با اقدام بی‌سابقه جو بایدن، جنگ تجاری آمریکا و چین وارد مرحله‌ جدید شد

جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جو بایدن / Joe Biden رئیس جمهور آمریکا با عینک آفتابی و کت شلوار
رئیس‌جمهور ایالات متحده فرمان اجرایی جدیدی امضا کرده است تا فعالیت سرمایه‌گذاران آمریکایی را در بازار چین محدودتر کند.
تبلیغات

فرمان اجرایی دولت ایالات متحده برای محدودسازی سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در صنعت فناوری چین، سرانجام صادر شد. این فرمان به‌وضوح نشان می‌دهد آمریکا جنگ تجاری با چین را وارد مرحله‌ی جدیدی کرده است.

دولت جو بایدن به‌طور مشخص سرمایه‌گذاری در صنایعی نظیر پردازنده، رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی را محدود کرده چون نگران است که پیشرفت چین در این حوزه‌ها باعث به‌خطر‌افتادن امنیت ملی آمریکا شود.

بر اساس بیانیه‌ی رسمی دولت آمریکا در وب‌سایت کاخ سفید، فرمان اجرایی جدید جو بایدن از سال آینده عملیاتی می‌شود.

سرمایه‌گذاران آمریکایی در سال‌های اخیر به‌دلیل تضعیف اقتصاد و ترس از تنش‌های ژئوپلیتیکی به آرامی از بازار چین فاصله گرفته‌اند. سال گذشته مجموع سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین به کمترین حد در هشت سال اخیر رسید و این روند در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۳ نیز ادامه پیدا کرد.

یک کارشناس مباحث مالی می‌گوید این اولین باری است که دولت ایالات متحده محدودیت‌هایی برای نحوه‌ی خروج سرمایه از کشور و نحوه‌ی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای مختلف اعمال می‌کند، «بنابراین وارد عصر جدیدی شده‌ایم.»

نمایندگان هر دو حزب مجلس آمریکا با افزایش فشار به چین موافقت کرده‌اند. ماه گذشته گروهی از سناتورها نامه‌ای سرگشاده به چهار شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی ارسال کردند تا «نگرانی جدی» خود را درباره‌ی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های چین ابراز کنند.

در حال حاضر هرگونه فناوری که باعث افزایش قدرت نظامی چین یا توانایی‌های نظارتی این کشور بشود، برای کاخ سفید نگران‌کننده است. یکی از مدیران شرکت Vine Ventures می‌گوید: «پول آمریکا نباید برای تأمین مالی ارتش پکن استفاده شود.» او اضافه کرد: «بسیاری از این شرکت‌هایی که مشغول سرمایه‌گذاری در چین بوده‌اند و در آنجا دفتر باز کرده‌اند، در حال بازی با آتش هستند.»

دولت بایدن در حال حاضر روی هوش مصنوعی، پردازنده و رایانش کوانتومی متمرکز شده است، اما شرکت‌های آمریکایی معتقدند که محدودیت‌ها درنهایت گسترده‌تر می‌شود و حوزه‌های بیشتری را در بر می‌گیرد؛ در نهایت روزی فرا می‌رسد که سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های صنعت فناوری چین، اقدامی خطرناک برای شرکت‌های آمریکایی خواهد بود.

فرمان اجرایی جو بایدن در حالی صادر می‌شود که آمریکا از سال گذشته محدودیت‌هایی شدید برای صنعت تراشه‌ی چین در نظر گرفته است تا از پیشرفت این کشور در حوزه‌ی هوش مصنوعی جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات