کره جنوبی و چین با استفاده از باران مصنوعی با آلودگی هوا مبارزه می‌کنند

دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌دنبال تشدید آلودگی هوا در سئول، رئیس جمهور کره جنوبی قصد دارد با استفاده از بارورسازی ابرها و ایجاد باران مصنوعی هوای پاک را به این شهر برگرداند.
تبلیغات

هرجا که هستید، آلودگی هوا یک مشکل اصلی است اما این هوا مخصوصا در سئول (پایتخت کره جنوبی) وضعیت بدی دارد و مقامات دولتی در تلاش برای مقابله با دودی هستند که آسمان شهر را فرا گرفته است. آخرین طرح مون جائه-این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، ایجاد باران مصنوعی برای شستن آلودگی‌های موجود در آسمان است. البته این راهبردی است که قبلا هم ما آن را دیده‌ایم اما هنوز شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد این کار واقعا نتیجه‌بخش است.

این ایده، بارورسازی ابرها (cloud seeding) نامیده می‌شود: معمولا توسط هواپیما، به‌منظور تشویق تشکیل قطرات آب، مواد شیمیایی خاصی در هوا آزاد می‌شود. قطرات آب آلودگی‌های موجود در هوا را جذب کرده و با بارش بر سطح زمین این آلودگی‌ها را از آسمان پاک می‌کنند. به هر حال، تئوری این است. نتایج آزمایش‌های قبلی درمورد اینکه آیا واقعا بارورسازی ابرها تاثیر دارد یا نه، واضح نبوده و خود کره جنوبی هم یک تلاش بی‌ثمر برای ایجاد بارندگی‌های پاک‌کننده‌ی هوا در ماه ژانویه داشته است. از این تکنیک تاکنون برای ایجاد آب‌و‌هوای خوب در المپیک پکن و حل مشکل کمبود آب استفاده شده است اما انواع خاصی از ابرها باید وجود داشته باشند که برای ایجاد باران مصنوعی بتوان روی آن‌ها کار کرد.

البته درمورد میزان اثربخشی بلندمدت این روش برای شستن آلودگی‌های هوا مباحثی وجود دارد. هرچند باران می‌تواند هوا را از وجود ذرات آلاینده پاک کند اما اندازه‌ی تاثیر این روش موردی است که دانشمندان هنوز هم در حال بررسی آن هستند. با این وجود، کره جنوبی قصد دارد تا دوباره این کار را انجام دهد. این پروژه با همکاری چین انجام می‌شود، چرا که حجم عظیمی از ذرات گرد‌و‌غبار ریز موجود در اتسفر کره جنوبی از کشور همسایه یعنی چین می‌آید. ظاهرا باران مصنوعی برفراز دریای زرد به سمت غرب شبه جزیره کره ایجاد خواهد شد.

آلودگی هوا در سئول

این هفته، یک هفته‌ی بد از نظر آلودگی هوا در این منطقه بوده است. آسوشیتدپرس گزارش کرد که سطوح غلظت غبار ریز در روز چهارشنبه در سئول برابر ۱۳۶ میکروگرم در متر مکعب بود (درحالی‌که مؤسسه‌ی ملی پژوهش‌های زیست‌محیطی کره سطح ۷۵ میکروگرم را به‌عنوان وضعیت «خیلی بد» در نظر می‌گیرد). این عدد مرتبط با ذرات فوق ریزی است که قطرشان کمتر از ۲/۵ میکرومتر (PM 2.5) است. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که باید سطوح PM 2.5 زیر ۲۵ میکروگرم حفظ شود. بر این اساس، شما می‌توانید شدت این مشکل را ببینید.

دولت کره جنوبی همچنین اقداماتی درجهت تعطیلی کارخانه‌های قدیمی که از سوخت زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، انجام داده و نیز برای تصفیه‌کننده‌های هوا در مدارس تأمین هزینه‌ی بیشتری می‌کند. باران مصنوعی در پاک کردن آلودگی هوا اثر داشته باشد یا نه، بدیهی است که باید اقداماتی فوری انجام شود. براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت که در سال گذشته منتشر شده است، ۹۳ درصد از کودکان در سرتاسر جهان در حال تنفس هوای آلوده هستند. مبارزه با آلودگی هوا در بلندمدت (و همه‌ی آسیبی که به سلامتی و جهان طبیعی اطراف ما وارد می‌شود) در گرو ایجاد تغییراتی در روش زندگی و تولید انرژی ما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات