متا،‌ اپل و آمازون در فصل اول امسال میلیون‌ها دلار صرف لابی‌گری سیاسی کرده‌اند

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آمار نشان می‌دهد متا در فصل اول امسال ۵٫۳۹ میلیون دلار برای لابی‌گری سیاسی هزینه کرده است. اپل، آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز متحمل هزینه‌ی سنگینی شده‌اند.
تبلیغات

گفته می‌شود با افزایش فشارهای کنگره‌ی ایالات متحده با محوریت سیاست‌های انحصارگرایانه‌ی اپل در قبال اپ استور،‌ تولیدکننده‌ی گوشی‌های آیفون در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی ۲٫۵ میلیون دلار برای لابی‌گری سیاسی هزینه کرده است تا رکورد جدیدی به ثبت برساند. این نخستین باری است که اپل متحمل چنین هزینه‌ای می‌شود.

آن‌طور که Apple Insider می‌نویسد در سال گذشته‌ی میلادی شرکت‌های آمازون و متا هزینه‌هایی رکوردشکن برای لابی‌گری پرداخت کرده بودند و اپل تصمیم گرفت هزینه‌های لابی‌گری را کاهش دهد. اکنون پرونده‌های جدیدی فاش کرده‌اند که اپل در فصل اول ۲۰۲۲ متحمل هزینه‌های بیشتری شده تا جدی‌تر از قبل با قوانینی پیشنهادی که در تلاش‌اند نحوه‌ی فعالیت اپ استور را تغییر دهند مبارزه کند.

منابعی به Bloomberg گفته‌اند اپل در بازه‌ی زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ (اواسط دی ۱۴۰۰ تا اواسط فروردین ۱۴۰۱) ۲٫۵ میلیون دلار هزینه کرده است. این عدد در فصل پایانی ۲۰۲۱ برابر با ۱٫۸۶ میلیون دلار بود و این یعنی شاهد رشد فصلی ۳۴ درصدی هزینه‌های لابی‌گری اپل هستیم.

رکورد لابی‌گری اپل پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ با هزینه‌ی ۲٫۲ میلیون دلار شکسته شده بود و هزینه‌ی فصل اول ۲۰۲۲ اپل به‌میزان ۱۳ درصد از رکورد قبلی بیشتر است.

با وجود کاهش هزینه‌های کلی در سال ۲۰۲۱، نهاد CfA معتقد است که اپل همچنان به تاکتیک‌های تهاجمی لابی‌گری متوسل شده؛ همچنین گفته می‌شود تلاش‌های اپل بر آریزونا، جورجیا و دیگر ایالت‌هایی که طرح‌های پیشنهادی باعث تهدید سیاست‌های اپ استور می‌شود، متمرکز بوده است.

اسنادی که به دست Bloomberg رسیده نشان می‌دهد لابی‌گری اپل با محوریت ده‌ها موضوع مختلف انجام شده است که در بین آن‌ها لایحه‌های خبرسازی مثل لایحه‌ی بازارهای آزاد اپلیکیشن دیده می‌شود. لایحه‌ی یادشده تلاش می‌کند به انحصار سیستم پرداخت اپ استور پایان دهد.

در فصل اول امسال گوگل ۲٫۹۶ میلیون دلار صرف لابی‌گری کرده است (۳۴ درصد افزایش نسبت‌به فصل چهارم سال قبل). گوگل پیش‌تر همین هزینه را در فصل اول ۲۰۲۱ نیز متحمل شده بود. گفته می‌شود هزینه‌ی لابی‌گری مایکروسافت در فصل اول امسال ۲٫۵ میلیون دلار بوده است (رشد فصلی ۲٫۸ درصد و رشد سالانه‌ی ۱٫۹ درصد). از طرفی آمازون نزدیک‌ به پنج میلیون دلار هزینه کرده است. هزینه‌ی لابی‌گری متا در فصل اول امسال ۵٫۳۹ میلیون دلار برآورد می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات