انرژی تجدید پذیر در کنار کاهش هزینه‌ها، مانع مرگ زودهنگام می‌شود

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
استفاده از انرژی خورشیدی و بادی این نه‌تنها به‌صرفه‌تر است، بلکه می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد. در این نوشته به بررسی چگونگی آن می‌پردازیم.
تبلیغات

مطالعه‌ی جدیدی نشان داد که استفاده از انرژی تجدید پذیر، کیفیت هوا در ایالات متحده را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به طرز قابل توجهی بهبود داده‌ است. همچنین افزایش استفاده از پتانسیل‌های انرژی خورشیدی و باد، هزاران زندگی را نجات داده است.

انرژی پاک، هوای پاک

انرژی‌های تجدید پذیر این روزها مورد توجه همگان واقع شده‌اند و کشورها یکی پس از دیگری متوجه می‌شوند که این منبع انرژی چطور می‌تواند پا به پای انرژی فسیلی پیش‌ برود و خودی نشان دهد. در مکان‌های مختلف نیز نشان داده‌ است که چطور انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند بخش‌های بزرگی از نیاز الکتریسیته را تأمین کند.

یکی از ایالت‌های اتریش به‌طور کامل با انرژی‌های تجدید پذیر تغذیه می‌شود و از طرفی بریتانیا نزدیک به پنجاه درصد و ایالات متحده تا ده درصد از نیروی الکتریسیته را از این منابع پاکِ انرژی تأمین می‌کنند.

در سندی که به بررسی تأثیر انرژی خورشیدی و باد در ایالات متحده پرداخته، نشان داده شده است که چطور استفاده از این نیروی پاک در طی ۹ سال، نه‌تنها زندگی‌های زیادی را نجات داده که علاوه بر آن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده است (از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵).

از طرفی با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و افزایش وابستگی به منابع انرژی خورشیدی و باد، کیفیت هوا در ایالات متحده بهبود پیدا کرده که البته میزان این بهبودها در مناطق مختلف متفاوت است.

در این گزارش به نقل از دیو میلستین آمده است که شاهد مزیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش کیفیت هوا در بین این سال‌ها بوده‌ایم. به‌عنوان مثال می‌توان به جلوگیری از مرگ زودهنگام ۳۰۰۰ تا ۱۲,۷۰۰ نفر اشاره کرد.

اشاره این گزارش به مرگ زودهنگام به آلودگی هوا بازمی‌گردد. بنا به گزارش مؤسسه WHO تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا عامل مرگ زودهنگام حدود سه میلیون نفر در سال به‌حساب می‌آید. نود و دو درصد از این سه میلیون مرگ زودهنگام، در مکان‌هایی که کیفیت هوایی پایین‌تر از سطح استانداردهای WHO دارند، اتفاق می‌افتد. مطالعه‌ای جداگانه نشان داد که مرگ‌ومیر به علت آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ به‌صورت جهانی افزایش پیدا کرده است.

این موضوع شامل حال ایالات متحده نمی‌شود؛ چراکه سطح ریزگردها در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۱۹۹۷ حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است که با شواهد میلستین هم‌خوانی دارد. به لطف افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، ایالات متحده شاهد کاهش بیست درصدی دی‌اکسید کربن و چهل و شش درصدی ذرات معلق نیز بوده است. 

مزایای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی پاک، انرژی ارزان‌تر

جالب است بدانید که تولید انرژی از خورشید و باد به چیزی که تحقیق مذکور آن را «منفعت‌های اقلیمی فزاینده» می‌خواند منجر شده است. از مواردی که این مزایا پوشش می‌دهد می‌توان به بهبود در زمینه‌های زیر اشاره کرد:

  • استفاده از انرژی
  • تغییر در بازدهی محصولات کشاورزی
  • تلفات ناشی از فجایعی مانند سیل که بر زندگی انسان‌ها تأثیر مستقیم دارد
  • سرویس‌های مرتبط با اکوسیستم

نویسنده اشاره می‌کند که بررسی مذکور شامل وارسی منفعت‌های دیگر نمی‌شود و تنها به تأثیر آن بر کیفیت هوا و مزیت‌های مرتبط با اقلیم پرداخته است. ملل مختلف به لطف کاهش قیمت تجهیزات مرتبط، نسبت به سال ۲۰۱۵ دسترسی بهتری به انرژی‌های تجدید پذیر دارند. انرژی خورشیدی با توجه به کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی با شتاب خوبی مقرون‌به‌صرفه شده است و اکنون انرژی باد از انرژی فسیلی ارزان‌تر است.

اکنون انرژی‌های تجدید پذیر از نظر اقتصادی به یک گزینه‌ی اجرایی تبدیل شده‌اند. این انرژی‌ها آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته‌اند که سرمایه‌گذاری در این حوضه در سال ۲۰۱۶ به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید؛ این رقم تقریبا دو برابر سرمایه‌گذاری در سوخت فسیلی در سال مشابه است. یکی دیگر از مزیت‌های این انرژی، ایجاد شغل است. به‌عنوان مثال در ایالات متحده انرژی تجدید پذیر بیش از صنعت سوخت فسیلی کارمند استخدام کرده است؛ حتی بیشتر از جمع کارمندان گوگل، اپل و فیس‌بوک.

می‌توان با اطمینان گفت که دنیا با دور شدن از سوخت‌های فسیلی در مسیر درستی قدم برمی‌دارد. انرژی تجدید پذیر، انرژی آینده است و برای دستیابی به این مهم باید از امروز سرمایه‌گذاری را شروع کنیم. تلاش برای زنده کردن صنعتی که همگان به آن پشت کرده‌اند، دیگر محلی از اعراب ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات