سبزسازی زمین؛ راهی مؤثر برای کاهش سطوح کربن

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
جنگل‌زایی و ایجاد فضای سبز، بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم در نجات کره‌ی زمین نقش دارد.
تبلیغات

پژوهش جدیدی که انجام شده است، پیشنهاد می‌کند که تلاش برای دوباره سبزسازی زمین می‌تواند به اندازه‌ی پایان دادن به مصرف نفت مؤثر باشد. این راه حل اقلیمی طبیعی شامل جنگل‌کاری و حفاظت از تالاب‌ها به عنوان محل ذخیره‌ی کربن می‌شود.

انتشار کربن

جهان هر روز از تأثیر فعالیت‌های انسانی بر گرمایش جهانی آگاه‌تر می‌شود. برخی کشورها تلاش‌های ویژه‌ای می‌کنند تا وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را به‌طور کامل از بین ببرند. این تلاش‌ها بسیار مفید هستند؛ اما پژوهشی که به تازگی در Proceedings of the Natural Academy of Sciences منتشر شده است، بیان می‌کند که سبزسازی زمین می‌تواند به همین اندازه مؤثر باشد.

گروهی بین‌المللی از دانشمندان این پژوهش را به انجام رسانده‌اند. آن‌ها می‌گویند راه حل‌های اقلیمی طبیعی مانند حفاظت از تالاب‌ها می‌تواند ۳۷ درصد از اقداماتی که باید تا سال ۲۰۳۰ بر اساس تعهدنامه‌ی پاریس انجام دهیم، پوشش دهد. تالاب‌ها می‌توانند کربن را در خود ذخیره کنند و به ما کمک کنند تا خاک‌ها و چمنزارها را بهتر مدیریت کنیم.

در حقیقت، آن‌ها می‌گویند تأثیر سبزسازی کره‌ی زمین بر سطح کربن اتمسفر به اندازه‌ی توقف کامل مصرف سوخت‌های فسیلی است.

این کار آسان نیست

میزان کاهش نشر کربن توسط جنگل‌ها معمولا دست کم گرفته می‌شود. فقط در ایالات متحده، کربن دی اکسیدی که درخت‌ها از اتمسفر حذف می‌کنند، برابر ۱۱ تا ۱۳ درصد نشر آن از سوخت‌های فسیلی است. فقط در ۲۵ سال گذشته، ما ۱۰ درصد از سرزمین‌های دست‌نخورده‌ی کره‌ی زمین را نابود کرده‌ایم. واضح است که ادامه دادن این ویرانی، بر کربنی که توسط درختان حذف می‌شود، تأثیر خواهد گذاشت.

خوشبختانه تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود تا به این فعالیت‌ها پایان داده شود، از کره‌ی زمین محافظت شود و ایجاد جنگل‌های جدید در دستور کار قرار گیرد. دولت‌ها قوانین محدودکننده‌ای وضع می‌کنند تا از جنگل‌زدایی جلوگیری کنند. فناوری‌های جدید برای تسریع جنگل‌زایی استفاده می‌‌شوند. مثلا از پهپادها برای کاشت درختان با نرخی نزدیک به ۱۰۰ هزار درخت در روز استفاده می‌شود.

برخی از کشورها هستند که ایده‌های نوآورانه‌ای دارند. مثلا آن‌ها جنگل‌های عمودی می‌سازند و آسمان خراش‌ها را با گیاهان جاذب کربن می‌پوشانند. چین ساخت شهر جنگلی را آغاز کرده است. این شهر قادر خواهد بود سالانه ۱۰ هزار تن کربن دی‌اکسید و ۵۷ تن آلودگی جذب کند و در عین حال، ۹۰۰ تن اکسیژن تولید کند.

اما متأسفانه باید بگویم که ممکن است این اقدام‌ها بسیار کوچک و بسیار دیر باشند. رویدادهای شدید آب‌وهوایی مانند ال‌نینو می‌توانند تأثیری عظیم بر توان کره‌ی زمین در کاهش سطح کربن دی‌اکسید داشته باشند. تغییرات اقلیمی هم مزید بر علت شده و احتمال بروز این رویدادها را افزایش داده است. علاوه بر این، قطع غیر قانونی درختان در جنگل‌های آمازون، هر سال رشد بیشتری دارد. متخصصان می‌گویند متأسفانه برنامه‌های حفاظتی ما در حال حاضر، برای حفظ محیط زیست کافی نیست.

پرواضح است اگر قرار بر این باشد که کره‌ی زمین، سکونت‌گاهی مناسب برای بشر باقی بماند، مشخص کردن منابع نشر کربن کافی نخواهد بود. ما باید تلاشی بیش از پیش داشته باشیم تا کره‌ی زمین را سبز کنیم؛ تا کره‌ی زمین بتواند کربن دی‌اکسید بیشتری جذب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات