶۰ عضو است. از دیدگاه هزینه، جذاب‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر، انرژی بادی ساحلی و فتوولتاییک خورشیدی است. ایرنا می‌گوید که در حال حاضر، هزینه‌های انرژی بادی ساحلی معادل ۰/۰۳ تا ۰/۰۴ دلار بر کیلووات‌ساعت در مناطقی با منابع طبیعی خوب و چارچوب‌های قانونی و سازمانی مناسب است.

گزارش اخیر همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که پروژه‌های فتوولتاییک خورشیدی در کشورهایی نظیر شیلی، مکزیک، پرو، عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی حتی به هزینه‌ی سطح‌بندی شده‌ی ۰/۰۳ دلار بر کیلووات‌ساعت رسیده است. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که ایرنا وقتی اوایل سال گذشته پیش‌بینی کرد که انرژی‌های تجدیدپذیر باید تا سال ۲۰۲۰ به‌طور مستمر ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی شود، در مسیر درستی قرار گرفته بود.

حتی گران‌ترین تکنولوژی انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی انرژی خورشیدی متمرکز شده (CSP) نیز در برخی از شرایط می‌تواند با سوخت‌های فسیلی رقابت کند. هزینه‌ی توسعه‌ی یک نیروگاه CSP دارای دامنه‌ای از ۰/۱ دلار بر کیلووات‌ساعت تا ۰/۲۷ دلار بر کیلووات‌ساعت با میانگین قیمت حدود ۰/۱۸ دلار بر کیلووات‌ساعت است.

توانایی انرژی‌های تجدیدپذیر برای رقابت مؤثر با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر سوخت‌های فسیلی به‌عنوان نتیجه‌ای از کاهش فزاینده‌ی هزینه‌ی نیروگاه‌های جدید رخ می‌دهد. تنها طی سال گذشته، میانگین هزینه‌ی وزن‌شده‌ی جهانی برق حاصل از انرژی زیستی ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد و در همین حین، هزینه‌ی انرژی فتوولتائیک خورشیدی و انرژی بادی ساحلی تا ۱۳ درصد و انرژی برق‌آبی تا ۱۱ درصد کاهش یافت.

انرژی بادی دریایی

بیشترین کاهش در هزینه‌ی نیروگاه‌های CSP حاصل شد که هزینه‌ی آن‌ها تا ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد که هزینه‌ی انرژی زمین‌گرمایی و انرژی بادی فراساحل (داخل دریا، offshore) حالت هموار داشته و هزینه‌ها تا ۱ درصد کاهش یافته است. ایرنا می‌گوید که این روندها احتمالا در دهه‌های آینده به‌خصوص برای تکنولوژی‌های انرژی خورشیدی و بادی همچنان ادامه داشته باشد.

فرانسیسکو لا کامرا، مدیر کل ایرنا معتقد است که کاهش هزینه انرژی‌های تجدید‌پذیر به‌معنای این است که اکنون باید این انرژی‌ها نقش اصلی را در تلاش‌های مقابله با تغییرات اقلیمی بازی کنند. او می‌گوید:

انرژی‌های تجدیدپذیر ستون فقرات هر توسعه‌ای است که هدف آن پایداری است. اگر ما می‌خواهیم اهداف اقلیمی توافق‌نامه پاریس را برآورده کنیم، باید هرکاری برای تسریع بخشیدن به رواج انرژی‌های تجدیدپذیر انجام دهیم.

این تغییرات دارای پیامدهای ژئوپولیتیک نیز خواهد بود و احتمالا چین با قربانی کردن دولت‌های خاورمیانه، نقش اصلی را در تولید این نوع انرژی‌ها خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات