انسان‌ها دلیل عمده‌ی گرمایش جهانی هستند

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در تازه‌ترین گزارشی که در ایالات متحده تحت عنوان گزارش ویژه علوم اقلیمی منتشر شده است، صراحتا به نقش انسان در گرمایش زمین اشاره می‌شود.
تبلیغات

بزرگ‌ترین گزارش دولتی ایالات متحده در مورد علوم اقلیمی، به صراحت بیان می‌کند که فعالیت‌های انسانی در تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره‌ی زمین مؤثر هستند. پژوهشگران ۱۳ انستیتوی پژوهشی، ارزیابی اقلیمی ملی را آماده کرده‌اند.

در ژوئن سال ۲۰۱۷، نیویورک تایمز نسخه‌ی پیش‌نویس گزارش دولتی تغییرات اقلیمی را دریافت کرد. گروهی از دانشمندان از ۱۳ انستیتوی فدرال، شامل اداره‌ی ملی اقیانوس و اتمسفر، ناسا، وزارت انرژی و تعدادی از انستیتوهای دانشگاهی این گزارش را آماده کرده‌اند. این ارزیابی، گزارش ویژه علوم اقلیمی (CSSR) نامیده شده و جلد نخست آن ۶۰۰ صفحه است.

گزارش ویژه علوم اقلیمی انسانی بودن پدیده‌ی تغییرات اقلیمی را بررسی و بیان می‌کند که به احتمال خیلی زیاد، عامل عمده گرمایش جهانی، چیزی جز فعالیت‌های انسانی نیست.

گزارش ویژه‌ی علوم اقلیمی بیان می‌کند که ۱۱۵ سال گذشته، گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ تمدن مدرن بوده است. اگر هیچ تلاش قابل توجهی برای کاهش انتشار کربن صورت نگیرد، دمای کره‌ی زمین همچنان افزایش خواهد یافت. این گزارش بیان می‌کند که میانگین دمای کره‌ی زمین در وهله‌ی اول به مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای (به ویژه کربن دی‌اکسید) بستگی دارد.

گزارش ویژه علوم اقلیمی به دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری کاخ سفید فرستاده شده؛ اما این بخش در کابینه‌ی ترامپ، بدون سرپرست باقی مانده است. این امر بدین معنا است که گزارش اخیر با وجود تلاش ریاست جمهوری فعلی آمریکا و آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) در حذف هرگونه اشاره به تغییرات اقلیمی، یک قدم به انتشار عمومی نزدیک‌تر شده است.

علاوه بر این، کارشناسان به گزارش ویژه‌ی علوم اقلیمی به چشم تأیید واضح تغییرات اقلیمی می‌نگرند. در ماه‌های اخیر، شاهد اظهارات متناقض دونالد ترامپ و اسکات پراتیت، رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست بوده‌ایم. ترامپ تغییرات اقلیمی را دروغ خواند و پراتیت در ماه مارس و در مصاحبه‌ای با CNBC گفت:

اندازه‌گیری دقیق تأثیر فعالیت‌های انسانی بر تغییرات اقلیمی، کاری بسیار چالش‌برانگیز است.

ریچارد الی، متخصص علوم زمین در دانشگاه ایالتی پن، در قسمت نتیجه‌گیری گزارش ویژه‌ی علوم اقلیمی در مورد افزایش سطح آب دریاها همکاری کرده است. او می‌گوید:

این گزارش علم اقلیمی، خوب و قابل اطمینان است. این گزارش چندین بار و از نقطه‌نظرهای مختلف، بررسی شده است. ما آنچه از چندین قرن علم اقلیم‌شناسی می‌دانستیم، به کار بردیم. گزارش ویژه‌ی علوم اقلیمی، ردپای انسان را در آنچه در حال رخ دادن است به‌خوبی نشان می‌دهد.

ریچل لیکر، دانشمند اقلیم‌شناس، می‌گوید:

گزارش ویژه‌ی علوم اقلیمی مانند گزارش علائم حیاتی است که از پزشک دریافت می‌کنید. نویسندگان این گزارش، بیش از ۱۵۰۰ مقاله‌ی علمی مرتبط را پیش از نتیجه‌گیری مطالعه کرده‌اند.

آخرین گزارش اقلیمی در سال ۲۰۱۴ و در کنگره منتشر شد. اما گزارش کنونی، نخستین موردی است که رابطه‌ی قوی بین فعالیت‌های انسانی و دمای رو به افزایش کره‌ی زمین را نشان می‌دهد. الی می‌گوید هیچ نشانه‌ای مبنی بر دست کم گرفتن تغییرات یا نامحتمل نشان دادن دانش پشت این گزارش، مشاهده نشده است:

من فکر می‌کنم نویسندگان این گزارش واقعا می‌خواهند سیاست‌گذاران، آن را عاقلانه به کار ببرند و به بهبود اقتصاد و محیط زیست کمک کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات