اپل سال گذشته ۹٫۴ میلیون دلار برای لابیگری سیاسی هزینه کرد

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره تیم کوک مدیرعامل اپل Tim Cook Apple از نمای نزدیک
سال گذشته‌ی میلادی، اپل بودجه‌ی لابیگری سیاسی را ۴۴ درصد افزایش داد و به ۹٫۴ میلیون دلار رساند. هم‌زمان آمازون نیز ۱۹٫۷ میلیون دلار هزینه کرد.
تبلیغات

به‌گزارش CNBC، اپل سال گذشته‌ی میلادی بودجه‌ی لابیگری سیاسی را درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۴ درصد افزایش داد. میزان افزایش هزینه‌های لابیگری اپل از تمام شرکت‌های دیگر صنعت فناوری بیشتر بود؛ اما بودجه‌ی لابیگری اپل همچنان کمتر از شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و گوگل است.

سال گذشته‌ی میلادی، اپل مجموعاً ۹٫۴ میلیون دلار را صرف لابیگری کرد که رکورد جدیدی برای این شرکت محسوب می‌شود. در همین بازه‌ی زمانی، هزینه‌ی لابیگری سیاسی مایکروسافت به ۹٫۸ میلیون دلار و گوگل به ۱۰٫۹ میلیون دلار رسید.

آمازون و متا هم به‌ترتیب ۱۹٫۷ و ۱۹٫۲ میلیون دلار در این زمینه هزینه کردند و بالاتر از سایر شرکت‌ها قرار گرفتند. درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ بودجه‌ی لابیگری آمازون ۲ درصد و متا ۴٫۶ درصد افزایش یافت. پنج شرکت بزرگ صنعت فناوری درمجموع نزدیک‌ به ۶۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ صرف لابیگری در سطح فدرال کردند که حدوداً ۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

در سال گذشته‌ی میلادی، لایحه‌های متنوعی در کنگره‌ی آمریکا روی کار آمد که در تلاش بودند نفوذ شرکت‌های بزرگ را در صنعت فناوری کاهش دهند و نگذارند شرکتی مثل اپل قوانین ضدرقابتی به توسعه‌دهندگان تحمیل کند؛‌ البته بسیاری از این لایحه‌ها رأی کافی دریافت نکردند. شماری از نمایندگان مجلس آمریکا به‌طور‌عمومی از پویش‌های تبلیغاتی و هزینه‌کرد شرکت‌های صنعت فناوری برای جلوگیری از تصویب قوانین انتقاد کرده‌اند.

تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل با کت شلوار در حال سخنرانی

سندهای رسمی و عمومی اپل نشان می‌دهند این شرکت در فصل چهارم سال گذشته‌ی میلادی با لابیگری تلاش کرده است روی لایحه‌های متمرکز بر قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) تأثیر بگذارد. همچنین، این شرکت به مسائل مربوط به حریم خصوصی آنلاین، مالیات، سیاست‌های صنعت تراشه، مدیریت محتوا، تغییرات اقلیمی، مهاجرت و موارد مربوط‌ به جامعه‌ی LGBTQ پرداخته است. پرونده‌های عمومی لابیگری جزئیات درخواست‌های مطرح‌شده شرکت‌ها را شامل نمی‌شود.

سایر شرکت‌های صنعت فناوری نیز روی بسیاری از مسائلی دست گذاشته‌اند که اپل به آن‌ها ورود کرد؛ البته برخی از آن‌ها روی مسائلی متمرکز شدند که ارتباط بیشتری با کسب‌و‌کارشان دارد. برای نمونه، آمازون توجه ویژه‌ای به «لایحه‌ی آگاه‌سازی مصرف‌کننده» نشان داد. این لایحه که به تأیید کنگره رسیده است، تلاش می‌کند تا از فروش کالاهای تقلبی در فروشگاه‌های آنلاین جلوگیری کند.

شرکت‌های صنعت تراشه نیز در سال گذشته‌ی میلادی هزینه‌کرد لابیگری را افزایش دادند؛ خصوصاً در دورانی که لایحه‌ی خبرساز CHIPS هنوز به تأیید دولت نرسیده بود. با تبدیل این لایحه به قانون، شرکت‌های صنعت تراشه مثل اینتل قرار است میلیاردها دلار یارانه‌ی دولتی دریافت کنند.

اینتل که به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در کارخانه‌ی ایالت اوهایو متعهد شده است، سال گذشته بودجه‌ی لابیگری را ۷۲ درصد افزایش داد و به ۷ میلیون دلار رساند. شماری از شرکت‌های صنعت کریپتو و فین‌تک نیز لابیگری انجام دادند. برای نمونه، کوین‌بیس ۳٫۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ هزینه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات