سهام اپل شیرجه زد؛ تبعات جاماندن از قطار هوش مصنوعی

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل Apple نگاه به سمت پایین پس زمینه درخت
عملکرد مالی اپل در ماه‌های آغازین سال ۲۰۲۴ بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است.
تبلیغات

با شروع سال ۲۰۲۴، بسیاری از شرکت‌های فناوری به لطف استفاده از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند؛ حوزه‌ای که عملکرد اپل در آن به‌شدت ضعیف بود و همین وضعیت ارزش سهام اپل را به پایین‌ترین حد در سال ۲۰۲۴ رسانده است.

سهام اپل در چند هفته‌ی اخیر سیر نزولی داشته است و امروز ارزش آن به ۱۷۰٫۱۲ دلار به‌ازای هر سهم رسید. این روند سرمایه‌گذاران اپل را نسبت‌به عملکرد این غول فناوری تا حدی بدبین کرده است.

نمودار ارزش سهام اپل از ابتدای ماه ژانویه تا ۵ مارس سال ۲۰۲۴

جریمه‌ی ۲ میلیارد دلاری اپل از سوی اتحادیه اروپا که برای سیاست‌های انحصارگرایانه‌ی اپ‌ استور تعیین شد، موضوع دیگری است که باعث سقوط سه درصدی سهام شرکت و به دنبال آن، افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت‌به درآمدهای آینده‌ی اپل شده است.

در کنار این مشکلات، کاهش ۲۴ درصدی فروش گوشی آیفون در بازار چین در ۶ هفته‌ی اول سال ۲۰۲۴ نیز قدم بعدی در پیشروی دومینوی سقوط سهام اپل است.

از ابتدای سال ۲۰۲۴، ارزش سهام اپل ۸٫۳ درصد کاهش‌ یافته است؛ البته اگر قیمت امروز سهام شرکت را با بالاترین قیمت آن در پایان سال ۲۰۲۳ مقایسه کنیم، به کاهش ۱۳ درصدی خواهیم رسید.

یکی از دلایل سقوط ارزش سهام اپل، عقب ماندن این شرکت از قطار هوش مصنوعی است؛ قطاری که شرکت‌های دیگری مانند انویدیا و مایکروسافت سوار آن شده‌اند و با ارائه‌ی محصولاتی مانند انواع کارت گرافیک انویدیا و سرویس هوش مصنوعی کوپایلت، ارزش سهام خود را تنها در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴، به ترتیب به میزان ۷۸ و ۸٫۵ درصد افزایش دادند.

با وجود عملکرد نه‌چندان مناسب اپل در سال جاری، انتظار داریم که رویداد WWDC در ماه ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۲) شکست‌های متوالی این شرکت را جبران کند. شایعات حاکی است که سیستم‌عامل iOS 18 مبتنی‌بر قابلیت‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات