با وجود تقلای رقبای TSMC برای افزایش درآمد، سود خالص این شرکت ۸۰ درصد رشد کرد

پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سود خالص TSMC در فصل سوم سال جاری میلادی ۸۰ درصد رشد کرده، این در حالی است که اکثر شرکت‌های فعال در صنعت تراشه با مشکلات بزرگی مواجه شده‌اند.
تبلیغات

TSMC، تراشه‌ساز بزرگ تایوانی و یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت نیمه‌هادی، در جدیدترین گزارش مالی خود می‌گوید سود خالصش در فصل سوم سال جاری میلادی رشد قابل‌توجه ۸۰ درصدی را تجربه کرده است، آن هم در شرایطی که اکثر شرکت‌های فعال در بازار تراشه با افت درآمد مواجه شده‌اند. TSMC افزایش سود خود را مدیون فروش خوب تراشه‌های پیشرفته‌ی استفاده‌شده در دیتاسنترها و خودروهای برقی است.

بلومبرگ می‌نویسد رشد ۸۰ درصدی درآمد TSMC در حالی اتفاق افتاده که صنعت تراشه برای رکود احتمالی آماده می‌شود. ایالات متحده در چند وقت اخیر محدودیت‌های این صنعت را بالاتر برده است تا چین به فناوری‌های روز دسترسی نداشته باشد، اما همین محدودیت‌ها ممکن است برای شرکت‌های تراشه‌ساز نیز مشکل‌ساز شود.

TSMC برای غلبه بر چالش‌ها، بر فناوری‌های مدرنی که برای ساخت تراشه استفاده می‌کند اتکا کرده است،‌ با همه‌ی این‌ها همچنان از تنش‌ها تأثیر می‌پذیرد. پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های تراشه‌ساز به‌شدت افت کرد. در همین حین به‌دلیل افزایش تورم، بالا رفتن نرخ بهره‌ و نگرانی از رکود اقتصادی جهانی، تقاضا برای لوازم الکترونیکی که در خود تراشه دارند بسیار پایین آمده است.

به گزارش رویترز، این اولین بار در دو سال اخیر است که سود خالص TSMC با رشد فصلی ۸۰ درصدی مواجه می‌شود. TSMC که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا محسوب می‌شود و مشتریان بزرگی مثل اپل دارد، می‌گوید در بازه‌ی زمانی جولای تا سپتامبر ۲۰۲۲ (حدودا اواسط تیر تا اواسط مهر ۱۴۰۱) موفق شده است ۲۸۰٫۹ میلیارد دلار تایوان (۸٫۸۱ میلیارد دلار آمریکا) کسب کند. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند TSMC در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی سود خالص ۲۶۵٫۶۴ میلیارد دلار تایوان (۸٫۳ میلیارد دلار آمریکا) را کسب کند. این شرکت در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۱ توانست سود خالص ۱۵۶٫۳ میلیارد دلار تایوان (۴٫۹ میلیارد دلار آمریکا) به دست بیاورد.

همه‌گیری ویروس کرونا تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی را به‌شدت بالا برد و صنعت تراشه با کمبود شدیدی مواجه شد. درنتیجه‌ی این اتفاق، درآمدهای TSMC به شکل قابل‌توجهی رشد کرد و اهمیت این شرکت در محصولات دنیای مدرن بیش از پیش در مرکز توجه قرار گرفت. کمبود جهانی تراشه تا حد زیادی به پایان رسیده، بااین‌حال تحلیلگران می‌گویند سلطه‌ی TSMC بر بازار تراشه‌های پیشرفته و پر اهمیت باعث شده است این شرکت همچنان بتواند به افزایش درآمدش ادامه دهد.

درآمد TSMC در فصل سوم سال جاری میلادی ۳۶ درصد افزایش یافت و به ۲۰٫۲۳ میلیارد دلار رسید. شرکت تایوانی قبلا پیش‌بینی کرده بود که در بازه‌ی زمانی موردبحث بین ۱۹٫۸ میلیارد دلار تا ۲۰٫۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

ارزش سهام TSMC در سال جاری میلادی تقریباً ۳۶ درصد افت کرده است تا ارزش بازار این شرکت به ۳۲۳٫۷ میلیارد دلار برسد. ارزش بازار TSMC در اوایل سال جاری میلادی ۵۵۰ میلیارد دلار بود.

به‌دنبال انتشار گزارش مالی جدید، سهام تی‌اس‌ام‌سی ۰٫۶ درصد افت کرد.

گزارش مالی جدید TSMC در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر شایعه‌ای ترسناک بسیاری از طرفداران این شرکت را نگران کرده بود. به دلیل نگرانی از حمله‌ی چین به تایوان، برخی از مقامات پیشین آمریکا به دولت این کشور توصیه کرده بودند پس از عملی شدن حمله، مهندسان TSMC را تخلیه و کارخانه‌های این شرکت را منفجر کند. البته مدیرکل دفتر امنیت ملی تایوان وجود چنین طرحی را تکذیب کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات