این قدرتمندترین کامپیوتر دسکتاپ دنیا است؛ هیولایی با تراشه انویدیا

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سیستم دسکتاپ روی میز به رنگ طلایی
سیستمی با ترکیبی از پردازنده‌های کلاس دیتاسنتر انویدیا به نمایش درآمد.
تبلیغات

انویدیا قوی‌ترین پردازنده‌هایش را برای دیتاسنترها و مراکز پردازش هوش مصنوعی طراحی می‌کند که در دسترس کاربران عادی نیستند؛ اما GPTshop.ai سیستم دسکتاپ جدیدی با پردازنده‌ی GH200 انویدیا عرضه کرده است که قیمت بیش‌ از ۴۱ هزار دلار دارد.

GH200 ترکیبی از CPU و GPU انویدیا با معماری ترکیبی Grace Hopper (معماری Grace برای سی‌پی‌یو و Hopper برای جی‌پی‌یو) است که در دیتاسنترها و ابرکامپیوترها برای پردازش‌های بسیار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خنک‌کننده و فن و قطعات داخلی کیس GPTShop.ai
سیستم دسکتاپ GPTShop.ai از نمای پشت

پردازنده‌ی مرکزی Grace انویدیا دارای ۷۲ هسته است و با ۴۸۰ گیگابایت حافظه‌ی LPDDR5X همراه شده که به اندازه‌ی یک ترابایت حافظه‌ی سازگار با پردازنده‌ AMD سری Threadripper 7000 نیست، اما همچنان چشمگیر به نظر می‌رسد. گرافیک انویدیا H200 (که در GH200 حضور دارد و مبتنی‌بر معماری Hopper است) حدود ۸۱۴ میلی‌مترمربع مساحت و ۱۶٬۸۹۶ هسته‌ی CUDA دارد.

قطعات داخلی سیستم دسکتاپ GPTShop.ai

سیستم سفارشی GPTshop دارای فن و سیستم خنک‌کننده‌ی Noctua است و با گزینه‌های اختیاری مانند کارت‌های شبکه‌ی Bluefield-3 و ConnectX-7 انویدیا، ۸ ترابایت SSD و ۳۰ ترابایت HDD، ماوس و کیبورد و حتی کارت گرافیک RTX 4060 در دسترس است که احتمالاً برای خروجی تصویر و رهگیری پرتو استفاده می‌شود.

با توجه به‌ اینکه ویندوز سیستم‌عامل بهینه‌ای برای پردازنده‌های مبتنی‌بر آرم نیست، صرفاً سیستم‌عامل سرور Ubuntu برای سیستم GPTShop مناسب خواهد بود.

طبیعتاً قدرت پردازشی چنین سیستمی بسیار بالا است و در بنچمارک‌های انجام‌شده توانست پردازنده‌ اینتل از سری Emerald Rapid و پردازنده‌ی AMD از سری Bergamo و Genoa را شکست دهد.

قیمت گرافیک H100 انویدیا به تنهایی حدود ۴۰ هزار دلار است، بنابراین شاید یک سیستم دسکتاپ با تراشه‌ی گرافیکی جدیدتر H200 و مجموعه‌ی کاملی از بهترین‌های انویدیا با قیمت ۴۱ هزار دلار گزینه‌ای منطقی برای افراد ثروتمند باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات