چه رابطه‌ای بین کیفیت هوا و خوشحالی وجود دارد

شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
پژوهش جدیدی در کشور چین انجام شده است که نشان می‌دهد هرچه سطح آلودگی هوا بیشتر باشد، ‌سطح خوشحالی مردم کاهش می‌یابد.
تبلیغات

چین از سال‌ها پیش به‌دنبال مقابله با سطح بالای آلودگی هوا بوده که شهرهای بزرگ این کشور را دچار مشکل کرده است. پژوهشگران دانشگاه هنگ‌کنگ طی مطالعه‌ی اخیر خود دریافتند که آلودگی هوا در چین به‌طور متوسط باعث مرگ زودهنگام ۱٫۱ میلیون نفر در سال می‌شود و ۳۸ میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور هزینه به‌بارمی‌آورد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه MIT دریافته‌اند که آلودگی هوا در شهرهای چین می‌تواند سطح خوشحالی مردم مناطق شهری را کاهش دهد. این پژوهش نشان می‌دهد که سطح بالای آلودگی هوا به کاهش سطح شادی مردم ربط دارد. باوجود رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور چین، سطح رضایت مردم این کشور آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شد، بالا نرفته است. علاوه‌بر خدمات عمومی ناکافی، افزایش قیمت مسکن و نگرانی درباره‌ی امنیت غذایی، آلودگی هوا (ناشی از صنعتی‌شدن کشور، سوخت زغال‌سنگ و افزایش استفاده از خودرو) نیز تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی مردم در مناطق شهری داشته است.

آلودگی هوا در چین

مطالعه‌ای در گذشته انجام شد که نشان می‌داد آلودگی هوا برای سلامتی، عملکرد شناختی، بهره‌وری شغلی و نتایج تحصیلی مضر است؛ درعین‌حال تأثیر شدیدی روی زندگی اجتماعی و رفتار مردم دارد. مردم برای مقابله با آلودگی هوا می‌توانند به شهرهای پاک‌تر یا ساختمان‌های سبز نقل‌مکان کنند، تجهیزات حفاظتی نظیر ماسک صورت و تصفیه‌کننده‌ی هوا خریداری کرده و زمان کمتری را در فضای باز سپری کنند. یکی از پژوهشگران می‌گوید:

آلودگی، هزینه‌های عاطفی نیز دربر دارد. افراد خوشحال نیستند و این بدان معنی است که می‌توانند تصمیمات غیرمنطقی بگیرند. در روزهای آلوده، رفتارهای ناخودآگاه و پرمخاطره‌ی بیشتری از مردم سرمی‌زند که احتمالاً درنتیجه‌ی افسردگی کوتاه‌مدت و اضطراب است و شاید بعداً از آن پشیمان شوند. به‌همین دلیل می‌خواستیم طیف گسترده‌تری از اثرات آلودگی هوا را بر زندگی روزانه‌ی مردم در شهرهای بسیار آلوده‌ی چین بررسی کنیم.

پژوهشگران برای اینکه ببینند تغییر سطح آلودگی چطور بر شادی مردم در ۱۴۴ شهر چین تأثیر می‌گذارد، از داده‌های بی‌درنگ رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند. در گذشته سطح خوشحالی را معمولاً با کمک پرسشنامه ارزیابی می‌کردند، هرچند چنین بررسی‌ای صرفاً شامل احساس لحظه‌ای مردم می‌شد و مردم از احساس کلی خوشبختی خود می‌گفتند، بدون اینکه خوشحالی‌شان در روزهای به‌خصوص را در نظر بگیرند.

به‌همین دلیل پژوهشگران از رسانه‌های اجتماعی برای ارزیابی سطح خوشحالی مردم در زمان واقعی استفاده کردند و داده‌های زیادی از اقصی‌نقاط شهرهای مختلف چین به‌دست آورند. پژوهشگران از اطلاعات ذرات بسیار نرم (غلطت ۲٫۵میکرون) شهرها استفاده کردند که توسط وزارت حفاظت از محیط زیست چین منتشر می‌شد. ذرات هوا در سال‌های اخیر به عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای چین تبدیل شده‌اند و ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون به‌خصوص برای ریه‌ی افراد خطرناک هستند. این تیم پژوهشی برای اینکه سطح شادی روزانه‌ی مردم را در هر شهر ارزیابی کند، از الگوریتم یادگیری ماشین برای تحلیل ۲۱۰ میلیون توییت برچسب‌گذاری جغرافیایی (جئوتگ) در بزرگ‌ترین پلتفرم‌های میکروبلاگینگ چین استفاده کردند.

آلودگی هوا در چین

این توییت‌ها مربوط‌به ماه‌های مارس تا نوامبر سال ۲۰۱۴ بود و پژوهشگران برای هر توییت از الگوریتم تحلیل احساس یادگیری ماشین برای ارزیابی احساس هر پست استفاده کردند. سپس ارزش متوسط هر شهر و روز را با شاخص شادی (از رتبه‌ی صفر تا ۱۰۰ که صفر نشان‌دهنده‌ی احساس خیلی منفی و ۱۰۰ نشان‌دهنده‌ی احساس خیلی مثبت بود) محاسبه کردند و درنهایت این شاخص را با غلظت ذرات معلق ۲٫۵ میکرون و داده‌های آب‌ وهوا ادغام کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بین آلودگی هوا و سطح شادی، رابطه‌ای منفی وجود دارد و زنان در مقایسه با مردان نسبت به آلودگی، حساس‌تر هستند و این موضوع درباره‌ی کسانی که درآمد بالاتری دارند نیز صدق می‌کند. پژوهشگران باتوجه به شهرهایی که از آن‌ها توییت شده بود، دریافتند مردم ساکن در پاک‌ترین و آلوده‌ترین شهرها بیشتر از سایر تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند. برای علت این موضوع می‌توان گفت شاید افرادی که خیلی نگران سلامتی و کیفیت هوا هستند، تمایل بیشتری برای نقل‌مکان به شهرهای پاک‌ دارند؛ از طرف دیگر افراد ساکن در شهرهای خیلی آلوده، آگاهی بیشتری نسبت به مضرات آلودگی بر سلامتی‌شان دارند.

این تیم پژوهشی امیدوار است مطالعه‌ی خود درباره‌ی تأثیر آلودگی بر رفتار مردم را ادامه دهد و نحوه‌ی واکنش سیاستمداران به تقاضای عمومی برای هوای پاک‌تر را بررسی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات