افزایش انتشار کربن ایالات متحده باوجود تعطیلی کارخانه‌های زغال سنگ

یک‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ باوجود تعطیلی کارخانه‌های زغال سنگ، شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن بوده است که پیامدهای شدیدی برای دنیا به همراه خواهد داشت.
تبلیغات

انتشار دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳٫۴ درصد افزایش یافته است که بیشترین میزان طی ۸ سال گذشته به‌حساب می‌آید. این درحالی است که کارخانه‌های زغال سنگ سراسر ایالات متحده، سال گذشته تعطیل شدند و مسلماً پیشرفت بیشتر در زمینه موضوع تغییرات آب‌و‌هوایی در سال‌های آینده دشوار خواهد بود؛ به‌خصوص که دولت ترامپ درصدد لغو قانونی در زمینه انرژی پاک است که با هدف محدود کردن انتشار گاز کربن به اجرا درآمده بود.

گازهای گلخانه ای

انتشار سوخت‌های فسیلی در ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ کاهش شدیدی داشته و این افت در سه سال اخیر خیلی قابل‌توجه بوده است. علت این موضوع تاحدودی به افزایش گاز طبیعی ارزان و انرژی‌‌های تجدیدپذیر برمی‌گردد که به‌سرعت جایگزین انرژی‌های آلوده ناشی از سوخت زغال‌سنگ شده‌اند. بااین‌حال کاهش استفاده از زغال سنگ در سال گذشته برای مقابله با افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در سایر بخش‌های اقتصادی کافی نبود.

افزایش این گازها تاحدودی به آب‌وهوا مربوط بود زیرا زمستان نسبتاً سرد باعث افزایش مصرف نفت و گاز در برخی مناطق مثل نیوانگلند شد. نکته جالب اینجا است که هم‌زمان با رشد اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته،‌ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کارخانه‌ها،‌ هواپیماها و کامیون‌ها با افزایش همراه بوده است و قوانین زیادی برای پاک کردن این بخش‌ها وجود ندارد. تروور هوسر، تحلیلگر آب‌و‌هوا و انرژی در گروه رودیوم می‌گوید:

بزرگ‌ترین مشکل اینجا است که هنوز نتوانسته‌ایم افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در آمریکا را از رشد اقتصادی متمایز و جدا کنیم.

به‌عنوان مثال، هم‌زمان با رشد در بخش تولید ایالات متحده، انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش‌های صنعتی نظیر فولاد،‌ سیمان،‌ مواد شیمیایی و پالایشگاه‌ها تا ۵٫۷ درصد افزایش داشته است. سیاست‌گذارانی که در سطح دولت و فدرال روی تغییرات آب‌و‌هوایی کار می‌کنند، تاکنون از نظارت بر صنایع سنگین که مستقیماً حدود یک‌ششم از گازهای کربن این کشور را به‌وجود می‌آورند، اجتناب کرده‌اند. در عوض با فعالیت‌هایی مثل ترویج استفاده از نیروی خورشید و باد، تمرکز خود را روی حذف کربن از بخش برق قرار داده‌اند.

بااینکه تولید برق پاک‌تر می‌شود، اما کارخانه‌های صنعتی که بخش اعظمی از آلودگی هوا را به‌وجود می‌آوردند،‌ نادیده گرفته شده‌اند. طبق برآورد گروه رودیوم، بخش صنعتی تا سال ۲۰۲۰ (بعد از حمل‌و‌نقل) به دومین منبع تولید گازهای گلخانه‌ای در کالیفرنیا و تا سال ۲۰۲۲ در تگزاس تبدیل خواهد شد.

گازهای گلخانه ای

همین موضوع در مورد حمل‌و‌نقل نیز صدق می‌کند. دولت فدرال از سال ۲۰۱۱ به‌طور مستمر درحال افزایش استانداردهای سوخت‌های بهینه برای خودروها و کامیون‌های سبک است، هرچند دولت ترامپ پیشنهاد کرده که بعد از سال ۲۰۲۱ سختگیری در مورد این استانداردها متوقف شود. شواهد نشان می‌دهد که این استانداردها مؤثر بوده‌اند. طی ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، آمریکایی‌ها تاحدودی بیشتر از خودروهای سواری استفاده کرده‌اند، اما مصرف بنزین به‌میزان ۰٫۱ درصد کاهش یافته که به‌لطف خودروهای کم مصرف و برقی بوده است.

با گسترش و پیشرفت اقتصاد آمریکا، سفر هوایی و جاده‌ای نیز رشد چشمگیری داشته است که از عواقب آن می‌توان به رشد ۳ درصدی استفاده از سوخت دیزل و جت و همین‌طور افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش حمل‌و‌نقل در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. حمل‌و‌نقل هوایی نیز تاکنون مورد غفلت سیاست‌گذاران قرار گرفته است و برقی کردن یا حذف کربن در این بخش خیلی دشوار به‌نظر می‌رسد.

سال گذشته به‌دلیل رشد اقتصادی، مصرف برق با افزایش همراه بود، اما گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر به‌اندازه‌ی تقاضای روزافزون مردم نبود. درنتیجه گاز طبیعی این کمبود را جبران کرد و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف برق حدود ۱٫۹ درصد افزایش داشت (گاز طبیعی در مقایسه با زغال سنگ، گاز گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کند، هرچند که همچنان یک سوخت فسیلی به‌حساب می‌آید).

باوجود افزایش مصرف برق در سال گذشته، تولید دی‌اکسید کربن در ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ (دوره‌ای که رشد اقتصادی قابل‌توجهی را شاهد بود)، ۱۱ درصد کمتر است. مقامات دولت ترامپ اغلب اعلام می‌کنند که بدون مقررات سختگیرانه می‌توان روند کاهشی آلودگی هوا را داشته باشیم.

گازهای گلخانه ای

درهرصورت اگر دنیا می‌خواهد از تاثیرات گرم شدن کره زمین بکاهد، ‌کشورهای صنعتی ازجمله ایالات متحده باید به فکر کم کردن انتشار سوخت‌های فسیلی خود خیلی بیشتر از میزان امروزشان باشند. طبق اعلام دانشمندان انتشار گازهای گلخانه‌ای سراسر دنیا در سال ۲۰۱۸ به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته و به همین دلیل دنیا مجبور شده است خیلی زودتر از موعد انتظار با برخی از شدیدترین پیامدهای گرم شدن زمین مواجه شود.

براساس توافق پاریس، ایالات متحده متعهد شده بود که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۲۵ به‌اندازه ۲۶ تا ۲۸درصد کمتر از مقدار سال ۲۰۰۵ برساند. گروه رودیوم در گزارش خود هشدار می‌دهد که بدون وجود قوانین جدید یا پیشرفت‌های فناورانه برای کاهش انتشار گاز در سراسر اقتصاد،‌ تحقق این هدف تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد. جیسون بردوف، مدیر مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا (که در این تحلیل مشارکت نداشته است) می‌گوید:

ایالات متحده به‌لطف استفاده از گاز ارزان به‌جای سوخت زغال سنگ موفق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در یک دهه‌ی گذشته شده است. اما این کار محدودیت‌های خود را دارد و بدون وجود سیاست‌های خیلی سختگیرانه‌تری که متاسفانه در دولت ترامپ از انجام آن‌ها اجتناب می‌شود،‌ بازارها نمی‌توانند خود را با سرعت مورد نیاز برای حذف کربن مطابقت دهند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات