انویدیا رکوردشکنی کرد و ۵۷ میلیارد دلار به جیب زد؛ پایان موجودی GPU

پنج‌شنبه 29 آبان 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی موبایل و کیبورد لپ تاپ نمای نزدیک
انویدیا با گزارشی خیره‌کننده از درآمد ۵۷ میلیارد دلاری، بار دیگر رکوردها را شکست. فروش پردازنده‌های دیتاسنتر همچنان بی‌وقفه ادامه دارد.
تبلیغات

انویدیا گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۵ خود را منتشر کرد و بار دیگر با فروش تمام پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر در طول فصل، رکوردهای پیشین را شکست.

درآمد کلی تیم سبز به ۵۷ میلیارد دلار رسید؛ چراکه فروش تمامی محصولات به‌جز گرافیک‌های مخصوص کاربران عادی افزایش یافت. غول تراشه‌سازی انتظار ندارد رشد درآمد متوقف شود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کند که در فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۶ به درآمد ۶۵ میلیارد دلار دست یابد و فروش گرافیک‌های Blackwell و Rubin تا پایان سال تقویمی ۲۰۲۶، مرز ۰٫۵ تریلیون دلار را رد کند.

درآمد بر مبنای GAAP در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۶ به ۵۷٫۰۰۶ میلیارد دلار رسید که نشان‌گر رشد ۶۲ درصدی سالانه و ۲۲ درصدی فصلی است. سود خالص شرکت با جهشی ۶۵ درصدی نسبت‌به سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۵ به ۳۱٫۹۱ میلیارد دلار رسید. حاشیه‌ی سود ناخالص به ۷۳٫۴ درصد بالغ شد که رشد یک درصدی متوالی و افت ۱٫۲ درصدی سالانه را نشان می‌دهد.

کسب‌وکار دیتاسنتر انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۶ درآمد خیره‌کننده‌ی ۵۱٫۲۱۵ میلیارد دلاری را به ارمغان آورد و رشد ۶۶ درصدی سالانه و ۲۵ درصدی فصلی را تجربه کرد.

در این بخش، درآمد محاسباتی شامل فروش CPU و GPU به ۴۳ میلیارد دلار رسید؛ چون پلتفرم‌های بلک‌ول و بلک‌ول اولترا توسط تمام مشتریان بزرگ ازجمله اَبَرشرکت‌ها، هوش مصنوعی سازمانی، پروژه‌های هوش مصنوعی ملی و صنعتی به‌کار گرفته شدند.

درآمد بخش شبکه با افزایش ۱۶۲ درصدی نسبت‌به سال گذشته، ۸٫۲ میلیارد دلار گزارش شد؛ چراکه مشتریان هم‌زمان با گذار از سرورهای هوش مصنوعی انفرادی به راهکارهای مقیاس رک (Rack-scale)، زیرساخت‌های شبکه‌ی بیشتری خریداری کردند.

جنسن هوانگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل انویدیا می‌گوید: «فروش بلک‌ول سرسام‌آور است و گرافیک‌های دیتاسنتر تماماً فروخته شده‌اند.» به گفته‌ی او تقاضای محاسباتی در حوزه‌های آموزش و استنتاج شتاب می‌گیرد و در هر بخش به‌صورت نمایی رشد می‌کند.

بخش گیمینگ در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی، ۴٫۲۶۵ میلیارد دلار درآمدزایی داشت که اگرچه رشد ۳۰ درصدی سالانه را نشان می‌دهد؛ اما با افت یک درصدی فصلی همراه بود که غافلگیرکننده به‌نظر می‌رسد. انویدیا می‌گوید موجودی کانال‌ها پیش‌از فصل تعطیلات به حالت عادی برگشته است؛ اما از آنجا که معمولاً گرافیک‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم بیشترین فروش را دارند، احتمالاً عوامل دیگری بر بازار کارت‌های گرافیک تأثیر گذاشته‌اند.

ثبت عدد ۴٫۲۶۵ میلیارد دلار، سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۵ را به دومین فصل برتر تاریخ شرکت برای گرافیک‌های مصرفی تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که بازار درحال‌حاضر به اوج خود رسیده است.

فروش کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم به‌قدری قدرتمند بود که دیگر جای رشدی باقی نگذاشت.

واحدهای خودرو و رباتیک در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۶ درآمد ۵۹۲ میلیون دلاری را گزارش کردند که به‌لطف تداوم به‌کارگیری سیستم‌های رانندگی خودکار انویدیا، رشد ۳۲ درصدی سالانه و یک درصدی فصلی را نشان می‌دهد.

انویدیا در طول این فصل اعلام کرد که پلتفرم خودرویی نسل بعدی Drive AGX Hyperion 10 با قابلیت سطح ۴، توسط شرکای بزرگی ازجمله اوبر پذیرفته شده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود که اهمیت این بخش برای شرکت در آینده دوچندان شود.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات