مدیرعامل اپل وعده داد: سرمایه‌گذاری در چین را بیشتر می‌کنیم

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت اپل در چین
طبق اعلام مدیرعامل اپل، این شرکت قصد دارد میزان سرمایه‌گذاری خود را در چین افزایش دهد.
تبلیغات

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در جریان سفر به چین برای افتتاح فروشگاه جدید، از این کشور به‌عنوان مرکز تولید یاد کرد. اظهارات کوک پس‌ از آن مطرح می‌شود که گزارش مالی اپل به کاهش ۱۳ درصدی درآمد از چین و برآوردهای بازار از کاهش ۲۴ درصدی فروش آیفون در هفته‌های ابتدایی امسال خبر دادند.

طبق گزارش فایننشال‌ تایمز، کوک وعده داده است که سرمایه‌گذاری بیشتری در چین انجام دهد؛ اما هیچ جزئیاتی از حجم این سرمایه‌گذاری به‌اشتراک نگذاشت. روزنامه‌ی دولتی تندرو گلوبال‌تایمز چین، به‌نقل از کوک گفت: «هیچ زنجیره‌ی تأمینی در جهان وجود ندارد که برای ما حیاتی‌تر از چین باشد.»

براساس اعلام رسانه‌های دولتی شانگهای، کوک سطح بالای مدرن‌سازی کارخانه‌های چینی و قابلیت‌های تولیدی بسیار پیشرفته و کارگران آزموش‌دیده را ستایش کرد. اپل آزمایشگاه تحقیقاتی جدیدی در شنژن تأسیس خواهد کرد که پشتیبانی بهتری برای کارمندان این منطقه ارائه می‌دهد و سطح همکاری با تأمین‌کنندگان محلی را عمیق‌تر خواهد کرد.

مشکلات سه‌گانه‌ی اپل در چین

سازنده‌ی گوشی آیفون درحال‌حاضر با سه مشکل در چین مواجه است. اولین مشکل وضعیت اقتصادی این کشور است که باعث شد اپل تخفیفات غیرمعمول زیادی برای جبران کاهش تقاضا روی محصولاتش اعمال کند. دوم مشکل این است که روابط سیاسی ضعیف بین ایالات‌ متحده و چین، شهروندان چینی را از خرید آیفون منصرف کرده است. سومین مشکل نیز به ظهور مجدد و غافل‌گیرکننده‌ی هواوی به‌عنوان رقیب آیفون در چین مربوط می‌شود.

پیشتازی هواوی دربرابر اپل در سال ۲۰۲۰، یعنی زمانی‌که آمریکا تحریم‌های زیادی علیه این شرکت چینی اعمال کرد، به اوج خود رسیده بود. تحریم‌ها از صادرات تراشه‌های 5G به چین جلوگیری کردند و باتوجه‌به اینکه 5G تا آن زمان برای هر گوشی هوشمند ضروری بود، فروش گوشی هواوی به‌شدت کاهش یافت.

هواوی سال گذشته گوشی بسیار موفق میت ۶۰ را روانه‌ی بازار کرد که از تراشه‌ی 5G ساخت شرکتی چینی بهره می‌برد؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را غیرممکن می‌دانستند. دستیابی سریع هواوی به تراشه‌های 5G آن‌قدر شگفت‌انگیز بود که حتی مشاور امنیت ملی ایالات‌ متحده در نشست خبری کاخ سفید به آن اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات